Avatar billede madssch Nybegynder
16. marts 2007 - 15:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Felttypen money

Hej Eksperter,

Hvad er mit alternativ til felttypen Money, når mine formular værdier (fra en ASP side) kan indeholde komma? Databasen tror jo, at det er en tusind-seperator, så mine tal bliver helt forkerte.

Jeg har forsøgt mig med felttypen decimal (18, 2), og det fungerer formentligt også fint - hvis altså ikke det var fordi, at jeg var nødt til at indsætte værdien fra min ASP-formular som tekst, for at undgå konflikt med netop kommaet.

Hvad er løsningen på dette problem?

Når jeg arbejder med Access-databaser er løsningen at vælge en felttype ved navn Double. Det er en tal-felttype men accepterer, at værdier bliver indsat som tekst.

Har MSSQL sådan én?

På forhånd tak!
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2007 - 15:24 #1
SQLServer har en data type der hedder FLOAT som svarer til Access DOUBLE
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2007 - 15:29 #2
Men det er ret sjaeldent at det er et godt valg.

DECIMAL er normaly bedre og komma kan haandteres i applikationen
Avatar billede madssch Nybegynder
16. marts 2007 - 16:46 #3
Jeg havde selv tænkt på at håndtere kommaet i applikationen, men håbede på, at det kunne gøres fra DB.

Hvad er begundelsen for, at Float er en "dårlig" løsning?
Avatar billede madssch Nybegynder
16. marts 2007 - 17:21 #4
Ville forsøge mig med Float, men får denne fejl:

Error converting data type varchar to float
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2007 - 17:22 #5
floating point er fremragende til at opbevare fysiske maal saasom afstande og vaegt
men gyselige til at opbevare f.eks. beloeb i

grunden er at floating point har indbygget en relativ usikkerhed i varedi og dermed
ogsaa i beregninger
Avatar billede madssch Nybegynder
16. marts 2007 - 17:25 #6
Det virker tilsyneladende med data typen smallmoney, hvis jeg inden indskrivning i DB erstatter komma med punktum.

Lyder det som en brugbar løsning?
Avatar billede arne_v Ekspert
16. marts 2007 - 17:27 #7
paa hvilken SQL ?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. marts 2007 - 03:30 #8
jeg ville muligvis bruger parameter fremfor replace men ellers er det vel OK
Avatar billede madssch Nybegynder
19. marts 2007 - 09:00 #9
Ok. Nu fik jeg i hvert fald lidt værktøjer at komme videre.

Smider du et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. marts 2007 - 12:48 #10
svar
Avatar billede madssch Nybegynder
19. marts 2007 - 13:43 #11
Tak.  ;-)