Avatar billede learner Praktikant
17. marts 2007 - 23:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

video eller flash hjælpebobler

Hejsa, vi har jo alle prøvet når man bygger hjemmesider så kan det nogen gange være svært for folk at forstå hvad man vil have dem til at gøre.

Jeg kæmper sommetider med at skrive gode fejlbeskeder, men kunne man ikke lave nogle simple små film som viser hvad folk skal gøre og så kunne man lave en rød pil som viser hvor fejlen er.

Et billed siger jo mere end tusind ord, som man siger :o)

Nogen der har lavet noget lignende? Eller set noget lignende? Eller nogen som måske har en ide til hvordan man laver de små film og hvordan de skal sættes ind på siden.

På forhånd tak :o)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 00:05 #1
altså skal det ligge på selve siden ? det vil vel fylde en del af siden.
eller mener du at du laver et link på siden som eksempelvis hedder "hjælp til brug"
og når folk så klikke på det link så åbner en ny side, hvor der bliver spillet en "hjælp video"
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 00:07 #2
næ det er nok ikke det du mener, men det er svært at forstå når man ikke ved hvad det er folk skal have hjælp til, du har vel ikke et link til siden ?
Avatar billede learner Praktikant
18. marts 2007 - 00:14 #3
jo det er bla på http://www.huggernet.dk på siden hvor man søger efter autodele. Der er rimelig mange som ik forstår at bruge de <select> hvor man klikker i den ene og den ryger over i den anden. En lille film kunne vise hvor dan man gør.
Og så er det jeg forestiller mig at der findes et program som kan optage når jeg gør det, og bagefter kan man så beskære filmen på en måde og vise den i en bobel et sted.
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 12:33 #4
jo, der findes flere måder, enten kan du bruge et "screen recorder" program, som optager hvad der sker på skærmen imens du gør det.
filmen kunne så bagefter zoomes i et video redigerings program så kun lige det væsentlige kommer med.

men der også en anden mulighed, og det er at lave en video med still billeder.
man kan jo tage et still billede ved at trykke crtl + prtScn, og så eksempelvis gå i microsoft paint og klikke rediger/sæt ind.
disse stillbilleder kunne du så krydre med billeder hvor du har skrev små forklaringer, det kan jo laves i paint også.
du kan klippe billederne sammen til en film med "windows movie maker"  hvis du har windows xp, så har du den i programmer / tilbehør.
man kan indstille hvor mange sekunder hvert billede skal vises osv.
man kan også blande stilbilleder med små film klip som er optaget med screan recorder.
når filæmen så er færdig, så kan du enten vise den i en media player du lægger ind på siden, eller du kan konvatere det til en flash fil

screan recorder programmer >
http://www.download.com/3120-20_4-0-1-0.html?qt=screen+recorder&author=&titlename=&desc=&dlcount=&daysback=&swlink=&gfiletype=&os=&li=50&dlsize=&ca=

hvis du vil vise videoen som wmv så kan du se her hvordan,
følg beskrivelserne på siden  >
http://www.eksperten.dk/spm/766695

hvis du hellere vil konvatere videoen til flash, så kan du jo enten bruge en desideret flash player, dette er der også beskrevet lidt om i ovenstående link. men da du vel kun skal vise en enkelt video, så kan du gøre det noget mere enkjelt ved at konvatere videoen til en flash swf fil, det kan du gøre med "super"
http://www.erightsoft.com/SUPER.html  (gratis program)
eller den her som også kan sætte start/stop knapper på
http://www.sothink.com/product/flashvideoencoder/index.htm
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 12:35 #5
jeg håber at det var inspiration du kan bruge, ellers må du spørge ind til de forskellige emner  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 12:44 #6
ps, hvis du kan lave filmen med still billeder, så er der flere fordele, de still billeder du kan lave som jeg beskrev er 100% skarpe, det man optager med screen recorder kan godt blive lidt sløret nemlig, og en anden stor fordel ved film med still billeder, er at filmen kommer til at fylde lagt mindre i MB og derfor er lettere at streame for brugere med meget langsom internet forbindelse, en film med still billeder kan sagtens laves i top kvalitet, men med en størelse hvor selv en bruger med kun 56k telefon moden, kan se den.
Avatar billede learner Praktikant
18. marts 2007 - 13:13 #7
Woow tusind tak, det må jeg nok sige :o)

Det skal da prøves af.

Jeg vender tilbage når jeg har lavet noget

Smid du bare et svar gurly :o)
Avatar billede gurly Praktikant
18. marts 2007 - 13:37 #8
ja nu kan du lo prøve at lave en video først, angående brug af window movie maker >
gå i "programmer"  og "tilbehør"  der har du windows movie maker, åben den,
væl "importer video"  videoen bliver importeret og delt op i klip, marker et af klipne, og klik øverst oppe på "rediger" og vælg "marker alt"  alle klip er nu markeret, klik på et klip med musen, hold tasten nede og træk klippet ned i tidslinien, den skulle nu trække alle klipne ned i tidslinien.
eller du kan trække et klip ned af gangen.
for at bruge stilbilleder klikker du bare på "importer billede"
de trækkes også bare ned i tidslinien.
nede i tidslinien kan du trækker klipne længere eller kortere
Ude i feltet "afslut film" klikker du så på "gem på computeren"
først vælger du filnavn og stedet den skal gemmes, så klikke du "næste" og så skal du vælge kvalitet, du kan så enten bruge "tilpas til fil størelse"
ellers vælg at sætte kryds i "andre indstillinger" og så vælg en fast kvalitet, eksempelvis "video til bredbånd 150 kbps"  eller måske 340 kbps eller 512 kbps
hvilken internet linie du nu syntes den skal passe til
hvis det er en video med still billeder kan du sikkert gå ned til kvaliteten "video til ISDN 48 kb"  eller "video til opkalds adgang 38 kb"

men det kommer også an på, hvis du senere vil streame den som flash, så start med at gemme den kvaliteten bredbånd 512,  og så først når du senere konvatere den til flash gå ned i lavere kvalitet.

men modsat så lad vær med at gemme wmv videoen i meget høj kvalitet, eksempelvis 1400 kb, fordi så bliver den gemt i 600x800 linier, og så er den sværere at konvatere til flash, en flash video i kvaliteten 256 kb, køre som regel kun 320 x 240 linier som er passende, og hvis du i movie maker gemmer i kvaliteten "bredbånd 512 kb"  så får den nemlig 320x240 linier.
så skal der under konvateringen til flash ikke ændres i linie opløsning.

nå men lav du nu en film, så kan du jo venne tilbage  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
25. marts 2007 - 00:46 #9
?
Avatar billede learner Praktikant
25. marts 2007 - 12:40 #10
sorry, jeg har fået en masse arbejde så der går lige en måned inden jeg får det lavet. Alt for travlt lige nu. Men tak :o) og jeg skal nok skrive om det herinde når det blir lavet
Avatar billede gurly Praktikant
26. marts 2007 - 10:48 #11
ok, men derfor kan jeg vel godt få mine point ?
Avatar billede learner Praktikant
26. marts 2007 - 11:07 #12
nååå :)
Avatar billede learner Praktikant
27. november 2008 - 00:24 #13
Jeg synes du skal smide et svar :) tak for hjælpen
Avatar billede learner Praktikant
27. november 2008 - 00:25 #14
hovsa, det var en forkert tråd jeg skrev i. sorry.