Avatar billede msoee Nybegynder
09. januar 2007 - 20:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hjælp: Spejlrefleks kamera + udstyr - ca 10k

Hej Experter

Jeg er på udkig efter en komplet "pakke" med kameraudstyr.
Det skal hovedsageligt bruges til tryksager og generelt hobby fotografering, i det en af de gamle er byens "redaktør" på et husstandsomdelt lokal blad, samt vores online byportal. Og jeg samtidig selv har en enorm interesse for billederedigering i det jeg har gået på medieskole 1½ år, og samtidig har benyttet mig af photoshop i adskillige år før det.

Jeg har set på følgende kameraer, hvor jeg foretrækker den første:
- Canon EOS 400D
- Nikon D70s

Da ingen af os har de store erfaringer med digital spejlreflex, ønsker vi gerne forslag til udstyr, har hørt at Kit-linsen der følger med begge kameraer ikke lever op til kvaliteten af kamerahuset. Udstyret skal kunne tage skarpe billeder både indendørs og udendørs, blandt andet i en normal købmandsbutik eller en sportshal.

Findes der allround objektiver der kan bruges til alt lige fra makro fotografier til portræt samt "større" billeder f.eks. naturbilleder, eller skal vi gå efter 2 forskellige objektiver?

Hvilket / hvilke objektiver ville passe bedst til vores brug?

Endeligt regner vi også med at få brug for en flash samt et stativ, her vil vi også gerne hvis i var i stand til at anbefale nogle?

BUDGET: ca. 10.000kr

Håber i er i stand til at hjælpe, mit største ønske er sådanset begrundelser til HVORFOR i anbefaler de dele i nu engang gør.
Avatar billede jnoval Nybegynder
09. januar 2007 - 20:55 #1
Jeg har et canon 350D, og er meget tilfreds med huset. De objektiver som følger med i "pakke løsningen" fra både canon og nikon er ikke særligt gode. Det er vigtigt med et godt Objektiv. Spar hellere på huset end på objektivet.
Jeg har købt et Sigma 18-50 2.8 EX DC objektiv. Det tegner helt skarpt og er med sin blænde helt ned til 2.8 rimeligt lysstærkt. Med sigma objektiver får du lidt mere for pengene. Hvis du går efter deres EX serie går du ikke galt i byen.
Sigma har også billige objktiver som ikke er noget særligt og her får man hvad man betaler for.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
09. januar 2007 - 20:56 #2
Personligt vil jeg også foreslå dig Canon EOS 400D, der vinder en del priser rundt omkring i tests. Jeg har selv 350D'eren og er ganske tilfreds med huset. Eneste anke er størrelsen, der er lidt lille, men et batterigreb til ca. 1000,- hjælper en hel del. Også på batteritiden, da man kan sætte to kamerabatterier i.

Mht. objektiver... ja, så er det en anden sag. Der er en verden til forskel på at tage fotos i en købmandsbutik og så til actionbilleder i en sportshal. Jeg vil under alle omstændigheder anbefale dig at købe en ekstern flash, fx. Canon SpeedLite 580EX. Det øger billedkvaliteten en hel del, hvis du lærer at bruge den indirekte også (bounced fra en hvid væg eller loft).

Lad os lige tage en hurtig opridsning af forskellene mellem objektiver, fx. en Canon 24-70mm f2.8.

24-70 mm er brændvidden og angiver 'zoomlængden', fra og til, kort fortalt. I grove træk kan man sige at området 10-20 mm er vidvinkel og kan være fint i mindre rum, hvor en del af historien skal presses sammen på et billede, mens 20-70 er normal længde, der er fin til mange formål. Området 70-200 er tele og bruges især til portrætter, sportsbegivenheder, fuglefotografering osv. hvor det er svært at komme helt tæt på motivet.

f2.8 angiver hvor lysfølsomt objektivet er, nærmere betegnet, hvor stor blænden kan være. Der er den finte at det er et reciprokt tal, dvs. det betyder faktisk 1/2.8 eller 1/5.6 - dermed er et højere f-tal give en mindre blænde. Blænden er det hul, som lyset kommer igennem og blændeåbningen er et direkte mål for arealet af hullet. Jo større blænde = jo mindre f-tal = mere lysstærkt = mindre dybdeskarphed. Dvs. en blænde på føromtalte f2.8 er udmærket lysstærk og rigtig godt af et zoomobjektiv. Blænden kan også være variabel i de billigere objektiver, hvor den fx. går fra 3.5 til 5.6. Det betyder at når du har zoomet helt ud, så er den største blænde f3.5, men har du zoomet helt ind, så er største blænde kun f5.6. Det betyder en del, for hvert blændetrin er en halvering eller fordobling af lysmængden. Her er en række med hele blændetrin: f22, f16, f11, f8, f5.6, f4, f2.8 osv. Dvs. hvis kameraet foreslår fx. 1/60 sekund ved blænde f5.6, så skal lukkertiden faktisk øges til 1/30 (altså fordobles) ved blænde f8 fordi det er et helt blændetrin.

Det var lige lidt hurtigt teori, for at sætte et par begreber på plads. Derfor, hvis du skal tage billeder med en vidvinkel i et lille rum, så er det fint med flash - ingen problemer. Men, hvis du skal tage billeder af sport, hvor der er hurtig bevægelse og endda småt med lys, så skal det være et meget lysstærkt objektiv, for at billedet ikke når at blive sløret. Og der vil kit-objektivet nok falde igennem. Men, det er forkert at sige man ikke kan tage gode billeder med kit-objektivet, det afhænger en del af motivet og mængden af lyset.

10.000 kr er ikke meget, til de krav du stiller. Flashen koster så vidt jeg husker knapt 3000,- og kameraet vist nok 6000,- med kitobjektivet. Jeg vil foreslå at I starter med de to ting og så supplerer op med de objektiver I ønsker efterhånden. Fx. laver Canon et ret godt objektiv på 50mm (fast længde, dvs. ingen variabel zoom) med en max blænde på f1.8, hvilket er ret godt og skarpt til fx. sportsbilleder og portrætter, men en smule kort, hvis man gerne vil tæt på spillerne. Objektivet koster til gengæld kun knapt 1000,- kr og det vil give jer en god hjælp, til hvad I ønsker og hvilke brændvidder I har brug for.

Billedet af min søn her er fx. taget med Canon EOS 350D, med Canon SpeedLite 430EX (skudt op i loftet) og det omtalte Canon 50mm f1.8 objektiv:
http://www.larsholmgaard.dk/misc/emil/IMG_7898.jpg

Føromtalte Canon 24-70mm f2.8L er godt og lysfølsomt, men også ret dyrt. Ca. 9000,- kr. Jeg sigter efter et Canon 24-105mm f4L med IS (billedstabilisering) som et all-round objektiv, men det ligger omkring de 8000,- kr. De kan også fås billigere, men så er det variabel blænde, hvor der skal mere lys til ved zoom og det er jeg personligt ikke interesseret i. Det afhænger dog fuldstændigt af ens behov. Mange pressefotografer bruger dog et setup med 24-70'eren og en flash, der er et meget brugbart og bredt anvendeligt kit.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
09. januar 2007 - 21:00 #3
Prøv i øvrigt også at se denne side, hvor du kan se billeder taget med en masse forskellige objektiver i original størrelse:
http://www.pixel-peeper.com/

Det er en god idé at udvælge den type billeder man godt kan lide og så spore sig ind på, hvilke brændvidder og blænder de oftest er taget med.
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
09. januar 2007 - 21:05 #4
Læs i øvrigt også denne glimrende sides anbefalinger til køb af objektiver:
www.the-digital-picture.com
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
10. januar 2007 - 22:06 #5
...er du væltet omkuld? :-)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
17. januar 2007 - 09:50 #6
SLET ingen respons?
Avatar billede msoee Nybegynder
31. januar 2007 - 17:10 #7
Hey Lars, jeg er ked af den ufatteligt langsomme respons, havde tråde op på ca 4 forums og sætter virkelig pris på dit mega detaljerede svar...

Jeg endte med at løbe hjem med et Nikon D80 som jeg kun har haft positive oplevelser med , siden jeg fik det ind af døren. Samtidig fik jeg mik også et Speedlight SB-600 og et tripod stativ, så er sådanset klar til at skyde løs (hvilket jeg også gør).
Avatar billede msoee Nybegynder
31. januar 2007 - 17:14 #8
Doh trykkede send før jeg havde fået det læst igennem og i det hele taget var færdig med at svare :)

God beskrivelse du har givet hvad angår blænden, har sad og legede lidt med manuel blænde og auto lukketid igår (frihånd i dårligt belyst rum), hvilket så gav en lang lukketid.

Her er et af resultaterne: http://www.msoee.dk/fishermen.jpg

Hvad angår prisen, du havde helt ret 10.000 blev ikke nok, ikke engang med kitobjektivet, tror den endte på 11.500 alt incl :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
31. januar 2007 - 17:26 #9
Helt i orden og tillykke med købet! :)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
31. januar 2007 - 17:26 #10
Hov, det billede så jeg da godt på fotokritik.dk! Det er fint - fortsæt bare! ;-)
Avatar billede msoee Nybegynder
31. januar 2007 - 23:05 #11
Jamen 1000 tak ;) Så lige dit site, det er ikke blevet mindre imponerende siden man mistede "forbindelsen" til dig i de gamle Paranut dage.

Interessante ting du går og roder i!
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
31. januar 2007 - 23:07 #12
Mange tak! :-)