Avatar billede lazerpld Nybegynder
07. marts 2007 - 18:26 Der er 2 kommentarer

Problemer med intranet adgang til webside

Jeg har på mit arbejde opsat en webserver (Mac OS X Server 10.4.8)som kører en mambo hjemmeside(apache, mysql og php4). Serveren sidder på det der hedder subnet 1, som kører med ipadresserne 192.168.1.x (det er et lille firma).
Når jeg sidder med en klient computer på netop dette subnet og forsøger at gå ind på hjemmesiden vha. webserverens lokale ip adresse (192.168.1.8) kan jeg ikke få hjemmesiden vist korrekt. Der vises kun hjemmesidens tekst efter lang tids venten.
Forsøger jeg at tilgå samme hjemmeside vha. subnettets eksterne ip sker der ingenting overhovedet, der står bare at siden ikke kan vises (og der er lavet en regel i routeren som hedder at wan traffik på port 80 skal henvises til lan ip 192.168.1.8 (webserverens lan ip).

Derimod hvis jeg logger på et andet subnet (altså et subnet med en anden ekstern ip) kan jeg sagtens komme på hjemmesiden ved hjælp af den eksterne ip til subnet 1 (der hvor webserveren er placeret).

Hvad er der galt? Jeg har nemlig brug for at brugere på subnet 1 skal kunne logge på hjemmesiden for at kunne smide indhold ind på den. Er der DNS relateret eller er det mambo installationen som e r lavet forkert?
Avatar billede leif Seniormester
07. marts 2007 - 20:40 #1
Virker som jeres routning som er gal.

Er NAT Loopback enablet som det første i routeren ?
Avatar billede lazerpld Nybegynder
08. marts 2007 - 14:08 #2
Hej Leif, hvad er Nat loopback? Routeren er en Zyxel Zywall 10w.
Dernaest skal det siges at en kollega har observeret at der i mambo config filen ikke bruges relative stier, men det modsatte (har for en kort stund glemt ordet :)) -- kan det have noget at sige?