Avatar billede re-flex Nybegynder
29. marts 2007 - 18:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Grafikkort og opløsning

Jeg har gået og leget med idéen om at skifte min gamle 19" CRT skærm ud med en fladskærm. Jeg har kigget lidt på en Samsung SyncMaster 226 BW. Har læst lidt om den rundt omkring på Internettet og den for pæne ord med på vejen og derudover kan jeg også godt lide designet.

Men jeg kan se at det er en 22", hvilket ikke gør noget i sig selv, men opløsningen er på 1680 x 1050 pixels.

Nu har jeg prøvet at indstille mit grafikkort til denne opløsning og jeg kan ikke finde den, så tænker på om mit grafikkort overhovedet understøtter opløsningen ?? Det er et BFG GeForce 7900 GTO.

Jeg tænker også på hvordan billeder vil se ud på skærmen. Vil de være "strukket" nu da det er en widescreen monitor eller vil de se korrekt ud ??

Mange tak på forhånd
// Jakob
Avatar billede egr_sli Nybegynder
29. marts 2007 - 18:46 #1
jeg er meget sikker på at dit grafikkort understøtter den nævnte opløsning, det er mere skærmen der skal understøtte opløsningen, og det gør den jo.

(ret mig hvis jeg tager fejl alle andre expterter)

Om billedet vil være strukket? Jaeh, det går jeg da ud fra, da det er widescreen. Men jeg tror også at man meget hurtigt vænner sig til det, og jeg har hørt at dem der spiller med sådan en widescreen skærm heller ikke mærker noget.

derimod er det jo fedt når man ser film

Det er meget ærgeligt, jeg har en 226BW skærm liggende på gulvet lige nu, men der var ikke nogen fod med i pakken, så jeg kan ikke bruge den lige nu.
Ærgeligt, ellers kunne jeg nok ha svaret dig mere præcist :P
Avatar billede screem_brille Novice
29. marts 2007 - 18:51 #2
dit grafikkort understøtter den opløsning, men hvis din nuværende monitor ikke understøtter den opløsning er den skjult for dig pt.
Avatar billede re-flex Nybegynder
29. marts 2007 - 20:37 #3
Okie... Så er jeg mere rolig mht. opløsningen...

Med hensyn til om billeder bliver "strukket", så er det fordi jeg laver meget billedbehandling og derfor må billederne ikke blive "strukket". Så jeg skal nok lede efter en skærm i 4:3 format...

Mange tak for hjælpen. Er stadig interesseret i information, hvis nogle ved noget mere...

Så afventer lige med pointene...

// Jakob
Avatar billede madsen_g Nybegynder
29. marts 2007 - 20:39 #4
Billedet bliver ikke strukket - din arbejdsflade bliver bare bredere. Så billeder, film osv. bliver ikke strukket. Ikke hvis du kører i den opgivne opløsning.
Avatar billede re-flex Nybegynder
05. april 2007 - 14:44 #5
Cool... Jeg har nu besluttet mig at købe en inden længe. Så dem som vil have point må lige smide et svar, så deler jeg dem ud.
Avatar billede screem_brille Novice
05. april 2007 - 16:23 #6
svar