Avatar billede paradux Nybegynder
21. februar 2007 - 01:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

HashTable/ArrayList Løsning

Hej :)

Jeg står lidt i et dilemma. Er fornyligt begyndt at bruge Hashtables og ArrayLists. Mit første spørgsmål er, hvad er forskellen på de to overnævnte i praksis? Hvad bruges til hvad?

Mit andet spørgsmål. Jeg står og har en masse keys/values i HashTable (som overnævnt er jeg i tvivl om det er det rigtige valg).
Jeg har brug for at søge i den, men med brug af nogen wildcards.
Jeg har f.eks. en value der hedder "1-1,Paradux". Her har jeg brug for at søge efter *1-1* hvis det giver mening, men hverken med Contains eller BinarySearch har jeg gennemskuet en måde at lave sådan en wildcard søgning?

Kom endelig med forslag :)
Sætter pris på kode i VB.NET, dog er C#.NET kode også mere end velkommen.

På forhånd tak :)
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 02:00 #1
du bruger ArrayList/List<> til samlinger af objekter som skal tilgåes via index
(evt. sekvetielt)

du bruger Hashtable/Dictionary<> til samlinger af objekter som skal tilgåes
via alt andet end index

Hashtable/Dictionary<> og wildcards giver ingen andre muligheder end at iterere
gennem alle

ArrayList/List<> og den form for wildcard du har giver ingen andre muligheder end at iterere
gennem alle (hvis listen er sorteret og søgstrengen ikke starter med et wildcard
så er der muligheder)
Avatar billede paradux Nybegynder
21. februar 2007 - 22:32 #2
Når du siger Dictionary, hvad mener du så?
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2007 - 22:45 #3
Dictionary er den generiske klasse i .NET 2.0 som delvist har erstattet Hashtable
Avatar billede paradux Nybegynder
21. februar 2007 - 22:53 #4
Som er mere funktionel og anbefales frem på HashTables?

Smid evt. din næste besked som et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2007 - 00:31 #5
du slipper for at cast når du henter ud og beskyttes mod at putte forkerte
typer ind, så JA