Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 18:55 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Root login - login incorrect

Jeg har et problem:

Jeg kan ikke logge ind som root..

Min server har nu i 59 dage kørt uden problemer, men på mystisk vis, er det nu ikke længere muligt for mig at logge ind som root. Dog er jeg logget ind i den grafiske brugerflade som root, og har derfra forsøgt at ændre root-passwordet, men success! Herefter forsøger jeg igen at logge ind i en ny terminal, men får her igen "Login Incorrect"..

Jeg håber der er nogle der ved hvad der kan være skeet, og evt har en løsning på dette problem.. Jeg har ingen anelse..

Derudover kan jeg oplyse at mit system kører på en SUSE Linux Enterprise Server 10..
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 19:40 #1
Nu ved jeg ikke helt hvordan dit spørgsmål skal forstås, men prøv dette
Log ind som root grafisk -> åbne din konsol -> skriv -> passwd --stdin -> enter -> skriv dit nye password -> enter
Avatar billede inglenook Praktikant
25. januar 2007 - 19:46 #2
Mange servere vil ikke tillade at du logger paa som root fra en anden PC (hvilket jeg gaar ud fra er hvad du proever ?)
Hvis du har konfigureret en anden bruger, proev at logge paa som denne bruger og skift saa til root med 'su -' (uden ')
Benyt det password du har aendret til fra den grafiske brugerflade.
Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 19:50 #3
parasitfighter >>
Yes det er præcis det jeg mener...
Jeg kan godt ændre passwordet, men kan stadig ikke loggind bagefter... Det er super mystisk..

inglenook>>
Jeg sidder ved maskinen nu her.. Det er lokalt problemet ligger - Det har tidligere væet muligt at logge ind som root..
Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 19:52 #4
inglenook>>

Får flgende fejl ved su:

xxxx@Filer:/> su
Password:
su: cannot set groups: Operation not permitted
xxxx@Filer:/>
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 19:57 #5
Har du prøvet at gå helt ud af X og gøre det derfra Ctrl+Alt+F2
Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 19:59 #6
Ja det giver det samme..
Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 19:59 #7
Jeg tør heller ikke rigtigt at genstarte, hvis det nu viser sig at det ikke er muligt at logge ind som root igen ..
Avatar billede inglenook Praktikant
25. januar 2007 - 20:00 #8
hmm, tror ikke jeg helt forstaar saa....
Proever du at aabne et terminal vindue i den grafiske brugerflade eller...?
Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 20:09 #9
altså når jeg forsøger at ændre rootpaswd, er jeg i en terminal i den grafiskbrugerflade (det eneste sted hvor jeg har mulighed for det)..

Herefter forsøger jeg at logge ind i tty2 som root, men her får jeg afvide at: "password incorrect". Mærkeligt når jeg lige har ændret det uden problemer.
Avatar billede parasitfighter Nybegynder
25. januar 2007 - 20:14 #10
Dumt spørgsmål, men har du prøvet at skrive dit password i en editor for at sikre at der ikke er sket noget med tastaturet
Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 20:23 #11
ikke direkte i en editor, men med "passwd --stdin " kan jeg se inputet på skærmen, og det ser perfekt ud.. Men men  - aldrig sig aldrig - jeg prøver lige ;)
Avatar billede soeni05 Nybegynder
25. januar 2007 - 20:24 #12
Øv Øv .. Det fejlede hellre ikke noget.. ! Grr
Avatar billede xyborx Nybegynder
26. januar 2007 - 06:46 #13
Hvis du tidligere har kunnet logge ind men nu er blevet låst ude, så vil jeg mene at det tyder på at serveren er blevet kompromiteret. Hvis det er tilfældet kan du ikke længere stole på den, og du bør geninstallere fra bunden.

Alternativt kan du prøve at boote i single user mode og ændre passwordet tilbage.
Avatar billede soeni05 Nybegynder
26. januar 2007 - 18:49 #14
xyborx>>
Lyder efterhånden som eneste udvej.. men hvad dækker kompromiteret over ?? Jeg har også kigget på autoritations metoden her virker alt også normalt.. havde den lidt mistænkt for at forsøge på anden vis en normalt..
Avatar billede dl Nybegynder
27. januar 2007 - 13:04 #15
Jeg må lige høre... eftersom jeg selv er ved at sætter mig ind i linux, for at prøve noget nyt.

Og efter altid at høre linux folk, sige ... åhhh  deres server er så stabile og sikker bla bla bla...

Hvordan kan en LINUX server så blive kompromiteret, jeg mener  "soeni05"  lyder til at vide hvad det er han laver og har gang i :)

// dennis
Avatar billede xyborx Nybegynder
27. januar 2007 - 14:35 #16
soeni05>
Komprimiteret = Nogen har fået adgang til den, sandsynligvis root, uden dit kendskab. De kan have installeret diverse trojaner, rootkits og andet snask som gør at du ikke kan se præcis hvad de har gang i. Fx kan 'ps' være ændret så den ikke viser trojan-processerne, måske et kernel modul der skjuler trojanens filer, etc. Derfor er det bedst at starte forfra når den slag sker. Måske medmindre du kan boote op på en livecd og checke hele systemet igennem. Security Tools Distribution kan måske være nyttig: http://s-t-d.org/

dl>
Det er ikke til at sige uden at vide hvilke services han har haft kørende på den. Nogle distributioner er som standard alt for åbne, mens andre går mere efter høj sikkerhed. Hvor SuSE Enterprise Server ligger aner jeg ikke.
Avatar billede soeni05 Nybegynder
07. februar 2007 - 22:48 #17
Godt så er der en løsning på problemet:

kunne altså ikke logge ind fra tty, da :
/etc/securetty havde 777

Løsning :
chmod 644 cat /etc/securetty

Og så er der logind igen !! havde vidst fået rodet med noget chmod 777 * det forkerte sted .. UPS!!