Avatar billede odie Nybegynder
12. marts 2007 - 13:36 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mulige porte til webserver

Hej Experter.

Jeg har en webserver på Windows 2000 Server, hvor jeg pt. bruger flg. porte: 80, 8080, 8081.

Jeg har ikke noget domain, men kun ip adresse. De tilgåes på flg. adresse:

xx.xx.xx.xx
xx.xx.xx.xx:8080
xx.xx.xx.xx:8081

Men kunne godt bruge flere at lege på.

Hvilke porte kan jeg ellers bruge ?

/Odie
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2007 - 13:44 #1
Internet Assigned Numbers Authority (IANA): http://www.iana.org/assignments/port-numbers

:-)
Avatar billede screem_brille Novice
12. marts 2007 - 13:51 #2
faktisk alle mellem port 1 og 65536 (men nogle af dem bruges dog til visse standarder, f.ek port 25 til SMTP, port 119 til NNTP), osv. men du kan godt bruge dem til andre ting (men vil dog ikke anbefale det)
Avatar billede odie Nybegynder
12. marts 2007 - 13:59 #3
Okie.. Ud fra listen på http://www.iana.org/assignments/port-numbers vil jeg altså uden problemer kunne benytte mig af f.eks. port 4,6,8,10 ?

/Odie
Avatar billede bufferzone Praktikant
12. marts 2007 - 16:54 #4
svaret er teoretisk ja, du skal dog være opmærksom på at alle fornuftige firewall- og netværksadministratore filtrere således at portene under 1023 ofte er lukket for ikkestandard trafik.

Det mest normale er at særtilfælde placeres over 1023, det er det standarden ligger op til. At du placerer tingene her er dog ingen garenti for at de lukkes igennem alle steder, da fornuftige administratore også filtrere restriktivt i dette område.
Avatar billede Slettet bruger
12. marts 2007 - 17:41 #5
Jeg lægger lige et svar, da alt jo står i port-numbers.txt

Da det er din egen server du publicerer, betyder det ikke så meget hvilke porte du benytter. Jeg syntes dog at du skal følge IANA og bruge portene 49152 - 65535.

:-)
Avatar billede odie Nybegynder
13. marts 2007 - 10:05 #6
Takker mange gange. tpo har fået point. Håber det er ok med jer andre :-)

/Odie