Avatar billede Slettet bruger
07. april 2007 - 21:36 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Windows Firewall - er den sikker nok?

Jeg bruger normalt routere med indbyggede firewalls, så jeg har ingen erfaring med personlige firewalls.

Jeg er lige ved at sætte en computer op, som skal have direkte forbindelse til nettet (altså ingen router, ingen firewall). Det vigtigste er at der er "lukket af" og at man selv vælger de porte/programmer der skal åbnes op for.

Kan Windows Firewall det?
Vil I vurdere Windows Firewall som "sikker nok til privatbrug"?
Findes der gratis alternativer, som ikke bruger for mange systemressourcer?

På forhånd tak.
Avatar billede Slettet bruger
07. april 2007 - 22:05 #2
Tak - jeg vil også gerne have svar på de to første spørgsmål.
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. april 2007 - 22:15 #3
Windows Vista firewall ar markant bedre end XP's firewall der er ubrugelig. Du skal dog vide at selv vistas i sin standard konfiguration ikke er ret god. Det store problem er den manglende udgående filtrering der faktisk er den vigtigste. Vistas firewal kan konfigureres så den filtrere udgående.

Når du sammenligner windows firewalls med andre personlige firewalls, så er de efter min mening ikke helt så gode. Det skyldes de teknologiske valg derer taget his MS. Normalt filtrere en personlig firewall på applikationer. D.v.s. når en applikation forsøger at gå ud, eller ind, så bliver du spurgt om det skal tillades. Windows firewalls baserer sig på trafikfiltrering lige som router firewalls.

Efter min mening giver det rigtig god mening at have en router firewall der filtrere trafikken og en personlig firewall der håndterer applikationer. Windows firewall, selv vistas, sætter sig mellem to stole.

Jeg bruger selv Comodo eller sygate alt afhængig af hvad jeg laver på systemer og hvor gammel maskinen er. Begge er fornuftige med få problemer og de tager ikke de store ressourcer
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
07. april 2007 - 23:21 #4
Mht til indgående filtrering, er Windows XP`s firewall hverken ringere eller bedre end andre firewalls. Hvis et program vil åbne en port, vil firewallen spørge. Ellers kan du selv tilføje programmer manuelt. Mht udgående filtrering, så findes der metoder som kan omgå enhver firewall, så jeg er efterhånden nået der til, at det langt hen ad vejen, er en falsk tryghed. Men vil du have den, så mener jeg lige som Bufferzone, at Comodo er en god løsning.

Ellers kan du kan du styrke XP firewallen, med nogle små tilbehørs programmer:

http://www.snapfiles.com/get/firelogxp.html

http://www.softpedia.com/get/Security/Firewall/Korben-WatchDog.shtml
Avatar billede arne_v Ekspert
07. april 2007 - 23:46 #5
Foruden at der er et stort antal brugere som helt bevidstløst giver programmer
lov til at åbne udgående forbindelser.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
08. april 2007 - 00:50 #6
Ork ja, og jeg har også set flere der har givet alle deres trojanere adgang. Det bedste er helt at undgå at få skidtet ind. En begrænsning af brugerrettighederne i kritiske internet programmer, kan hjælpe meget til at undgå det http://www.sysint.no/nedlasting/StripMyRights.htm
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2007 - 16:02 #7
Tak for svarene.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
09. april 2007 - 16:09 #8
Tak for point
Avatar billede carinamarie Nybegynder
30. juli 2007 - 11:29 #9
Jeg er helt vildt imponeret over hvor meget i gutter kan...Bare jeg dog også kunne finde ud af de ting...Det er træls at sidde med en lækker maskine som man ikke engang kan finde ud af at sikre ordentligt  :-)

Bare lidt ros til jer alle...