Avatar billede kimss Nybegynder
10. januar 2007 - 13:20 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Nummering af figurer, tabeller og ligninger

Findes der en pakke, som gør det muligt for Latex at nummerere figurer, ligninger og tabeller som (kapitel-nummer) i stedet for blot (nummer)?

Jeg vil altså gerne have en nummerering som følger:

Ligning (5-18),

hvilket angiver, at det er ligning nummer 18 i Kapitel 5.

Tak
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
10. januar 2007 - 13:23 #1
Hvis du laver en \ref til en caption der repræsenterer din ligning eller figur, opnår du så ikke det ønskede resultat?
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
10. januar 2007 - 13:25 #2
Sorry, mente ikke caption. Men jeg antager at hver af dine ligninger og figurer du gerne vil refere til har et label, f.eks. \label{fig:billede} eller \label{eq:ligning} således at hvis du i dit TeX dokument hvor du gerne vil lave referencen, skriver \ref{eq:ligning} så opnår du det du gerne vil.
Avatar billede Slettet bruger
10. januar 2007 - 13:27 #3
Standarden er nu snarere at amn anvender kapitel.nummer, altså med punktum i stedet for -.

Nu fortæller du ikke noget om hvilken dokumentklasse du anvender.

De fleste klasser som har kapitler gør faktisk dette automatisk. Dvs. figurer nummereres som kapitel.figur (når man har husket at sætte en \caption på).

For formlerne så har jeg skrevet noget om det i min bog.

Hvis klassen ikke selv sætter tingene op, så anvend

\usepackage{amsmath} % hvilket man bør under alle omstændigheder

\numberwithin{equation}{chapter}

Man kan anvende samme trick til at få figure tælleren lagt ind under chapter tælleren, hvis det skulle være nødvendigt.

/daleif
Avatar billede kimss Nybegynder
10. januar 2007 - 13:31 #4
Ja ok...

Jeg var lidt for hurtig til at oprette spørgsmålet. Det virker faktisk, som jeg havde tiltænkt uden jeg ændrer noget. Sorry.

I må gerne dele pointene, men så skal jeg bruge et svar fra skizo...
Avatar billede skizo_someone Nybegynder
10. januar 2007 - 14:00 #5
Det kan da hurtigt klares.