Avatar billede 4specht Nybegynder
07. februar 2007 - 15:39 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Tildeling af IP adresse via DHCP

Jeg kører med en win2003 server med DHCP. 4 af mine klienter kan ikke få tildelt IP adresse ved log on på det trådløse net. Klienterne bliver godkendt vha. radius-server. Hvad kan der være galt?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2007 - 15:58 #1
Hmmmm det er ikke let at gætte på.

Har du kontrolleret IP stacken. Ping 127.0.0.1 for at se om stacken svare
Virke netkortet. prøv evt at skifte

Prøv evt at konfigurere netkortene statisk med ipadresser uden for DHCP scopet, men i samme subnet og se om de kan kommunikerer på nettet
Avatar billede 4specht Nybegynder
07. februar 2007 - 16:00 #2
jeg kan ikke pinge serveren
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 16:07 #3
Mangler lidt mere oplysninger om hvordan det er sat op. Men prøv følgende

Prøv at lave en ipconfig /release på de klienter der ikke virker. Evt prøve andre netkort.
Du kan også downloade netstumbler for at se om de klienter der ikke er på kan se det trådløse net plus om de bruger samme kanal og signalstyrke / støj signal mv.

netstumbler kan hentes her: www.netstumbler.com

Fra server kan du i dosprompten skrive netsession, og et hav af andre kommandoer og se om serveren ser dem. (eller pinge dem eller lave en tracert til dem)
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2007 - 16:16 #4
Du kan ikke pinge serveren når du ikke hqar fået en ip af dhcp serveren. Min tilgang til problemet er at udelukke de enkelte lag et af gangen. Ved at pinge loopback (127.0.0.1) kontrollerer di op TCP/IP er ordentligt installeret og virker, næste trind er at undersøge netkortet og sådan går vi dybere ned efterhånden som fejlene findes og fjernes
Avatar billede 4specht Nybegynder
07. februar 2007 - 16:20 #5
jacla: ipconfig /release hjælper vel ikke, når den ikke har fået IP adresse. Har prøvetipconfig /renew, og det hjalp ikke. netstumbler.com vil jeg prøve :-)
Bufferzone: TCP/IP er sat til automatisk hentning. "Ved at pinge loopback (127.0.0.1) " forstår jeg ikke helt.
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 16:30 #6
Skulle klienten ikke modtage en IP-Adresse fra DHCP, mener jeg at WINS selv tildeler klientenen en IP-Adr
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 16:32 #7
Det er LOOPBACK dvs at på den måde kan du se om der er forbindelse til netkortet
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 17:03 #8
WINS ? hvor kommer det ind i billedet ?
Avatar billede 4specht Nybegynder
07. februar 2007 - 17:31 #9
WINS er ikke konfigureret. Det har jeg aldrig gjort.
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 17:31 #10
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 17:32 #11
For det første er WINS-databasen dynamisk opdateret -- De enkelte maskiner registrerer sig selv i WINS, når de kommer på nettet -- hvilket gør, at WINS kan være opdateret selv med maskiner, der får deres adresse via DHCP.
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 17:35 #12
WINS benyttes ikke særlig tit, og er ikke installeret pr default
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 17:44 #13
skal ikke kunne sige det, det var kun for at udelukke denne fejl, som jeg har set før i forbindelse med arbejde med trådløst netværk hos NetDesign
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 17:47 #14
grunden til man sjældent nu bruger WINS er at det generer en del traffik, da informationerne multicastes.
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 18:31 #15
som sagt var det for at udelukke en fejlmulighed, men tak for oplysningen
Avatar billede 4specht Nybegynder
07. februar 2007 - 18:45 #16
Foreløbig tak. Jeg vender tilbage i morgen, når jeg har afprøvet mulighederne
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2007 - 19:59 #17
screem_brille>Jeg tror ikke der er tale om WINS men en forkortelse for Windows (der er gået lidt galt)
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. februar 2007 - 20:00 #18
screem_brille>Glem min kommentar, jeg kan nu se at jeg vrøvler
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 20:08 #19
Avatar billede jacla Nybegynder
07. februar 2007 - 20:09 #20
UPS glemte Windows Internet Naming Service (WINS)
Avatar billede screem_brille Novice
07. februar 2007 - 20:15 #21
bufferzone det er ok ;) (jeg undrede mig også over at WINS blev blandet ind i det)
Avatar billede 4specht Nybegynder
08. marts 2007 - 14:11 #22
Beklager, men jeg har ikke fundet en løsning på problemet. :-(
Avatar billede screem_brille Novice
08. marts 2007 - 14:22 #23
havde det så ikke været smartere at melde tilbage ? nå men det bestemmer du jo selv ;)