Avatar billede netro Nybegynder
01. marts 2007 - 14:29 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Items i combobox

Jeg har en combobox i en win app, som jeg gerne vil have fyldt med en række værdier. Det er intet problem at tilføje tekst til hvert item med ComboBox.Items.Add("abc"), men hvordan får jeg tilknyttet et id til hvert af de items, så jeg kan undgå at styre det med index i comboboxen?
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 15:20 #1
Lav en simpel klasse som som indeholder din data samt et id.
Items.Add gemmer vel på objekter
Avatar billede netro Nybegynder
01. marts 2007 - 15:52 #2
Jeg kan godt tilføje en klasseinstans til hvert item, men så får jeg ikke vist noget tekst i comboboxen.
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 15:52 #3
Det er fordi du skal lave en toString metode i dine klasser
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 15:53 #4
sorry.. i din klasse.
Den kalder automatisk tostring på din klasse.

og ellers kalder du den bare selv.
Avatar billede netro Nybegynder
01. marts 2007 - 15:55 #5
Kan du uddybe det?
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 15:57 #6
kan jeg lave et eksempel til dig i c# ?
Avatar billede netro Nybegynder
01. marts 2007 - 16:00 #7
Det er helt fint.
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 16:00 #8
Comming right up
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 16:05 #9
www.kalp.dk/Combos.zip

prøv at vælge en ting i comboboksen (kør evt. exe filen fra bin mappen)
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 16:07 #10
som du kan se så beholder de deres index, men alligevel har det første element fået ID 55;o) noget man selv kan vælge.. f.eks hvis du vil have det skal være et ID fra databasen.

Så skal du bare overføre ideen til din egen kode.
Avatar billede netro Nybegynder
01. marts 2007 - 16:40 #11
Perfekt. Hvordan selekterer jeg så et item uden at løbe det hele i gennem?

Dvs. comboBox.SelectedItem = object ?
Avatar billede kalp Novice
01. marts 2007 - 23:41 #12
i den kode du har fået selecter jeg et item:)

men det er omvendt..

object = comboBox.SelectedItem
Avatar billede netro Nybegynder
02. marts 2007 - 00:13 #13
Nej, jeg tænker på, hvordan man angiver, at et item i comboboxen skal være valgt til at starte med. Som SelectedIndex = 4 (bare uden brug af tal).
Avatar billede kalp Novice
02. marts 2007 - 00:25 #14
Det er den eneste måde jeg kender.
Du kan godt loop elementerne og tjekke på om det er det objekt du vil have fat i og så select det, men måske ikke så pænt.

Hvis du allerede ved det ved oprettelsen af objekterne så er det registrere objektets index før det sættes ind.
Avatar billede netro Nybegynder
02. marts 2007 - 09:23 #15
Jeg siger tak.