Avatar billede michaelras Nybegynder
26. november 1999 - 17:40 Der er 32 kommentarer og
4 løsninger

Internet Explorer vs. Netscape

OK, jeg ved godt jeg bevæger mig ind i en "religionskrig" nu, men jeg vil gerne have nogle kommentarer hvorfor den ene er bedre end den anden, evt. mangler i produkterne eller bare personlig holdning til dem, meget gerne ud fra HTML udviklerens side (dvs. IE/NNs intrepretation af HTML, JavaScript osv.)

Den/de der kommer med de bedste argumenter får pointene...

Michael
Avatar billede goulduck Nybegynder
26. november 1999 - 18:18 #1
Jeg er mest til IE5... men det er ikke så meget pga. den tekniske del. Jeg kan bedere lide IE5's udseende og den er hurtigere til at starte op. Og så "passer" den bedere sammen med resten af Windows.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
26. november 1999 - 19:01 #2
... Hmmmm jeg bruger også IE5, men jeg har ikke ret meget forstand på det... Jeg bruger den bare fordi at jeg har brugt den hele tiden, og nu har jeg vænnet mig så meget til den, at jeg ikke gider skifte... :)
Avatar billede one Nybegynder
26. november 1999 - 19:01 #3
ok  netscape.  er ved at komme ud med deres nye browser jeg ved ikke hvordan den kommer til at virke  men eks. så understytter  netscape ikke css og en del javascript komponenter.
internet esplorer  kan css  alle javascript  jscript  vbscript osv.
ergo  indtil vidre fordi at  ie er implamenteret i skrivebordet i windows  ville jeg sige at det er det bedste valg (: indtil vidre

Andreas
Avatar billede one Nybegynder
26. november 1999 - 19:09 #4
en gang til

netscape navigater:
javescript? ja det meste
jscript? nej
vbscript? nej
html? ja
vbscript? nej
css? nej

internet explorer:
javescript? ja
jscript? ja
vbscript? ja
html? ja
vbscript? ja
css? ja

Avatar billede jepper Nybegynder
26. november 1999 - 19:39 #5
Jeg er enig med one.
Netscape kan ikke vise en html side ordenligt.
Det bliver spændende at se, om den nye mozilla (se: http://www.mozilla.org) bliver til noget.
Indtil videre crasher den hver andet minut, men selve htmlunderstøttelsen er fremragende, ja måske endda bedre end ie4/5

Det var lige min kommentar :-)
/Jesper
Avatar billede gauntlet Nybegynder
26. november 1999 - 20:11 #6
Jeg holder på IE5 - selvom Netscape sikkert er et udmærket stykke software, så er IE meget hurtigere til at starte op, pga. at store dele (.dll, runfiler) startes med windows, og derfor er langt hurtigere til at starte, i forhold til netscape.

så, da begge browsere er gratis, vil jeg til en hver tid vælge IE frem for NN.

mvh Gauntlet
Avatar billede skjoldby Nybegynder
26. november 1999 - 21:01 #7
Jeg var en sand netscape fan inden jeg begyndte med webdesign. Intet kunne få mig til at gå over til konkurrenten. Men nu... tsk tsk tsk. Jeg er så træt af at nestcape er så fucking følsom. Det er en rigtig tøsebrowser.
Jeg synes det er godt at IE er kommet så stærkt igen.

Css'en er en totalt fed ting, men netscape ødelægger det sku for kreativiteten, da alt skal laves dobbelt.

Netscape er nu ikke mere bagud med Javascript, men når det drejer sig om integration med html4 er syntaxen ofte forskellig fra IE - det er den eneste forskel.

Til slut. Glem nu ikke Netscape. Det er nok dens skyld at nettet er blevet så populært og interessant så hurtigt.

/skjoldet
Avatar billede Slettet bruger
26. november 1999 - 21:01 #8
Netscape mener jeg personeligt er kommet helt ud på at sidespor da de som sagt ikke underatytter bla. jscript, vbscript, css og kun de fleste java scrpts. Jeg mener også som Jesper sagde at Netscape simpelthen IKKE kan vise en HTML side orgentligt. Dvs. At den laver tabellerne tykke og alting er så ''tykt'' altså der kommer en ca 2 px. Tyk ''kant'' uden på alle billederne.

Jeg synes også efter mine erfaringer at netscape køre langsommere i både online og offline tilstand og er MEGET langsommere at starte op (hvorfor må i snakke med gauntlet om :)

Nå men øhhh det var min kommentar :o)

--
Philip
nr36@hotmail.com
http://www.fun4you.dk
(siden er ikke helt oppe at køre enu)
Avatar billede thkrath Nybegynder
26. november 1999 - 21:11 #9
Hygger mig også mere i IE5
Avatar billede thkrath Nybegynder
26. november 1999 - 21:12 #10
Men uden konkurrence, ikke særlig stor udvikling...

http://krath.pcmagasinet.dk
Avatar billede gauntlet Nybegynder
26. november 1999 - 23:40 #11
hehe, philip; jeg skal gerne redegøre for hvorfor den er langsommere til at starte ord, men det er www.microsoft.com
nok bedre til end jeg.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 1999 - 23:43 #12
IE 4,01 sp2 kommer man ikke så tit ud for, at man ikke kan se en site, som i IE 5,0 . Hvordan det så går med IE 5,01 for vi at se. Jeg foretrækker Absolut IE 4,01 SP2 indtil IE 5,0? køre godt. Den er hurtig. Men Opera er endnu hurtigere, når man blot skal på surfetur eller svare på spørsmål her på eksperten.
Avatar billede one Nybegynder
26. november 1999 - 23:43 #13
gaunlet>> ja men lad os se hvad retsagen kan  gøre ved integrationen af andre programmer  (;
Andreas
Avatar billede one Nybegynder
26. november 1999 - 23:45 #14
Opera er hurtigere siger du kharder  det kan jo være man skal prøve  (:
Avatar billede gauntlet Nybegynder
27. november 1999 - 00:06 #15
one: ja, det er da rigtigt. nu vil jeg ikke bevæge mig udi en diskussion om hvorvidt det er monopol, misbrug osv. eller ej (dertil har jeg får lidt viden), men retssag eller ej, IE er hurtigere :)

mvh Gauntlet
Avatar billede Slettet bruger
27. november 1999 - 00:14 #16
Jep, men husk den kan ikke specielle ting. Derfor er den hurtigt. Jeg har instal Java og flash. Site somwww.eon.dk kan man ikke læse mitterspalten i Opera. Når man skal svare på visse ting på forskellige Site, sker det også at Opera ikke understøttes. Det sker også ved søgerutiner.
Avatar billede one Nybegynder
27. november 1999 - 00:28 #17
ok  måske ikke så  (;
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. november 1999 - 14:51 #18
philip>> du skulle nok lige overveje om det ikke er dig der ikke kan finde ud af at lave dine HTML koder ordentligt! prøv f.eks border=0 på dine billeder!

one>>du er helt gal på den!

Netscape understøtter de fleste CSS ting, IE understøtter en del flere
Netscape 4.7 har JavaScript 1.3/1.4 understøttelse, IE har JavaScript 1.2

Mht JScript vil jeg sige at det sådan set er unødvendigt, da det blot er MS's fortolkning af JavaScript standarden
Mht VBScript er det også unødvendigt, da man lige så godt kan lave tingene i JavaScript
Mht påstanden at NS ikke understøtter alle JavaScript ting, vil jeg sige at det snarere er fordi at folk koder deres DHTML så den passer til IE i stedet for at kode den så den passer begge steder hen. Det kan man lære på http://www.dansteinman.com/dynduo .

gauntlet>> jeg synes IKKE det er en fordel af hele browseren indlæses sammen med windows, det gør nemlig boot tiden længere og hvis man ikke skal på WWW så har man alligevel IE til at fylde i sin memory... Der kan jeg bedre lide at NS er et selvstændigt program som man åbnes og lukkes.... jeg synes også at det er meget dårligt at win95 bliver 10-20 % langsommere når man opgraderer fra IE3 til IE4, også selv om active desktop ikke bliver installeret...

jeg synes at jeg kan se på kommentarerne her, at de gennemgående viser begrebsforvirring eller bare at folk ikke rigtig ved hvad de snakker om...

Det er rigtigt at NS4 har nogle småfejl i sin HTML engine, men det har IE sandelig også!

Det kan godt være at IE har nemmere ved at forstå hvad man mener hvis man laver fejl i sine koder men det synes jeg ikke rigtig er berettiget til at man skal svine Netscape til. Netscape fungerer nemlig korrekt, så længe man skriver tingene ordentligt, det er der sikkert mange der synes er irriterende, men som sagt, hvis HTML standarden betyder at man skal skrive sådan og sådan, og IE viser det samme når man skriver noget helt andet, så må det vel betyde at det ikke er real HTML som IE fortolker...

Når det er sagt vil jeg lige komme med den subjektive del:

Jeg har fra starten af altid brugt Netscape (som dengang lige var udkommet i version 2). Og jeg bruger stadig Netsape til 90% af tingene, IE5 til ca. 10% af det jeg laver. Det valg er både baseret på min "opvækst" med netscape, min holdning til MS, brugerfladen i de 2 programmer og den måde de 2 programmer kører på.

Mht min holdning til MS vil jeg sige at det er da rigtig nok at de laver nogle udemærkede programmer. Men jeg synes generelt at Gates er en fupmager, at deres monopol på OS området gør at konkurrencen stopper og udviklingen derved sættes ned i hast... Prøv at tænk på hvor mange gange man ikke går og venter på et eller andet (win95, win97 som blev til win98, NT5 som nåede at blive til win2000) osv... Hvis der var et par rigtig store firmaer ala MS som lå og kunkurredede om at lave det bedst muligt, ville jeg nok tro at Gaytz var mere villig til at bruge et par af sine milliarder på at hyre nogle flere programmører så deres produkter kunne blive bedre, hurtigere, mere fejlfri, mere gennemtænkte, mere brugervenlige, billigere og så videre... Men det er jo lige meget nu hvor de kan tjene fedt på at sætte deres halvfærdige produkt (win95) på markedet ½ år efter annonceringen... Og når der ikke er flere der gider købe det, putter de det bare sammen med de ellers gratis opdateringer, kalder det noget som lyder nyt (win98) og sender det så ud, med løfte om at nu bliver aaaalt godt! Jeg synes det er svinsk at lancere et nyt OS blot for at sælge det, ikke for at skabe ny udvikling som win95 og NT jo gjorde...

Jeg ved godt at man siger at sådan er kapitalismen, og det må man finde sig i, men jeg synes også der er grænser...

Mht. brugerfladen i de 2 progs kan jeg bedre lide netscape, da det bla. er langt nemmere at åbne en frame i et nye vindue, få vist et billede alene på skærmen og alle de andre ting der er tilgængelige via NS's højreklikmenu. Og jeg synes at NS's brugerflade virker mere stabil og solid, hvorimod er IE's toolbar osv konstant ændrer sig alt efter hvad man er inde på af sider... Og så synes jeg at det er smartere i netscape hvor man kan trække den lille firkant ved siden af location over i f.eks. ICQ, Getright eller andre programmer der skal bruge en URL til noget... Og desuden er netscape også meget bedre til at vise sourcen på siden og til at vise info om siden... Og jeg kan bedre lide at ens bogmærker ligger i en HTML fil ligesom på nettet i stedet for at de skal ligge som en masse shortcut filer som IE gør det. og så kan jeg godt lide at netscape gemmer sine brugerprofiler med mail, cache, settings, bookmarks og det hele i en mappe der er lige til at kopiere over på en anden comp eller lige til at tage backup af... Og så kan jeg godt lide at NS scoller mere blødt og roligt end IE som pga sin "smooth scroll" ting får det hele til at blive hakkende når man scroller (i hvert fald med et gammel skærmkort og langsom CPU). Endelig kan jeg bedre lide at NS viser de rigtige 404 sider når man f.eks. kommer ind på en forkert URL, i stedet for som IE5 at vise MS's egen side... det er jeg faktisk ret træt af at den gør ved alle fejlmeddelelser, for den skjuler tit noget vigtig info for brugeren ved at vise sine egne klamme fejlskærme...
nok om brugerfladen....

Nu har i så set min begrundelse for at jeg bruger Netcape for det meste, man kan sikker skrive lige så meget godt om IE osv men det her bare min egen mening... jeg ved godt at netscape har nogle irriterende fejl og mangler men dem har jeg lært at leve med, og jeg synes at brugerfladen i IE er klam.... Men altså hvis MS havde lavet et program som Netscape Communicater og Netscape havde lavet et program som IE, havde jeg da brugt det Communicater-agtige program som MS havde lavet... det er helt 100%

det var bare lige min kommentar til debatten, nu håber jeg der er plads nok på siden til at det hele kan stå der!
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. november 1999 - 14:54 #19
Communicater = Communicator
Avatar billede i11uzion Nybegynder
27. november 1999 - 15:03 #20
Du syrer da fuldstændig af cyberdims...
Avatar billede jepper Nybegynder
27. november 1999 - 18:10 #21
Netscapes css understøttelse er da helt til rotterne...
Prøv feks at lave en a:hover i ns.
Det er da en standard fra W3C...
Derimod er det fedt at ns er blevet opensource(mozilla).
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. november 1999 - 20:11 #22
jepper>> det er det jeg siger, NS understøtter ikke lige så meget CSS som IE
Avatar billede gauntlet Nybegynder
27. november 1999 - 20:11 #23
Cyberesben:
Det var mig der ikke tog forbehold.
Jeg booter ca. 1-2 gange i måneden, og er derfor ret ligeglad med om en boot tager 1-2 min. eller 8-9 minutter.
Jeg er meget glad for at IE bliver loaded, så den er ca. 2-3 sekunder om at starte op, og indlæse en side.

Dermed (og nu kommer vi til mit forbehold) mente jeg ikke at dette var det bedste for alle. Der er jo mange, der booter mange gange i løbet af en dag, enten pga multi-os eller spil med diverse opsætninger (selvom de fleste idag kan klare sig med én opsætning), og så er det jo spild af tid, at bruge 5 minutter på en boot der kan klares på 3.

mvh Gauntlet
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. november 1999 - 20:26 #24
jaja, men så kunne der da være en valgmulighed for det... og det er også skod at win95 bliver over 10% langsommere når IE4 kommer indenbors
Avatar billede snowball Novice
27. november 1999 - 20:30 #25
"Jeg booter ca. 1-2 gange i måneden"

Du bruger da vist ikke Windoze, hva' *GG*

Snowball
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. november 1999 - 20:31 #26
han bruger nok NT
Avatar billede snowball Novice
27. november 1999 - 20:36 #27
Har lige lige haft 1½ uge om NT i skolen (på Teknisk). Tro mig; NT kan også gå ned !!!

Snowball
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. november 1999 - 20:45 #28
ja men ikke lige så spontant
Avatar billede one Nybegynder
27. november 1999 - 20:45 #29
yeb min windows98 kan ikke holde mere end 36 timer
Avatar billede snowball Novice
27. november 1999 - 20:50 #30
Esben: Hvis du ved hvordan du skal gøre, så kan NT gå ned med at lige så stort brag som Virus 95/98 !!!

Som min NT lærer sagde: "Det er ikke en kunst at få en NT op og køre ! Kunsten er at holde den kørende !"

Snowball
Avatar billede cyberesben Nybegynder
27. november 1999 - 20:56 #31
efter hvad jeg har hørt er den ikke mere ustabil end linux

og min win2k er da også rimelig stabil
Avatar billede snowball Novice
27. november 1999 - 21:05 #32
Selvfølgelig kører NT mere stabilt end en Virus 95/98 (og gudskelov for det!), men det er jo det samme med ALLE styresystemer: Ved du hvor du skal pille, så kan du få ALT til at gå ned med et brag !

Snowball
Avatar billede gauntlet Nybegynder
27. november 1999 - 21:30 #33
jeg bruger win98se, og det kører faktisk forbløffende godt, meeen... den holder ikke en hel måned af gangen..
men der er også meget man selv kan gøre for at stabilisere systemet, men det hører nok ikke ind under "browserkrig".
Avatar billede Slettet bruger
27. november 1999 - 22:33 #34
Lige en bemærkning, såfremt man bruger Netscape, så kan Opera hente sine plugsin fra Netscaspe java m.v., men den  er stadig hurtigere end Netscape. IE 5,0 er ved at overhale Opera i hastighed.
Avatar billede mora Nybegynder
29. november 1999 - 09:25 #35
Jeg bruger selv IE, da det er mere udbredt og en langt bedre browser.

Jeg programmere mine sider til IE, og det virker aldrig i netscape, ikke 100%, selvom jeg virkelig prøver prøv t se disse.

http://www.friservice.dk
http://home.worldonline.dk/~mora99/index3.htm
Avatar billede michaelras Nybegynder
01. december 1999 - 18:02 #36
Jeg takker for jeres tilbagemeldinger... der er jo en del...

Jeg har valgt at give alle der har svaret point. cyberesben har selvfølgelig fået mest, det var også ham der skrev medst så

endnu en gang tak

Michael