Avatar billede tralala016 Nybegynder
20. februar 2007 - 21:41 Der er 14 kommentarer

computer vil ikke starte op

hejsa....

jeg har fået en computer af min bror, og nu er den gået i stykker og han har ikke lige tiden til at få skrevet herind,
så nu skriver jeg til jer, men jeg er ikke sikker på at jeg får forklaret det ordentligt...
for jeg er bestemt ikke computergeni...

meen, computeren er fra 2002, og den kører med xp...

pludselig en dag kunne vi ikke starte den, min bror troede så at det var hardisken der var røget sig en tur.. vi købte en ny, og han installerede den... vi havde købt den på 250 GB, men da han var færdig var der kun 125 til rådighed...

han havde ikke tid til at rode mere med den, den dag.. men den virkede også fint... vi spillede på den de næste par dage ligesom vi plejer...

nogen dage efter kom han igen for at finde ud af hvorfor der kun var 125 GB..

han slukkede computeren, og tog hardisken ud, for at installere den på ny...
og siden har vi ikke kunne få gang i den...

den kan godt tænde, men nogen gange skriver den : indlæsnings programmet behøver DLL- filer til kernel....

og andre gange ber den om at vi vælger hardisk eller  CD ROM...
(jeg ved ikk lige ´hvad det sidste er)

kan i måske hjælpe mig....

M-V-H tra lala
Avatar billede nicer Nybegynder
20. februar 2007 - 22:01 #1
hmm... kan være IDE/SATA controlleren er røget sig en tur?
20. februar 2007 - 22:11 #2
Det med de ~125Gb => Du mangler ServicePack2 !!!

En XP UDEN ServicePack2 ka' kun se/formatere op til ~128Gb ...

Generelt ->
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-installation-side2.htm +
http://www.spywareinfo.dk/manualer/xp-opsaetning.htm

http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29193

Altså INGEN FORM FOR INTERNETFORBINDELSE undervejs ...

Dvs. at hidtil har du brugt din XP UDEN ServicePack instaleret ? Hmmm...
Avatar billede tralala016 Nybegynder
20. februar 2007 - 22:39 #3
aner det ikk.... har slet ikke forstand på det...

men ved i hvad jeg skal gøre ved det??
Avatar billede tralala016 Nybegynder
20. februar 2007 - 22:40 #4
og ved i hvorfor den ikk kan komme igang igen..
Avatar billede tralala016 Nybegynder
20. februar 2007 - 22:52 #5
men nu er det selvfølgelig heller ikk mig der har rodet med den... min bror har da lidt forstand på det, det er ikke bare noget han har kastet sig ud i
Avatar billede halifax Nybegynder
21. februar 2007 - 02:38 #6
A. den kan godt tænde, men nogen gange skriver den : indlæsnings programmet behøver DLL- filer til kernel....
a. Det ville hjælpe at du præcist skrev navnet på den manglende DLL-fil

B. og andre gange ber den om at vi vælger hardisk eller  CD ROM...
b. Det skyldes at den ikke kan finde ud af hvilken enhed den skal boote fra. Og det kan jo skyldes at den kke kan finde harddisken jfr. pkt. A.
Eller at din bror straks når den starter op skal gå i BIOS og finde den setting, hvor den har oplysninger om tilsluttede IDE Devices, hvis BIOS har "tabt" oplysningerne om harddisken. Husk at gemme ændringer, før Exit fra BIOS.
---------------------------------------

Som allerede nævnt kan Windows XP kun "se" 128GB af disken såfremt ServicePack2 ikke er installeret.
Når det er gjort går han i Diskhåndtering, hvor der kan oprettes yderligere en partition på den ikke brugte plads. Derved bliver disken opdelt i to drev. Husk at formatere den ny partition med NTFS.
Avatar billede tralala016 Nybegynder
21. februar 2007 - 12:20 #7
py ha. det lyder indviklet, men han må lige komme senere og prøve det...
21. februar 2007 - 22:34 #8
... men følg guiden [20/02-2007 22:11:29] ...
Avatar billede tralala016 Nybegynder
23. februar 2007 - 20:24 #9
Dette er hende bror der skriver.
Den er sat op i BIOSen til at boote fra IDE som det første og dernæst CDROMdrevet.
Den skriver ikke noget om hvilken DLL-fil den mangler,kan XP-skiven være beskadiget?? Den har ellers virket upåklageligt tidligere.
Avatar billede nicer Nybegynder
26. februar 2007 - 17:53 #10
Du skal altså sætte cd-rom til at være first boot device ellers går den jo bare ind på HDD før cd-rom
05. marts 2007 - 17:13 #11
Status her ???
Avatar billede tralala016 Nybegynder
05. marts 2007 - 17:22 #12
hmm vi har ikke fundet ud af noget... han har prøvet det sidste der blev skrevet.

men det funker stadig ikk :-(
Avatar billede nicer Nybegynder
07. marts 2007 - 14:41 #13
Kan i se hdd i bios?
er det muligt i kan prøve at sætte den i en anden maskine også bruge first boot device fra det bundkort? så i ligesom udelukker nogen ting
09. marts 2007 - 20:31 #14
Status her ??? [2]