Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
21. marts 2007 - 08:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ændre collation på database til dansk

Når jeg opretter felter i en database skal jeg altid huske at skrive: collate SQL_Danish_Pref_CP1_CI_AS

Det er vel fordi jeg har oprettet databasen forkert i sin tid, men er det muligt at rette dette for databasen, så jeg ikke skal spekulere på det til fremtidige tabeller?
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
21. marts 2007 - 09:17 #1
Jeg har skrevet lidt om skifte af collation i følgende blog-indlæg:
http://lorentsnv.spaces.live.com/blog/cns!235C78448ABCFC07!131.entry

Måske det kan hjælpe dig?
Avatar billede teepee Nybegynder
21. marts 2007 - 09:24 #2
Hvis du har 2005 kan du bare skifte property'en på databasen. Husk at sætte collation på din model databse, så får nye databaser automatisk den rigtige collation.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
21. marts 2007 - 09:37 #3
teepee, er du sikker på at collation for eksisterende data ændrer sig på hele databasen, dår nu skifter collation på databaseniveau?

På SQL Server 2000 kan du også skifte default collation på database meget nemt, men de eksisterende data får ikke atutomatisk skiftet collation, da collation er implementeret på kolonne niveau. Hvis du skifter collation på databasen alene, vil nye tabeller få den nye collation, men de eksisterende tabeller vil ikke skifte collation.
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
21. marts 2007 - 09:50 #4
lorentsnv: Hvordan skifter jeg collation for nye databaser?
Pyt med dem jeg har i dag, dem sletter jeg bare (bliver kun brugt til midlertidig lagring for behandling af data, så ryger de alligevel ud)
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
21. marts 2007 - 10:00 #5
Jeg mener du må lave en rebuild på din master database:
http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/ms179254.aspx

Da du aligevel skal slette alle dine eksiterende databaser på serveren, er det følgende procedure du skal igennem:

Rebuild the master database specifying the new collation in the SQLCOLLATION property of the setup command. For example:

start /wait setup.exe /qb INSTANCENAME=MSSQLSERVER REINSTALL=SQL_Engine REBUILDDATABASE=1 SAPWD=test SQLCOLLATION=SQL_Latin1_General_CP1_CI_AI
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
21. marts 2007 - 10:25 #6
lorentsnv: tak ta, læg du bare et svar
Og for god ordens skyld, det er en SQL 2000 database
Avatar billede teepee Nybegynder
22. marts 2007 - 09:13 #7
lorentsnv=> hvis du har skiftet collation på tabelkolonner (og vist også i views?) så driller det nok, men hvis du ikke har specificeret andet end databasens defaultcollation, så kan du godt ændre, men det siger sig selv at det er ikke alle "skift" der giver gode resultater.
Avatar billede lorentsnv Nybegynder
22. marts 2007 - 10:03 #8
svar :-)