Avatar billede koden Novice
24. februar 2007 - 21:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Sikre sit trådløse netværk

Jeg har en router som er trådløs.
Til den er min printer og min pc kablet.
Min bærbar er trådløst forbundet til router.

Men hvordan sikrer jeg mine pc'ere og delte mapper o.s.v. hvis jeg giver min nabo lov til at koble sig op på den trådløse???

Router er WRT54G med WPA kryptering.
Avatar billede Skoven Praktikant
25. februar 2007 - 06:09 #1
du går ind og åbner de mac.adresser der skal have adgang (og lukker alle andre). derved sikrer du at kun de comp. der skal have adgang for adgang.

adgang til de delte mapper sikrer du ved at fjerne delingen eller at lave password på dine brugere.
Avatar billede koden Novice
25. februar 2007 - 21:53 #2
Det med mac adr. er da vist ligegyldigt eller hvad???
Jeg forbinder min nabos pc og taster WPA password.
Han kender ikke password. men det kan måske udlæses???
Men jeg kan selvfølgelig godt indtaste hans MAC adr. bare for ja hvorfor???

Nå men det vil altså sige, at man kan ikke dele router op, så nogen kun får netadgangen(WAN) og andre adgang til hele netværk???
Avatar billede Skoven Praktikant
26. februar 2007 - 16:27 #3
mac-adresserne er meget vigtig når det kommer til sikkerheden på et trådløst netværk!
Det sikrer at kun de mac-adresser (fysisk adresse på hardwaren) der er tastet ind kan få adgang til netværket - dvs. at routeren skal sættes op til kun at godkende de mac-adresser du har tastet ind og ikke "alle" som den standard ville gøre.

Er det ikke ligemeget om han kender passwordet til WPA (det kan selvfølgelig lade sig gøre at finde passwordet, men ikke for en alm. comp. bruger)!?

Jeg er sikker på at routeren kan sættes op til kun at give adgang til internettet istedet for LAN - det må også stå i manualen eller under opsætningen af routeren.
Avatar billede plx Nybegynder
26. februar 2007 - 16:31 #4
mac adresser er uden betydning på et trådløst netværk. Det tager ikke mange sekunder at klone sin mac adresse
Avatar billede Skoven Praktikant
26. februar 2007 - 18:00 #5
plx: jeg ved godt at man kan klone mac-adresser, men hvordan havde du tænkt dig at en udenfrakommende ville få fat i en af dem der er tilladt?
Avatar billede plx Nybegynder
26. februar 2007 - 18:02 #6
Man skal bare sniffe en enkelt pakke, så har man en gyldig mac adresse
Avatar billede Skoven Praktikant
26. februar 2007 - 18:10 #7
okay... men det hjælper stadig på sikkerheden, kun at tillade de mac-adresser der skal bruges.
Avatar billede plx Nybegynder
26. februar 2007 - 18:23 #8
Det vil ingenting hjælpe mod en som har teknisk indsigt, og som er vant til at låne andres netværk.
Avatar billede plx Nybegynder
26. februar 2007 - 18:28 #9
og den slags brugere, som mac filtrering kan holde ude, er allerede sorteret fra ved at sætte kryptering på
Avatar billede koden Novice
26. februar 2007 - 21:29 #10
Tak kigger i vejl. til router og ser om den kan lukkes af for LAN.

Mener nu også at have læst at MAC filtrering er spild af tid.
send nogle svar
Avatar billede koden Novice
30. januar 2008 - 08:50 #11
Gammel sag. jeg lukker den. Vil nogen have point så svar senest i dag...
Avatar billede koden Novice
08. maj 2008 - 14:13 #12
luk