Avatar billede skindbeni Nybegynder
03. februar 2007 - 23:29 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Starthjælp til Firebird DB til økonomisystem

Hej.

Jeg har sat mig for at lave et økonomisystem i Delphi af følgende grund.

Som revisorstuderende er det et emne, der interesserer mig. Selvom det vil være billigere, nemmere og bedre at bruge et eksisterende økonomisystem, så har det min interesse og derfor vil jeg lære at programmere i Delphi og Firebird indenfor lige netop dette emne - for min egen fornøjelses skyld.

Jeg har leget med Delphi i ca. 1 år, men skal til at have gang i databaser. Jeg har snust til det, mest Paradox og Access, men har fået anbefalet Firebird. Det blev mit valg.

Nu har jeg brug for lidt starthjælp.

Jeg har delt mit projekt op i mindre bidder for at gøre det overskueligt og jeg skal i første omgang have oprettet en database, der kan håndtere indtastning af bilag.

Jeg har svært ved at overskue, hvordan en DB bygges op omkring dette, men er det ikke en tabel til kontoplan, en tabel til kassekladden og en tabel til posteringer (til efter de er bogført fra kassekladden)?

Kan jeg blive hjulpet godt på vej til sådan en DB, så vil jeg gerne belønne det med fx op til 200 points afhængig af resultatet.

Samtidig synes jeg ikke, at jeg kan finde de fieldtyper som jeg plejer at bruge .- fx: string til kortere tekst og autoinc til ID.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. februar 2007 - 23:59 #1
string er VARCHAR i FireBird

til auto increment siger docs at du skal bruge en "before trigger"
Avatar billede skindbeni Nybegynder
26. februar 2007 - 20:38 #2
Jeg lukker
Avatar billede skindbeni Nybegynder
26. februar 2007 - 20:38 #3
;)