Avatar billede e-greve Nybegynder
29. marts 2007 - 14:50 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Visse hjemmesider viser danske bogstaver forkert - hvorfor?

Ø er i dette tilfælde en sort firkant med et spørgsmålstegn i.

Er det opsætningen af min maskine (browser mv.) eller er siden kodet forkert?

PS. Hvorfor må man ikke bruge æøå i beskrivelsen af et spørgsmål her på Eksperten.dk???
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2007 - 14:55 #1
Er du sikker på at hele kæden af ting har den samme karakter-encoding ?-)

-- det format, dine filer er gemt i, den encoding, du giver dine html-sider, en evt. databases kodebase og serverens charset-header skal være ens !-)
Avatar billede e-greve Nybegynder
29. marts 2007 - 15:08 #2
Nu er det ikke min hjemmeside, men en tilfældig jeg kom forbi: http://www.jyskdetektivservice.dk/
Jeg tænkte blot om jeg måske ikke havde sat min maskine op til unicode - eller hvad det nu hedder.
PS. Jeg har netop fundet ud af at den kun laver fejl i Firefox (2.0.0.3) og ikke i IE7, så der må være en forskel de to browsere imellem.

/Erik
Avatar billede e-greve Nybegynder
29. marts 2007 - 15:11 #3
Firefox er sat til Western(ISO-8859-1) som Default Character Encoding.
/Erik
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2007 - 15:19 #4
-- hvis jeg ændrer encoding til utf-8 i browseren, vises det præcis på den måde, du beskriver, og det gælder både FireFox og IE !-)

-- i øvrigt er netop den side lige sat på min ban-liste pga. popups ,-(
Avatar billede e-greve Nybegynder
29. marts 2007 - 15:29 #5
Jeg beklager pop-upperne. Dem synes jeg nu ikke jeg så, men hvad er så konklusionen på dette? Hvad bør encodingen stå til (ps. min Firefox er på engelsk, men det er vel ligemeget?)
Avatar billede e-greve Nybegynder
29. marts 2007 - 16:12 #6
Nu har jeg ændret min Firefox til dansk. Det har ikke ændret noget.
Avatar billede roenving Novice
29. marts 2007 - 16:15 #7
Hvad sker der, hvis du ændrer encoding ?-)
Avatar billede boxer Nybegynder
29. marts 2007 - 16:28 #8
Jeg har samme indstillinger som dig Erik. Men jeg ser siden fint.

Dog oplever jeg somme tider det samme problem som du beskriver.
Det eneste jeg ved er at det er periodisk. Det kan optræde og forsvinde på samme sider fra dag til dag.
Jeg tror det er en FF fejl.
Avatar billede olebole Juniormester
29. marts 2007 - 16:46 #9
<ole>

Måske kunne det hænge sammen med, at det ene udviklerhold skriver patch på ulige datoer ... den retter fejlen med charset.
På lige datoer skriver et andet hold en anden patch, der retter en anden fejl, men genintroducerer charset-fejlen.

Sådan udvikles der ofte på FF - problemet er så blot at finde udaf hvilken af de 27 daglige patches, det handler om  ;oD

/mvh
</bole>
Avatar billede e-greve Nybegynder
29. marts 2007 - 16:51 #10
Hvis jeg ændrer tegnsæt til Vestligt(Windows 1252) så ser siden korrekt ud. Men jeg ved så ikke om andre sider ser mærkelige ud. PS. Jeg kører Windows XP Pro (Dansk).
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2007 - 12:34 #11
Der er - blandt masser af andre mangler - ikke angivet nogen tegnsæt i dokumentet. Spild ikke tid på, at den side ser mærkelig ud  =)
Avatar billede e-greve Nybegynder
30. marts 2007 - 12:57 #12
olebole, du har ret - og tak for oplysningen om udviklerteams :o)
Læg et svar - så får du alle mine gavmilde points.
Avatar billede olebole Juniormester
30. marts 2007 - 13:09 #13
Skal vi ikke lige give de andre en chance for at melde ind med et svar? Så kan vi dele rovet  ;o)
Avatar billede e-greve Nybegynder
30. marts 2007 - 13:21 #14
Jeg har prøvet lidt forskelligt og er enig med dig (olebole) at det må være siden, så jeg slipper den her.