Avatar billede per-d Nybegynder
02. februar 2007 - 22:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Pris system

Hej, jeg er igang med at lave et prissystem til et nyhedsbrevs system. Det skal fungere på den måde at jeg f.eks. definere for en kunde at han skal betale 0,02 øre pr nyhedsbrev for den første milion, og 0,015 øre for den næste million og alt over 2 millioner skal have betale 0,01 øre for. Men det skal kunne være forskellig fra kunde til kunde hvornår de forskellige grænser går, og hvilke beløb det drejer sig om.

Jeg forestiller mig noget med at når en kunde har udsendt et nyhedsbrev til f.eks. 100.000, så går systemet ind og tjekker hvor mange han har sendt den måned,og ud fra det kan systemet så beregne den aktuelle pris. F.eks. kan det være at de første 40.000 koster 0,02 øre og de sidste koster 0,015 øre simpelt hen fordi kunden tidligere har sendt 960.000 mails i den måned.

Men jeg er løbet tom for ideer på hvordan jeg rent programmeringsmæssigt kan gøre dette. Nogen der kan hjælpe mig?

Mvh
Per
Avatar billede showsource Seniormester
02. februar 2007 - 22:34 #1
Avatar billede per-d Nybegynder
02. februar 2007 - 22:40 #2
Der er ikke nogen der skal programmere noget, håbede på nogen kunne komme med en ide til hvordan jeg kunne programmere det.
Avatar billede showsource Seniormester
02. februar 2007 - 22:49 #3
jahhh, hver kunde er specifik i en tabel, (DB), og hver kunde har et felt med antal sendte mails.

Dertil er en tabel med priser, (hver pris, sit row), for x-antal mails.

Men er næppe det du efterlyser
Avatar billede per-d Nybegynder
02. februar 2007 - 23:05 #4
Naarh det er det ikke, det kunne jeg godt selv have regnet ud.
Avatar billede Slettet bruger
03. februar 2007 - 00:56 #5
Hvis du ikke kan regne den ud skal du nok ikke gå i gang med at lave et system til at sende 100.000+ emails.

Men hvordan jeg lige umiddelbart ville gribe det an afhængigt af problemstillingen:

Mulighed 1:
Før hver udsendelse regnes den samlede pris for udsendelsen ud: Afhængigt af mails der skal sendes og mails som er blevet sendt.

Mulighed 2:
Efter hver måned regnes det samlede forbrug ud.
Avatar billede per-d Nybegynder
04. februar 2007 - 13:21 #6
Regin > Det kan jeg også godt regne ud, det jeg ikke kunne regne ud var, hvordan jeg skulle lave det script der udregner den samlede pris, men det har jeg regnet ud nu, så derfor lukker jeg dette spørgsmål.

Og til din latterlige kommentar, så kører systemet faktisk allerede det bruger bare en anden prisstruktur, og en hvilken som helst programmør kan løbe tør for ideer.
Avatar billede per-d Nybegynder
04. februar 2007 - 13:22 #7
lukker