Avatar billede badal Nybegynder
12. februar 2007 - 17:19 Der er 8 kommentarer og
3 løsninger

IP Adresse

jeg har bredbånd fra fullrate. Når jeg fra www.myip.dk ser min IP adresse er det sådan noget 90.XXX.106.1 og når jeg så via cmd på min lokal computer skrive det samme så står min ip adresse til 192.168.1.35?
Hvorfor to forskellige IP adresser? HVad skyldes det? Man får jo en fast adresse hos sin udbydere.

Hvis jeg feks. vil hoste min egen side hvilken ip adresse skal jeg bruge?
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 17:20 #1
du har sikkert en router og derfor har du en privat IP add, du skal forwarde port 80 til den maskine som din hjemmeside er på.
Avatar billede ibka Novice
12. februar 2007 - 17:53 #2
IP 90.xxx.xxx.xxx er din yderside adr WAN, eller offentlige IP, IP 192.xxx.xxx.xxx er interne IP adr.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
12. februar 2007 - 19:54 #3
WAN - Firewall/Router - LAN
Offentlig ip ->  FireWall <--> Netværks IP
ex. 85.82.111.43 -> som rammer WAN siden af din FireWall <--> Intern IP som kan være tildelt af din router. Typisk 10.0.0.xxx eller 192.168.1.xxx

WAN - LAN
85.82.111.43 som rammer dit LAN (én computer)
Dermed vil du automatisk få den IP
- gælder bl.a. for TDC og Tele2, som begge kan kobles direkte til modem, uden router.

Cybercity har en router med modem i.
Derfor skal alle porte NATtes til pc.

Ergo:
Har du en router/firewall, så skal du ind og forwarde porte (NAT) til computer.
Ex. port 80 er WEB, port 20 og 21 er FTP, 25 er POP3, 110 er SMTP osv.
På den måde vil man ude fra WAN kunne komme ind på dit LAN på ex. port 80 (web) hvis porten er forwardet til ex. 10.0.0.5 som kunne være intern ip på webserveren.

Længere forklaring, men håber den hjalp lidt med indblikket i hvad der sker

:-)
Avatar billede screem_brille Novice
12. februar 2007 - 20:03 #4
25 er POP3, 110 er SMTP osv.

de to skal lige byttes om.
Avatar billede badal Nybegynder
12. februar 2007 - 23:20 #5
Så er jeg kommet et pænt stykke videre. :) Hvordan er det lige jeg forwarder til den interne IP på hjemmeside i routeren. jeg har en zyxel modem.

Her er det hvordan det ser ud i routeren: http://helpme.00author.com/nat.htm

Der findes både NAT og Firewall.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
13. februar 2007 - 07:09 #6
Du skal i billedet gøre følgende:

Nr 2:
Start port no      End port no      IP
80                80                [ip på din server] ex. 10.0.0.5
21                21                [ip på din server] ex. 10.0.0.5

Dermed giver du alt trafik til web (port 80) og alm. ftp (port 21) adgang til din server, som i mit eksempel er 10.0.0.5

MVH

FreekyZone
Avatar billede freekyzone Nybegynder
13. februar 2007 - 07:10 #7
Det kan være, at hvis du ender ud med, at alle andre udefra (fra arbejde, venner ol.) kan se websiden, men du ikke kan, at du skal se om loopback er ON på din ZyXEL.

- men den kan vi lage tage senere :-)
Avatar billede freekyzone Nybegynder
13. februar 2007 - 07:11 #8
Hvilken ZyXEL er det du har?
Avatar billede badal Nybegynder
13. februar 2007 - 08:04 #9
det skal jeg hjem og prøve :) Det er zyxel, prestige 2000 series
Avatar billede freekyzone Nybegynder
13. februar 2007 - 08:21 #10
Ja, prøv lige det :-)

Mon ikke det virker - det vil jeg tro :-)
Avatar billede badal Nybegynder
23. marts 2008 - 20:44 #11
Det er et stykke tid siden men u prøvede jeg det lige igen og det virkede :) Nu har jeg godt en en anden udfordering med at lukke porten igen.