Avatar billede 5floor Nybegynder
26. februar 2007 - 17:00 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Installere Vista Business på samme disk hvor XP er installeret

Hej.
Jeg har fået Vista Business og vil gerne installere det på den samme disk hvor jeg har windows XP installeret. Jeg kunne godt tænke mig, at man ved opstart kunne vælge om man vil starte Vista eller XP - kan dette lade sig gøre, og hvordan? Fx. ligesom hvis man installerede en linux-distribution på samme maskine hvor man har en windows.

På forhånd tak.

Mvh

Mads
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2007 - 17:14 #1
Jeg har prøvet det, mener man fik en menu der hed "old system" eller lign
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 17:18 #2
ville ikke gøre det hvis du kun har en partion, men har du 2 partioner kan du sagtens.
Avatar billede 5floor Nybegynder
26. februar 2007 - 17:26 #3
screem_brille:
Er det fordi den roder rundt med filsystemet?
Jeg har 2 partitioner, hvoraf den ene pt. anvendes som datalager. Kan jeg så frigive nok plads og installere Vista der? Kan jeg gøre dette uden at den ødelægger mine nuværende data på den partition? Hvordan vælger jeg så hvilket OS den skal boote? Sker det automatisk, eller skal jeg installere noget specielt software?

Grunden til jeg spørger er, at jeg har via mit studie har adgang til Vista Business, og gerne vil prøve det - gider dog ikke afinst. mit nuværenmde XP (det virker fint), hvis det vister sig Vista ikke er noget for mig/min pc.

Mvh

Mads
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 17:34 #4
problemet med 2 OS på samme partion er at at programmer lægger sig i programmer / programfiles og det kan nemt give en del problemer når begge os vil skrive til "samme" mappe, der kan også nemt opstå problemer med pagefile, hibernate filen osv.

det bedste er at installere det på en anden disk (uden den første monteret imens) så de er helt adskilt, da vista godt kan finde på at skrive en ny disk signatur til diskene, og den kan ikke altid læses af XP bagefter.
Avatar billede 5floor Nybegynder
26. februar 2007 - 17:39 #5
Ok, tak for input.
/Mads
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2007 - 17:43 #6
"5floor" Var du slet ikke seriøst interesseret, det havde ikke været noget problem det du der tænkte på. Selv om du har uddelt point så spørg endelig igen hvis du er interesseret, eksperten er et stort forum med mange bruge man skal høre en sag fra flere sider før man opgiver
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 17:49 #7
det var så lidt ;)
Avatar billede 5floor Nybegynder
26. februar 2007 - 17:57 #8
Hej Helgec.
Jo, var måske lidt hurtig på aftrækkeren - tænkte bare at jeg havde fået et godt og seriøst råd.
Min tanke var umiddelbart at "tage chancen" og installere Vista på en ny partition på den samme disk (frigiver bare en partition på ca. 40Gb).
Hvad siger du til det?
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 18:02 #9
en anden partion/disk er 100% bedre end på samme partion.
Avatar billede 5floor Nybegynder
26. februar 2007 - 18:24 #10
en anden ting i denne forbindelse - nedsætter det performance at partitionere sin disk? Kunne forestille mog at søgetider og læse(skrive hastigheder bliver nedsat? Men er det mærkbart mv?

Mads
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 18:29 #11
nej det er det samme, faktisk kan det (teoretisk) forbedre det en smule (pga mindre fragmentering), men tror næppe du kan mærke det i praksis.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2007 - 19:13 #12
Ja men jeg vil da også sige at du skal installere på en separat partition og sidst men ikke mindst skal du være indstillet på at holde Vista, det kan være rigtig drilsk at få dyret til at boote på XP efter Vista uden formatering. Hvad siger dine partitioner lige nu med hensyn til størrelse og ledig plads
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 19:20 #13
man kan sagtens slippe for vista bootloaderen hvis man vil tilbage til XP. (vista kræver  15 GB for at kunne blive installeret, så alt over det vil være en fordel)
Avatar billede 5floor Nybegynder
26. februar 2007 - 19:29 #14
Hej. Umiddelbart vil jeg foretrække at jeg kan boote på begge efterfølgende...i hvert fald indtil jeg finder ud af hvilket system jeg bedst kan lide (lyder til der er lidt uenighed heromkring...nogen der har uddybende links eller kommentarer?).
Jeg har ca. 30-40GB fri plads på den ene partition - forestiller mig at lave endnu en partition, således at der installeres på en helt ren partition - lyder det som en god idé?
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2007 - 19:33 #15
Når jeg skriver som jeg gør er det fordi det er min erfaring. Hvis du ikke har noget "ikke alloceret" plads på din disk kan det du f.eks skabe det med Gparted http://www.helgec.dk/insert.html#GPARTED:
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2007 - 19:34 #16
Så længe du har begge systemer installeret får du en menu hvor du kan vælge XP eller Vista
Avatar billede 5floor Nybegynder
26. februar 2007 - 20:36 #17
Ok, det lyder godt - håber jeg får bedre resultater med xp+vista endnu har oplevet.

Nu har jeg fået hentet hele filen via msdn - har du en fil kaldet: n_windows_vista_x86_dvd_X12-34293.iso
Skal jeg brænde den på en dvd og boote på den eller?
En anden ting. En gang kunne man tilføje flere point til et spørgsmål - er dette ikke muligt længere?
Tak for hjælpen, det er venligt af Jer.
Avatar billede Slettet bruger
26. februar 2007 - 20:50 #18
Nu kender jeg ikke til den ISO fil du taler om, men det lyder da rigtig det du skriver, husk at brænde den så den bliver bootbar og husk at resize din partition inden du installerer
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 20:53 #19
n_windows_vista_x86_dvd_X12-34293.iso den brænder du, eller mounter den med f.eks virtual deamon
Avatar billede screem_brille Novice
26. februar 2007 - 20:54 #20
spørgsmålet her er lukket, og derved kan du ikke give flere point.