Avatar billede djmoose Nybegynder
09. januar 2007 - 21:05 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Hvorfor er Google så hurtig

Ved godt vi generelt har fået væsentlig hurtige båndbredde end for 5 år siden, men hvordan kan Google få et resultat frem på 0,10 sek. når der skal søge i over 1 millard sider. Det tager en evighed på min egen pc, at kigge 100.000 filer igennem?

Er det et spørgsmål om at have servere nok (og er der en tommelfingerregl: 1 server pr. 10.000 online person i timen), er det fordi de har kopieret det hele i cache og selv har det til at ligge eller hvad er det?????
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. januar 2007 - 21:16 #1
Fordi google består af hundredevis af datacentre, og hvert center består at tusindevis af computere. Det eren stor del at hele ideeen bag google
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. januar 2007 - 21:18 #2
se denne blog post

http://blog.v7n.com/?p=804

Hver IP adresse er et separat datacenter og derer sikkert flere end den der her er listet
Avatar billede djmoose Nybegynder
09. januar 2007 - 22:59 #3
Du ved ikke en tommelfingerregel så? Kunne være rart at vide om en moderne server kan ta' 100.000 bruger i døgnet smertefrit eller om den kun er 100???
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2007 - 23:06 #4
det er ret simpelt at saette en masse web servere op

det vanskelige problem er at faa laest data - fil systemer og databaser skalerer
ikke naer saa godt som web servere

Google bruger mig bekendt et egenudviklet cache system, hvor de har alt data
i memory distribueret paa flere servere d.v.s. at de ikke skal laese paa disk
for at svare paa en forespoergsel
Avatar billede arne_v Ekspert
09. januar 2007 - 23:07 #5
antal brugere per dag per server afhaenger meget af hvad de brugere laver

men 100000 lyder mere rigtigt end 100
Avatar billede madx Nybegynder
10. januar 2007 - 16:24 #6
Det er google heller ikke altid (hurtig) hvis du har bemærket det

Google har et top 1000 indeks, som indeholder hovedparten af det væsentligste - når Google kan nøjes med at kigge der, går det stærkt

Men har du en meget snæver søgning, skal den længere ind i databasen - og så bliver den langsom.

En anden fiks ting er at man anvender Nettets DNS-servere til at route trafik rundt mellem de mange datacentre. Den parameter, der styrer hvilket datacenter f.eks. google.dk anvender har en levetid på kun 4 minutter (man har en TTL på kun 240 sek., mod normalt 86400 sek. )

Det opleves som, at når du søger på Google - så kan samme søgning pludselig se anderledes ud. Man har ændret opsætningen i TTL og sendt dig til et andet datacenter.

Altsammen gør at man løbende optimerer sine ressourcer.
Avatar billede djmoose Nybegynder
22. januar 2007 - 20:45 #7
Tak igen