Avatar billede niceguy21 Nybegynder
22. marts 2007 - 14:14 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flash? Er det svært at lave? Og hvordan?

Hej eksperter!

Skal til at lave en lille hjemmeside, og har så fået af vide at det ville være smart at lave den i flash...

Er bare ikke helt sikker på hvilket program jeg skal bruge og hvor svært det er... Nogen gode råd?

På forhånd tak :-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2007 - 14:18 #1
Et godt råd: Lav det ikke i flash.
Flash er OK til små komponenter men ikke hele siden (min mening). Personligt hader jeg når hele sider er lavet i flash.
Avatar billede twotimes Nybegynder
22. marts 2007 - 14:23 #2
vil sige det samme. Desuden er en ren flash side sværere at få højt i google end en html side.
Fordelen er dog at det efter min mening er meget lettere at lave noget der set fedt ud med flash.
Macromedia laver flash redigerings programmer. Den nyeste version hedder Flash 8, et super lækkert og dyrt program
Avatar billede stone Forsker
22. marts 2007 - 19:10 #3
Et alternativ til Flash8 er Swishmax eller swish2 - efter det du gerne vil lave er swishmax nok det bedste valg.

http://www.swishzone.com/index.php

Bruger selv swishmax og swish2 - nemme programmer at gå til uden den store viden om flash.

Som twotimes siger er det ikke en god ide at lave en hel web i flash, da der ikke er tilgængelige oplysninger som gør at søgemaskiner kan indexere din side.
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
23. marts 2007 - 12:13 #4
Nej at lave en hel hjemmeside i flash klraver en del viden omrking hvordan du bruger flash.

Jeg vil foreslaa at du anvender HTML som sprog til din hjemmeside. Til gengaeld synes jeg at et banner paa din hjemmeside kan vaere lavet i flash (da flash tiltrakker mere opamerksomhed en amlindelig statisk HTML).

Hvis du skal lave en hel hjemmeside i flash kraever det udover amildig flash animation som regel ogsaa en del actionscripting som du skal laere.

kig evetuelt paa http://www.flashforum.dk  for at laere mere om flash teknologien.
Avatar billede mobius6 Juniormester
24. marts 2007 - 17:12 #5
hehe, den gode gamle diskussion :-)

Der er praktisk talt INTET du kan lave traditionelt som du ikke kan lave med flash (sammen med fx. php)
AS3 og alle de 3'd party software som arbejder sammen med flash gør at praktisk talt alt er muligt. læs lidt dokumentation på flash 9 og as3 for at se hvor fremtiden bærer hen.- Det altoverskyggende argument til begynder programmøren/designeren er at Flash er platformsuafhængigt (det er 99.9% identist i alle kendte browsere) eneste kendte downside er at flash stadig kører/eksekveres lidt dårligere på Mac.

men jo det kræver lidt mere at komme igang hvis det skal være avanceret (altså mere avanceret end gammeldavs www) tilgengæld har du så en lang række fordele som den "nye" teknologi fordrer.

At sige at man pr definition hader flash sites er direkte dumt, flash sites kan laves på 1000 forskellige måder og det er ikke softwarens skyld at mindrebemidlede udviklere bruger det på en uheldig måde.
Eneste umidelbare minus ved at starte op på flash er at der trods +10 års levetid stadig er begrænset dokumentation/information sammenlignet med traditionelt web.
Om søgeoptimering kan du læse på Google (om hvad de planlægger for fx flash content)
samt søge efter flash optimering til søgemaskiner, men et par timer arbejde kan du indexere på lige fod med trad. html.

OM du skal lave de i flash eller ej kommer helt an på hvad det er du vil opnå, eller rettere hvad du vil vise. er det ren information som skal være meget let tilgængelig (hvis altså man har den rigtige browser for som første gang koder kommer du næppe til at optimere til alle browsere) og du ikke er særligt følsom overfor hvordan det hele presenteres så lav det som html. Handler det derimod om at presentere noget/dig et produkt og vil du have billede og lyd mv, så lav det i flash. Alternativt lav en kombination.
Avatar billede michael_stim Ekspert
24. marts 2007 - 18:15 #6
mobius6>>Du kan vel ikke kalde mig dum fordi jeg har en personlig mening??? ALLE folk der er syndes at jordbær smager godt er dumme...
Avatar billede mobius6 Juniormester
25. marts 2007 - 16:58 #7
jo bestemt, jeg mener absolut det er dumt at ytre sig i et IT forum omkring teknologi "man" åbenbart ikke har tilstrækkeligt kendskab omkring, og til at give spørger et rimeligt kompetent svar. Hvis "man" fx havde startet med "ja jeg ved desværre ikke en hujende fis om flash men umidelbart kan jeg ikke lide det.."  havde der været tale om "en personlig mening" men at starte med "Et Godt Råd...  jeman det er jo en anden sag.

Jeg syntes også det er dumt at kaste om sig med karma (af den negative slags) fordi man formoder at modtageren er ligeså umoden som een selv. Dertil kan jeg oplyse at jeg endnu ikke har givet annonym karma hverken positiv eller negativ, jeg foretrækker at klare tingne her offentligt for alle og hvor alle har mulighed for at forklare sig.
(det kommer nu ikke bag på mig det sker hver eneste gang jeg tager denne debat og det har jeg gjort siden 96 og det vil jeg blive ved med indtil modargumenter er elimineret fuldstændigt, hvilket jeg formoder vil være tilfældet med udgivelsen af Flash9 :-)

Til alle de mange som dele din holdning, kan jeg kun opfordre til at i sætter jeg lidt ind i tingene FØR i danner jeg en så markant holdning overfor et så vigtigt stykke software. Og måske indse at tiden er ved at indhente jer og det er tid til en opdatering. Dertil kan jeg nævne en lille pudsig historie fra det virkelige liv, jeg arbejder pt sammen med et større fransk udviklingshus hvor den hårdeste kerne af programmørene er umbuntu fanatikere og før vi mødtes kun havde hån til overs for Flash formatet, der er nu gået 12 mdr. og vi er ved at være klar, 8 ud af 9 af de hårde drenge sider med næsen i As3 bøger og råber "why didn't anyone tell me about this!!! i thought flash was for banners and anoying trend sites like Nike and shit, but this shit rocks, together with php Ajax this is freakin dynamite! and easy too!!
:-)
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. marts 2007 - 17:22 #8
mobius6>>. Hvis du havde læst hvad jeg skrev i din karma, ville du opdage at det var pga dit angreb mod mig, at du fik den. Jeg er stadig et selvstændigt individ, der syndes og tænker som jeg vil. Og behøver ikke andre til at fortælle mig hvad der er godt og knapt så godt. Selvf. tager jeg gerne imod gode råd osv, men fordi du er forelsket i flash, behøver hele verden ikke at være det.

Færdigspammet af opretters tråd fra min side (sorry niceguy21, for at du skal stå model til dette ;o))
Avatar billede stone Forsker
25. marts 2007 - 17:30 #9
Det er ikke særligt pænt at kører personlige vendettaer...

niceguys's spørgsmål skal da heller ikke reflekteres sådan.
Avatar billede mobius6 Juniormester
25. marts 2007 - 17:55 #10
jeg opfatter det absolut ikke som "spam" snarere tværtimod :-)
vi debatterer forskellige teknologier og udviklingsplatforme
en ny og en gammel, i relation til spørgers text anser jeg det som særdeles relevant

"(Skal til at lave en lille hjemmeside, og har så fået af vide at det ville være smart at lave den i flash...
Er bare ikke helt sikker på hvilket program jeg skal bruge og hvor svært det er... Nogen gode råd?)"

og langt mere udbytterigt en halv-fesne ytringer som "jeg kan li den"  - "jeg hader den" osv... det kan jo ikke bruges til noget. spørger kan hermed se at der er mere en 'een umidelbar sandhed og selv google sig frem til en vidensbase så han kan danne sig en egen mening.

Om hele verden også skal være forelsket i flash, ikke for min sklyd det skal nok komme helt af sig selv, pt er 2 af verdens 3 mest besøgte sites i vid udstrækning baseret på flash teknologi (Youtube (flash video formatet .FLV) og Sohu som har flash plasket over det hele) så nej det er ikke mig det sidder med en flash boner, men en opfordring  til alle om at sætte sig ind i et interessant værktøj som rummer muligheder som ikke findes andre steder, Og så erdet jo ikke en diskussion om enten/eller de optimale resultater opnås naturligvis i en givende kombination med det bedste fra begge lejre.

over and out ;)

Niceguy: du kan starte med at læse her:
http://www.adobe.com/products/flash/flashpro/
http://www.adobe.com/products/flex/

og så ellers google videre til pros and cons som du lyster :-)