Avatar billede bruno1 Novice
14. januar 2007 - 12:24 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

sidetal først begynde på side 2 (indholdsfortegnelsen)

jeg sidder og skriver på en opgave i word 2003 og har lavet en indholdsfortegnelse på første side men jeg ønsker ikke den skal tælle med. Dvs. jeg ønsker at word skal kalde side 2 for side 1 for som det er nu starter min opgave med at hedde side 2 da index/indholdsfortegnelsen også tæller med som en side.

mvh

Bruno
Avatar billede mrgumble Nybegynder
14. januar 2007 - 13:29 #1
Efter din indholdsfortegnelse laver du en sektionsskift der starter på en ny side.
I sidehovedet på side 2, vælger du at den IKKE skal være samme som forrige (knap på værkstøjslinien). Dernæst vælger du "Formattering af sidetal" (også knap på værkstøjslinien) og vælger, at sidenummeringen skal begynde med nr. 1.
Avatar billede hcma Novice
14. januar 2007 - 15:10 #2
og en forklaring på hvordan det virker ligger her:
http://www.hcma.dk/uploads1/forskellige_sidehoveder.doc
og her: http://www.hcma.dk/sidehoved_fod.doc
Avatar billede bruno1 Novice
18. januar 2007 - 20:37 #3
det mrgumble siger har jeg lidt svært ved at udføre, både fordi mit word er på engelsk og fordi jeg ikke ved hvordan jeg laver et sektionsskift og ved heller ikke hvordan man (IKKE vælger at den skal være den samme som forrige) jeg har heller ikke nogen formattering af sidetals knap :-) det går generelt ikke så godt :-)

hcma sender et link til en meget lang forklaring om vand der løber ind og ud og det er i det hele taget en smule forvirrende - sorry

er der virkelig ikke en let medtode til hvordan jeg kan have forside og indholdsfortegnelse i samme dokument som min opgave UDEN word tæller de 2 sider med i sidetallet?

Mvh

Bruno
Avatar billede mrgumble Nybegynder
19. januar 2007 - 09:14 #4
Okay. Nu har jeg bedre tid, så nu skal jeg nok forklare det.
Den lette måde er som jeg beskriver det. Nu skal du bare lære hvad jeg mener (hæ hæ).

1. sektioner
Sidehoveder og -fødder er ikke nødvendigvis det samme i hele worddokumentet. De kan inddeles i lige og ulige sider eller en side kan få et nyt sidehoved ved at benytte sektioner.
Mellem din indholdsfortegnelse og side "1" har du forhåbenligt et sideskifte. Den sletter du og istedet for indsætter du et sektionsskifte. Det gør du ved at vælge (nu gætter jeg de engelske navne):
Insert (Indsæt) --> Pagebreak (Sideskift mm.)
Her kan du vælge mellem forskellige bryd; øverst er der tre du kan vælge, bl.a. sideskifte. Nederst er der 4 knapper at vælge mellem - der står "Sectionbreak" lige henover (håber jeg). Vælg "Next page" (Næste side - den øverste af de fire). Tryk OK.
Du skulle gerne nu have indsat et sektionskifte. Du skulle nu gerne kunne se i bunden af vinduet i Word, sammen med sidetallet, hhv. "Sec 1" og "Sec 2" når du er på hhv. indholdsfortegnelsen og side "1".

Næste punkt bliver at ordne sidehoveder og -fødder.
Mens du redigerer i dine sidehoveder og -fødder, skulle der gerne dukke en værktøjslinie op beregnet på disse. Det er på denne "Sammenkæd på forrige" ligger (Link with previous). Den kan du dog ikke bruge i sektion 1, der vil den være markeret med gråt.Henover feltet med sidehovedet/-foden står der yderligere til venstre hvilken sektion du er i, samt om den er forbunden med den forrige sektions.
Så mens du er i en sidehoved/-fod i sektion 2 trykker du på omtalte knap. Gør det i både sidehoved/-fod hvis disse ikke skal være ens med det forrige.

På din sidehoved og -fod værktøjslinie er der en anden knap du skal bruge. Den hedder "Formatering af sidetal"; det er vist den 3. knap fra venstre og står grupperet med sidetals knapperne. Den trykker du på. Og her kan du vælge hvordan sidenummeringen skal foregå i sektionen. Det gør du nederst.
Avatar billede bruno1 Novice
19. februar 2007 - 03:14 #5
tak for hjælpen mrgumble - det tog lidt tid og det undre mig egentlig at det skulle være så svært. det kan da umuligt kun være mig der sidder og roder rundet med det det? anyhuu det lykkedes til sidst og derfor skal du have points :-)