Avatar billede johnny12 Nybegynder
11. februar 2007 - 10:04 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Afinstallation af delvist installeret XP

Hej,

Jeg sidder ved en maskine, der har et velfungerende XP Home Edition kørende + en del af en fejlet Windows XP installation. Under opstart skal man vælge operativsystem (XP Home Edition eller den fejlede Windows installation). Vi vil gerne fjerne sidstnævnte, da det alligevel kun er den originale XP Home Edtion, der virker. Spørgsmålet er, hvordan vi gør det? Vi kan ikke finde den i Tilføj/Fjern programmer...
Avatar billede haverslev Novice
11. februar 2007 - 10:07 #1
Avatar billede kalp Novice
11. februar 2007 - 10:07 #2
tryk startk->kør og skriv "msconfig" og i fanen boot.ini kan det fjernes
Avatar billede kalp Novice
11. februar 2007 - 10:07 #3
Du trykker på "kontroller startstier"

haverslev >> god timing.
Avatar billede haverslev Novice
11. februar 2007 - 10:08 #4
Eller en lidt nemmere måde: Klik på Start, klik på Kør, skriv: msconfig  og tryk enter, vælg faneblad: BOOT.INI og klik på 'Kontroller alle startstier”. Windows vil nu selv slette den/de ugyldige startstier i boot.ini – Anvend/Ok.
Avatar billede haverslev Novice
11. februar 2007 - 10:11 #5
qawi, slå dig alligevel på 10`dele ellers var jeg jo ikke øverst ;o)
Avatar billede kalp Novice
11. februar 2007 - 10:15 #6
måske:) en eller anden skal jo stå øverst hehe;)
Avatar billede johnny12 Nybegynder
11. februar 2007 - 10:26 #7
Udmærket parløb:-)
Problemet er, at Kontroller alle startstier ikke fjerne, det vi gerne vil fjerne, men siger, at alle linjer i Boot.ini, der vedrører operativsystemer fra Windows er OK. Kan vi tvinge den væk manuelt?
Avatar billede johnny12 Nybegynder
11. februar 2007 - 10:33 #8
Hvis jeg manuelt redigerer boot.ini, står der:
[Boot Loader]
Timeout=5
Default=C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT
[Operating Systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /fastdetect /noexecute=optin
C:\$WIN_NT$.~BT\BOOTSECT.DAT="Windows Installation"
Avatar billede johnny12 Nybegynder
11. februar 2007 - 10:34 #9
...fjerner jeg bare den nederste linje?
Avatar billede haverslev Novice
11. februar 2007 - 10:45 #10
Normalt vil det være nederste linie, men for lige at være helt sikker.

Du kan se hvilken en du skal beholde, ved at være startet op på den, klik på start > kør, skriv cmd og tryk enter.
Skriv så: cd %windir% og tryk enter.
Den skifter så til det aktuelle Windows system, og den må du ikke røre.
F.eks c:\windows

Klik så start > indstillinger > kontrolpanel > system, fanebladet system, indstillinger under start og genoprettelse. Klik på rediger knappen
Her kan du nu slette den linie som refererer til den installation som du vil slette.
Læg mærke til at foldernavnet står i linien og du kan derfor identificere de rigtige linier på denne måde.
Avatar billede kalp Novice
11. februar 2007 - 11:04 #11
den nederste er jo den fejlede installation så den skal bare væk..
Avatar billede johnny12 Nybegynder
11. februar 2007 - 11:04 #12
tak