Avatar billede sbm Nybegynder
08. januar 2007 - 21:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Flere cpu'er i samme computer

Jeg har tilfældigvis 2 cpu'er til overs. Begge er AMD cpu'er sokkal A. Den ene er 1.8ghz og den anden er 1.7ghz.

Hvis jeg sætter den hurtige til at clocke ned til den langsomme, burde jeg vel ikke have nogen problemer med at få dem til at køre sammen i et enkelt bundkort til 2 cpu'er...? Oder wie?

(Jeg har ingen forudgående erfaringer med systemer med mere end 1 cpu)
Avatar billede sbm Nybegynder
08. januar 2007 - 21:49 #1
...rettelse. Den ene cpu er en 1800+ og den anden er en 1700+, men jeg regner med at I forstår hvad jeg mener. :D
Avatar billede sbm Nybegynder
08. januar 2007 - 21:52 #2
Helt konkret overvejer jeg at købe dette bundkort. Alt det øvrige har jeg allerede i løsdele:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=24039
Avatar billede vistodk Nybegynder
08. januar 2007 - 22:08 #3
Det kan generalt kun lade sig gøre hvis det er en CPU der er multiprocessor ready. Hvis de er (kan ses på amd.com) kan du godt sætte to cpuer med forskellig hastighed i, for det er BIOS'en der bestemmer hastigheden, og den vil sætte den til laveste fællesnævner.

Eks har jeg flere opsætninger med IBM Z-pro Dual Xeon. De gamle CPU'er kan ikke skaffes som andet end sparepart, så det kan bedre betale sig for os at købeen nu 3.2ghz en at betale det 5dobbelte for en gammel.  De kører så på laveste fællesnævner.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
08. januar 2007 - 23:03 #4
det er da første gang jeg oplever det, jeg har næsten kun dual bundkort (og op til 6 vejs maskiner), og hverken mine AMD eller intel board kan køre med 2 (eller flere) cpu af forskellig hastighed (og har ALDRIG set et board der kan det)

Grund multiplyeren er forskellig, og derfor er det ikke laveste der bestemmer da multiplyeren er fast, så ovenstående er direkte forkert.
Avatar billede loppehund Nybegynder
09. januar 2007 - 10:06 #5
08/01-2007 23:03:16 - Korrekt