Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
28. januar 2007 - 01:59 Der er 15 kommentarer

Har meta-tags relevans i forhold til Google ?

Jeg har lige set en påstand om at det eneste META-element, der har en værdi i forhold til Google (ud over META-elementer der begynder med "robots" osv...) er META-description.

Jeg har altid vidst at værdien i de andre meta-tags har en lav værdi, men det har da altid været fakta at meta-keywords er et af de ting som SKAL med.... også i forhold til google....

Er der nogen der kan af,- eller bekræfte
Avatar billede xcover Nybegynder
28. januar 2007 - 02:15 #1
Nu er jeg ikke 100% sikker, MEN så vidt jeg ved så benytter Google slet ikke Meta Tags... Det smarte ved Google er jo netop at den "kigger" på sidens indhold istedet for.

Jeg kan anbefale dig at bruge:
http://www.google.com/webmasters/tools/
Avatar billede apo Praktikant
28. januar 2007 - 02:19 #2
(Det er min påstand, som eric-pedersen refererer til)

eric > Det er ikke et faktum at META-keywords _skal_ med i <head> - tidligere var det måske et faktum, men Google bruger ikke længere META-elementet "keywords" til noget af betydning.

META-elementet "description" har i dag langt større værdi hos Google, fordi den bruger elementet som beskrivende tekst i søgeresultaterne.
Avatar billede madx Nybegynder
28. januar 2007 - 08:28 #3
Som direkte svar på dit spgm: Ja, det har en værdi, men næppe direkte.

Der har været mange rygter, men de fleste afviser det at det direkte påvirker placeringen.

Men indirekte har det værdi, fordi Google anvender Meta Description som visning i søgeresultat. Hvis du er god til dialog med dine kunder, dvs. at du er dygtig til at skrive indhold bl.a. i Meta DEscription vil dette i sig selv hæve CTR (Click Through Rate) for din placering. Du får simpelthen flere kliks end naboen over og under dig.

Da Google lever af at levere relevante resultater, så er resultater, der har højere CTR nærmest pr. definition mere relevant end naboen - det viser brugeren gennem deres klikadfærd. Så har du højere CTR pga. en god Meta Description, så vil dette over tid samme med øvrige SEO-parametre bidrage til at holde og måske hæve din placering. Derfor har det en vigtig indirekte værdi.

Google anvender denne afhængighed ifm. AdWords. Det ville mærkeligt hvis det ikke også indgik i de organiske placringer. For Google er brugeren Gud...

Så derfor er det vigtig, at du skriver nogle gode Meta Descriptions! Det er meget relevant!
Avatar billede apo Praktikant
03. februar 2007 - 17:17 #4
eric-pedersen > Jeg tror ikke at du kan vente flere svar på dette spørgsmål.

Husk at lukke det (og de andre spørgsmål du har åbne).
Avatar billede apo Praktikant
03. februar 2007 - 20:46 #5
Der er åbenbart en herinde der ikke kunne lide min sidste kommentar, og som har valgt at give mig en negativ karmatildeling (anonymt).

Tja, når vedkommende ikke står ved sin mening, så kan jeg ikke tro at det er oprigtigt ment.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2007 - 20:51 #6
META-description er faktisk meget vigtig og man b&oslash;r ofre en god del tid og ressourcer p&aring; at den bliver rigtig. META-description betyder n&aelig;sten intet for placeringen, hvis den h&aelig;nger fornuftigt sammen med indholdet, men den giver ofte den beskrivelse s&oslash;gemaskiner som google s&aelig;tter under linket til din side og dermed har den afg&oslash;rende betydning for pm folk trykker p&aring; linket eller ej.

Title taggen giver selve linket og META-description giver site beskrivelsen, hvis disse to passer til s&oslash;gninger og lyder interessant, vil brugerne trykke p&aring; linket og bes&oslash;ge siden.

H&oslash;sk s&oslash;gemaskineoptimering drejer sig els om at f&aring; en god placering, men endnu mere at f&aring; trafik ud at placeringen. Der er ikke noget vied at v&aelig;re nummer 1 hvis alle s&oslash;gerne trukker p&aring; link nummer 2 fordi beskrivelsen her ser mere relevant ud
Avatar billede apo Praktikant
03. februar 2007 - 20:58 #7
Men det, som jeg har forstået at eric-pedersen ønsker at få opklaret (jf. eric-pedersens reference til min udtalelse i et andet spørgsmål) er om META-elementet "keywords" har værdi for søgemaskinerne (især Google).

Min udtalelse er, at META-elementet "keywords" ikke har positiv værdi for Google m.fl.
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. februar 2007 - 21:14 #8
og den udtalelse er ganske korrekt efter min opfattelse
Avatar billede madx Nybegynder
04. februar 2007 - 11:19 #9
-> bufferzone, tak fordi du uddybede mit svar :-)

-> apo, støtte til dig... det stinker at smide om sig med negativ karma og så ikke stå ved det
Avatar billede apo Praktikant
04. februar 2007 - 12:19 #10
Sammen med title-elementet er META-description et stærkt værktøj, når det gælder om at beskrive sideindhold i søgemaskineresultaterne.

Kort tid efter, jeg forbedrede indholdet af mine title-elementer og META-elementerne "description" på alle mine sider, da steg min trafik markant.

Dette tillægger jeg ændringen af disse elementer, fordi jeg i den samme periode ikke så ændringer i antallet af indgående links og i den periode ikke direkte arbejdede på at øge min trafik.

Så jeg er helt enig i at velskrevne "META-descriptions" (kombineret med velskrevne sidetitler) er meget vigtige.

madx > Tak skal du have.
Avatar billede apo Praktikant
18. februar 2007 - 14:36 #11
Lukketid?
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
19. februar 2007 - 08:08 #12
Så har jeg lidt tid igen :-)

Spørgsmålet skal ikke misforståes, som om at jeg har opfattelsen af at meta-keywords stadig har den effekt/værdi som før i tiden...
Jeg er godt klar over værdien i rigtig linkning, og tekstsammensætning m.v. og har også selv lavet et par artikler på E omkring SEO...

Men jeg mener nu stadig at have forståelsen af at google bruger disse i en grad, således at man ikke bare bør/kan se bort fra at bruge den tid som skal til for at lave en ordentligt meta beskrivelse...

Mener i at hvis man tager 2 identiske sider (inklusiv identisk pagerank/linkning m.v.) og udelader meta-keywords, så vil de opnå den samme placering
Avatar billede apo Praktikant
19. februar 2007 - 21:51 #13
Hmm... Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, når du skriver:

"Mener i at hvis man tager 2 identiske sider (inklusiv identisk pagerank/linkning m.v.) og udelader meta-keywords, så vil de opnå den samme placering"

Hvis du har to identiske sider (eller for den sags skyld to forskellige URLs til den samme side), så vil begge ikke kunne opnå den (næsten) samme placering i Google - én af dem vil typisk blive frasorteret og ende i Google's supplerende indeks (grundet 'identisk indhold') - eller helt blive sorteret fra indekset.

Min overbevisning er stadig, at META-elementet "keywords" ikke ændrer noget (positivt) i forhold til placering i søgeresultaterne. Men modsat kan en side blive bombet tilbage i placering (eller helt forsvinde fra indekset), hvis man er så uheldig at have keywords i META-elementet "keywords", som ikke også optræder i selve teksten i dokumentet.
Avatar billede apo Praktikant
19. februar 2007 - 22:12 #14
Jeg kan i øvrigt tilføje, at mine egne sider rangerer rigtig flot hos Google, Yahoo og live.com (og faktisk også hos Jubii samt et par andre, mindre danske søgemaskiner).

Jeg har koncentreret mig om, at udarbejde gode og relevante titel-elementer, gode META-"descriptions" (som lokkemad i søgeresultaterne), gode <h1>, <h2> og <h3> - og har selvfølgelig ikke gjort brug af META-"keywords" ;o)

Dernæst har jeg selvfølgelig også brugt en stor del af tiden på at skrive godt og unikt indhold, hvor jeg har optimeret hver enkelt side til et primært søgeord og et sekundært søgeord (som har relevans for indholdet af den enkelte side) - og jeg må sige, at det har givet pote i søgemaskinerne... og på relativt kort tid, når jeg tænker over det.

Hvis jeg endelig skulle driste mig til at indsætte META-"keywords" på mine sider (selv hvis det havde en effekt), ville jeg faktisk ikke kunne finde argumenter, som ville kunne retfærdiggøre brugen af disse: mine sider rangerer jo i forvejen utroligt tilfredsstillende, og jeg har en god, tiltagende trafik på mine sider.

Det er jo det, som det hele drejer sig om. Gode placeringer i søgeresultaterne :o)
Avatar billede madx Nybegynder
25. februar 2007 - 12:03 #15
-> eric-pedersen: Som du sætter det på spidsen d. 19/2, så skal du forvente at Meta Desc. isoleret set ikke har nogen direkte betydning.

Det har en betydning for brugeren og hermed indirekte på din placering.

Grundlæggende vil du aldrig kunne få et sorthvidt definitivt svar, fordi Google bruger det den kan finde. Der er eksempler på at Google - i mangel på bedre - har anvendt Meta Desc til at ranke en side.

Håber du er blevet mere afklaret....