Avatar billede brianb Nybegynder
17. januar 2007 - 22:44 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Requeste det højeste id fra en database

Hejsa,

Jeg har et lille problem, jeg har en database som sender lidt data ud fra en database, det virker meget godt, mit problem er at jeg vil starte med det højeste ID i database, eftersom de nyeste posts gerne skal komme først, men hvordan gør jeg det i en asp kode?

Hvis du også ved hvordan jeg kun vil tage de 3 nyeste post fra en database vil jeg også gerne vide det, det er dog ikke så vigtigt som det foregående spørgsmål
-
BrianB
Avatar billede kalp Novice
17. januar 2007 - 22:50 #1
Du gør det i din SQL..

SELECT TOP 3 * FROM dinTabel ORDER BY id ASC

asc eller desc.. kan jeg aldrig huske..
Avatar billede galle2 Nybegynder
17. januar 2007 - 22:55 #2
I dit SQL-kald skriver du bare: "SELECT feltnavn(e) FROM tabelnavn ORDER BY ID DESC". Hvis du så vil have de 3 sidste indsatte ID's skal du blot skrive: "SELECT feltnavn(e) FROM tabelnavn ORDER BY ID DESC LIMIT 3".

DESC = forkortelse for Descent (altså faldende). Hvis du vil gøre det modsatte, altså sotere stigende skal du skrive ASC (= forkortelse for Ascent - stigende).
Avatar billede galle2 Nybegynder
17. januar 2007 - 22:56 #3
Sorry Kalp, jeg var lidt for langsom....
Avatar billede kalp Novice
17. januar 2007 - 22:59 #4
helt okay:) du kom desuden med flere oplysninger til spørger;)
Avatar billede brianb Nybegynder
17. januar 2007 - 23:50 #5
Det virker ikke helt, her er et udsit af koden
Jeg har prøvet at sætte det ind i den her SQL streng

strSQL = "Select * From Nyheder"
altså som

strSQL = "Select * From Nyheder ORDER BY ID DESC LIMIT 3"

så får jeg en fejl frem
<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath ("mailliste.mdb")
strSQL = "Select * From Nyheder"
Set RS = Conn.Execute(strSQL)
%>
<% Do While Not rs.EOF %>

<table width="300" border="0" cellspacing="0" cellpadding="5">

<tr>

    <td valign="top" width="300">

<h1><a><%= RS("Overskrift")%></a></h1>

<table width="300" border="0">
<tr>
    <td><em><%= RS("Underoverskrift")%></em><br><br>

<font face="verdana" size="1" color="#808080"><em>Skrevet af: <a href="mailto:<%= RS("Email")%>"><%= RS("Forfatter")%></a>&nbsp;d. <%= RS("Dato")%></em></font><hr>
Avatar billede ksoren Nybegynder
18. januar 2007 - 01:04 #6
LIMIT er MySql syntax
TOP er til Access
Avatar billede galle2 Nybegynder
18. januar 2007 - 07:24 #7
Sorry, ja du skal nok bruge TOP (som kalp skrev) - Min fejl.... Så meget for Standard Query Language.....
Avatar billede brianb Nybegynder
18. januar 2007 - 13:41 #8
Jeg får en fejl når jeg tilføjer TOP 3
strSQL = "Select * From Nyheder ORDER BY ID DESC TOP 3" det skal lige siges at jeg indtil nu kun har en post, men det er vel uden betydning. Det virker fint når jeg bruger
strSQL = "SELECT * FROM nyheder order by Id desc"

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in ORDER BY clause.
Avatar billede kalp Novice
18. januar 2007 - 16:11 #9
brianb >> må jeg spørge dig om noget?
i det eksempel jeg skrev til dig (første kommentar)
har du så lagt mærke til hvor jeg skriver TOP henne?
Avatar billede brianb Nybegynder
18. januar 2007 - 17:39 #10
Javel ja.
Avatar billede brianb Nybegynder
18. januar 2007 - 17:45 #11
Så virker det, tak.
Nogen der vil have point?
Avatar billede kalp Novice
18. januar 2007 - 18:02 #12
et svar fra mig i hvertfald
Avatar billede kalp Novice
18. januar 2007 - 18:02 #13
sådan der