Avatar billede fiffi Novice
09. februar 2007 - 10:50 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Simpel agent til udskrivning

Jeg kunne godt tænke mig at oprette en simpel agent som kan udskrive den viste/markerede forms. I scriptet vil jeg så have mulighed for direkte at indkode forskellige bakkevalg. Jeg kan danne Lotusscriptet via makrooptager i wordpro, men hvordan får jeg det knyttet til en agent.
Jeg kender ellers ikke meget til agenter i Notes.
Avatar billede jogii Nybegynder
09. februar 2007 - 11:13 #1
Umiddelbart er den simpleste måde at lave en agent med "Formula" som sprog.

Brug her @Command( [FilePrint] ). Lidt fra hjælpen

Prints the currently open or selected document(s), or the current view.
Syntax
@Command( [FilePrint] )
or
@Command( [FilePrint] ; numCopies; fromPage; toPage; ifDraft; ifView; formName; breakType; ifReset; startDate; endDate)
Parameters
Avatar billede fiffi Novice
09. februar 2007 - 11:36 #2
Hvor putter jeg formlen ind når står i redigering af agent. Jeg har i venstre side h.h.v. Dokumentudvælgelse, Options, Declarations, initialize, terminate.
Hvis jeg blot skriver @Command([FilePrint]) fejler den.
Avatar billede jogii Nybegynder
09. februar 2007 - 11:44 #3
lidt over det "område" hvor du kan indtaste, kan du vælge hvilket sprog agenten skal skrives i. Her står vistnok "Simple Actions". I Dropdown listen kan du vælge "Formula".

@Formula er det oprindelige Lotus programmeringssprog, i sin tid udviklet til Lotus 1-2-3. Yderst effektivt. På få linier kan man lave hvad ellers kun flere siders kode kan gøre i Java, VB og andre sprog.
Avatar billede fiffi Novice
09. februar 2007 - 12:32 #4
Jeg får nu følgende fejl. Er det noget rettighedsnoget ?
Starter kørsel af agenten 'Print' den 09-02-2007 12:31:13
Kører på markerede dokumenter: 1 i alt
Fandt 1 dokument(er), der opfylder søgekriterierne
Formelfejl: @Command og andre brugerfladefunktioner er ikke tilladt med denne søgetype. Vælg 'Ingen' som runtime-destination.
0 dokument(er) blev opdateret af formlen
Kørsel af agenten 'Print' den 09-02-2007 12:31:13 udført
Avatar billede jogii Nybegynder
09. februar 2007 - 12:41 #5
I agentens properties, under "Runtime", skal du erstatte "Selected documents" med "None"
Avatar billede fiffi Novice
09. februar 2007 - 12:47 #6
Virker fint. I WordPro kan man via scripteditoren bestemme bakkevalg m.m. Kan dette også lade sig gøre med parametre på @command([FilePrint],????)
Avatar billede fiffi Novice
09. februar 2007 - 12:55 #7
Kan man faktisk ikke lave en sub i agenten med script kopieret fra Wordpro) som så køres.
Avatar billede jogii Nybegynder
09. februar 2007 - 13:05 #8
Nej, nok ikke. WordPro og Domino har MEGET forskellige objektmodeller. Dvs at WordPro er et dokument centrisk tekstbehandlingsværktøj, mens Notes er Brugere/Servere/Databaser/Dokumenter. Notes er med andre ord BREDERE, mens WordPro er HØJERE. WordPro og andre tekstbehandlingsværktøjer er perfekte til udskrivning, hvor udskrivning i Notes (og dermed også dens objektmodel) er meget mere simpel i funktionalitet. Så jo, du kan skrive noget kode i en Notes-agent, som kan styre udskrivningen i et WordPro-dokument med den kode du får over fra WordPro, men ikke Notesprint.

Umiddelbart er bakkevalg i Notes et stort problem.
Man kan bestemme det pr. database, ved File -> Page Setup. Men den er personlig (skal udføres på alle brugeres ikoner for den pågældende database), og desværre ikke følsom overfor hvilken formular der lige nu anvendes. Med andre ord kan det virke tæt på umuligt...
Avatar billede fiffi Novice
09. februar 2007 - 13:08 #9
Nå, det må jeg leve med, men foreløbig tak for hjælpen. Gi mig lige et svar til dine point.
Avatar billede jogii Nybegynder
09. februar 2007 - 13:10 #10
værsgo' og tak