Avatar billede sobr Nybegynder
30. marts 2007 - 21:33 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

PageRank - hvorfra

Jeg skal lige have en ting på plads...

Der blir sagt, at man helst skal have backlinks fra sider med min. PR på 4 eller derover. Er det fra selve siden der linkes fra eller er det bare domænet der skal have PR 4 eller mere?
Avatar billede goose Nybegynder
30. marts 2007 - 22:44 #1
Glem nu den der grønne satan, den viser jo alligevel ikke den rigtige pagerank, det er kun Google der kender den og den skifter dagligt.

Det der er vigtigt for dig er, at de links du får ind er relevante for indholdet på netop dit site og med den rigtige linktekst.

En brugtvognsforhandler til der linker til en brugtvognsforhandler er langt mere værd end en undertøjsbutik der linker til en fiskehandler, også selvom undertøjsbutikken har en højere pagerank end brugtvognsforhandleren.

Det handler kort sagt om relevans og rigtige linktekster.

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2007 - 09:29 #2
Der er vidst delte meninger om emnet. Jeg har også læst det som Goose skriver, og det giver selvfølgelig mening, at der skal være relevans mellem de sider, der linker til hinanden, men når det er sagt har jeg også læst flere (tilsyneladende kompetente) artikler, der siger at det også er antallet af links, der er er afgørende.

Tidligere kunne man vidst blive "straffet" på sin pagerank af Google, hvis de forkerte sider linkede til ens hjemmeside, men dette skulle efter sigende være ændret, da Google er omærksomme på det faktum, at en hjemmeside ikke selv er here over hvem, der linker til den. Med andre ord giver mange links fra mindre relevante sider også en hjælpende hånd i jagten på højere pagerank, men de mere relevante links er stadig klart at foretrække.

Til dit spørgsmål. Det er klart at sider med en højere pagerank giver dig en bedre mulighed for at forøge din egen pagerank. Dette fordi pagerank baseres på en algoritme, der beregner en hvis del af den linkende sides pagerank og fordelere den på de udgående links. Læs evt. her http://www.whitelines.nl/html/google-page-rank.html

Og ja, det er den specifikke side, der linker du skal regne med. Ikke selve domænenavnet, selvom jeg ikke kan/vil udelukke, at dette også kan være en faktor.
Avatar billede sobr Nybegynder
31. marts 2007 - 10:42 #3
Jeg er da blevet opfordret til, at tilmelde mig til http://dmoz.org/World/Dansk/
og http://www.chart.dk/ - og der kan man da ikke ligefrem sige, at der er relevans, bortset fra selvfølgelig, at man har en chance for at ligge side om side med andre relevante sider, hvis det så har nogen betydning.
Så noget må det da betyde med pagerank.
Avatar billede goose Nybegynder
31. marts 2007 - 21:21 #4
Dmoz.org er korrekt, den bliver vægtet som vigtig af søgemaskinerne så det er altid en god ide at få sit site optaget der, men vær opmærksom på, at det kan tage rigtig lang tid.

Chart derimod, er vist et modefænomen, alle links kører via en form for kliktæller, så du vil på ingen måde kunne få overført hverken pagerank eller linkværdi fra det site. Hvis du holder musen over et link på chart.dk, så vil du se, at der ikke er linket direkte til folks website.

Til thomasso, man kan ikke blive straffet for at andre linker til en, men man kan blive straffet for at linke til sites som Google har blacklistet.

/Goose
Avatar billede Slettet bruger
31. marts 2007 - 22:18 #5
Goose. Var det ikke omtrent det jeg skrev?
Tidligere var det sådan, at man rent faktisk kunne blive degraderet hvis de forkerte sider linkede til én, men Google har erkendt, at det er uden for den enkelte webmasters magt at styre indgående links og har derfor fjernet denne "feature", da det selvfølgelig ikke er en fair måde at styre siders pagerank på.

Og jo, du har ret i det sidste du skriver. Hvis man fra sin side linker til sider, der er Google i forvejen er listet som enten link-exchange sider, eler sider der direkte er blacklistet i sider, ja så er sandsynligheden for at man dumper med et brag til stede. Ligesom det selvfølgelig er komplet åndsvagt at linke til den lokale blomsterhandlers hjemmeside (og dermed degradere ens egen sides pagerank) hvis man sælger autodele fra sin hjemmeside.
Avatar billede sobr Nybegynder
02. april 2007 - 17:43 #6
Ja ja, jeg tror ikke at jeg så er helt galt på den med det jeg har opsnuset rundt omkring.

thomasso, vil du være rar at lægge et svar også :)
Avatar billede Slettet bruger
03. april 2007 - 07:30 #7
:-)
Avatar billede goose Nybegynder
03. april 2007 - 14:32 #8
Tak for point.

/Goose