Avatar billede lazerpld Nybegynder
07. marts 2007 - 18:19 Der er 8 kommentarer

DNS og adgang til lokal webside fra intranettet.

Jeg har et problem som skyldes min mangel på forståelse af DNS, det tror jeg i hvert fald :)

Jeg har på mit arbejde opsat en webserver som kører en mambo hjemmeside. Serveren sidder på det der hedder subnet 1, som kører med ipadresserne 192.168.1.x (det er et lille firma).
Når jeg sidder med en klient computer på netop dette subnet og forsøger at gå ind på hjemmesiden vha. webserverens lokale ip adresse (192.168.1.8) kan jeg ikke få hjemmesiden vist korrekt. Der vises kun hjemmesidens tekst efter lang tids venten.
Forsøger jeg at tilgå samme hjemmeside vha. subnettets eksterne ip sker der ingenting overhovedet, der står bare at siden ikke kan vises (og der er lavet en regel i routeren som hedder at wan traffik på port 80 skal henvises til lan ip 192.168.1.8 (webserverens lan ip).

Derimod hvis jeg logger på et andet subnet (altså et subnet med en anden ekstern ip) kan jeg sagtens komme på hjemmesiden ved hjælp af den eksterne ip til subnet 1 (der hvor webserveren er placeret).

Hvad er der galt? Jeg har nemlig brug for at brugere på subnet 1 skal kunne logge på hjemmesiden for at kunne smide indhold ind på den. Er der DNS relateret eller er det mambo installationen som e r lavet forkert?
Avatar billede screem_brille Novice
07. marts 2007 - 18:31 #1
ovenstående giver ikek så emget mening, subnettets eksterne ip ?
Avatar billede leif Seniormester
07. marts 2007 - 20:42 #2
Er http://www.eksperten.dk/spm/766694 og dette ikke omhandlende det samme problem ? I så fald luk det ene af dem
Avatar billede lazerpld Nybegynder
08. marts 2007 - 14:10 #3
screem_brille jeg kan godt se at forklaring er lidt noget rod, men kan ikke rigtig preacisere det bedre. Det korte af det lange er at jeg man ikke kan komme paa en hjemmeside fra firmaets lokale netvaerk hvor hjemmesiden ligger paa en lokal server. Hverken ved at skrive serverens lokale ip i webbrowseren, eller ved at skrive det lokale netvaerks WANip (hver subnet i virksomheden har sin egen router med sin egen WANip).
Avatar billede lazerpld Nybegynder
08. marts 2007 - 14:12 #4
Kaere leif, du har ganske ret i at det er samme traad nogenlunde, men problemet ligger i at jeg ikke kender kategorien, efter som jeg i virkeligheden ikke kender problemets art. Haaber det er i orden at jeg har placeret den i 2 relaterede kategorier.
Avatar billede leif Seniormester
08. marts 2007 - 14:20 #5
Det er ikke iorden ifølge Ekspertens regler.

Men har du sørget for at NAT Loopback er enablet ?
Avatar billede lazerpld Nybegynder
08. marts 2007 - 14:32 #6
Ok, jeg sletter den der er placeret i webserver sektionen - hvis bare jeg vidste hvordan man slettede en traad :)

Saa vidt jeg ved er det ikke slaaet til eftersom jeg ikke ved hvad det er, er ej heller stoedt paa det i routerens interface.
Avatar billede leif Seniormester
08. marts 2007 - 15:48 #7
Du ligger selv et svar som du accepterer.

Hvad er det for en router du har ?
Avatar billede dsane Praktikant
20. september 2007 - 00:48 #8
Er du evt. kommet til at lave en forkert subnet maske 255.255.0.0 på dette subnet i stedet for det korrekte 255.255.255.0