Avatar billede thomashansen Nybegynder
10. februar 2007 - 09:31 Der er 6 kommentarer

Søgning når man ikke ved om f.eks bynavn staves med å eller aa ?

På mit website kan man søge på forskellige byer, stednavne etc. i DK og det kan være svært at vide, om navnet staves med å eller aa.
Hvordan håndterer jeg det problem således, at brugeren finde oplysningen uanset om der er søgt med å eller aa ?

Jeg har en Access DB og bruger ASP.

Thomas
Avatar billede supertekst Ekspert
10. februar 2007 - 09:58 #1
Ved at programmet undersøger omder er indtastet "aa" eller "å" og så afprøver begge muligheder.
Avatar billede thomashansen Nybegynder
10. februar 2007 - 12:29 #2
Det vil sig at du foreslår et script, der "tvinger" stavning både med å og med aa til, at blive vist når der søges ?
HAr du et forslag til sådan et script, da det ligger lidt udenfor min formåen ?
Avatar billede supertekst Ekspert
10. februar 2007 - 14:04 #3
VBA-eksempel:

Sub test()
Dim by
    by = "Ålborg"
    nyby = Replace(by, "Å", "Aa")
End Sub

I ASP findes findes samme function Replace - se syntaksen
Avatar billede thomashansen Nybegynder
11. februar 2007 - 23:39 #4
Det vil sige, at man tester jævnf. viste script ?
Jeg vil forsøge, men må sandsynligvis vende tilbage for yderligere spørgsmål
Avatar billede supertekst Ekspert
12. februar 2007 - 09:43 #5
OK - du er velkommen
Avatar billede thomashansen Nybegynder
17. februar 2007 - 09:00 #6
Jeg bruger følgende til søgning:

<%
soeg = Request.QueryString("soeg")
If soeg = "" Then
    soegestreng = "'%'"
Else
    soegestreng = "'%" & soeg & "%'"
End If

Set list = Server.CreateObject ("ADODB.Recordset")
list.Open "SELECT * FROM smalspor WHERE Smalspor_Status =1 AND Lokalitet LIKE " & soegestreng & " ORDER BY Lokalitet, Ejer, TilgaaetAar, LoebeNr, Sporvidde_mm, LokomotivNavn, Transmision, Status", Conn
%>

Det er her jeg skal undersøge for "aa" eller "å" ikke ?