Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 13:08 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

Harddisk til min Asus W3V !

Hej alle !

Jeg skal til at købe ny intern 2,5" harddisk til min bærbare, det er en ASUS W3V, med en nuværende harddisk på 60gb.

Jeg har tænkt mig at købe en af følgende, med ved ikke hvilket mærke, jeg skal vælge:

http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=16&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=&Max=&Soegeord=&Direction24=2&Sorted24=161061273600&Direction27=2&Sorted27=&Direction28=2&Sorted28=&Direction25=0&Sorted25=&Direction578=0&Sorted578=&Equal920=&True12441=&Trueval12441=93842&True25700=&Trueval25700=97214&True6779=&Trueval6779=43247&True25701=1&Trueval25701=97215&True2333=&Trueval2333=31015&True25702=&Trueval25702=97216&True12440=&Trueval12440=93827&True31022=&Trueval31022=176233&True26307=&Trueval26307=98928&True6288=&Trueval6288=92427&True12570=&Trueval12570=94545&True12644=&Trueval12644=94859&True6286=&Trueval6286=42484&True7228=&Trueval7228=45639&True25708=&Trueval25708=97229&Submit.x=22&Submit.y=9

Først spg. hvilket mærke skal jeg vælge ?

Andet, vil jeg få problemer med at min bærbare computer ikke understøtter så mange gb ?

Trejde spg. nu er det ikke sådan, at man ikke KAN skifte harddisken i netop den model bærbare jeg har ?

Fjerde er det meget svært at skifte ?

Jeg går udfra at min bærbare kører med ATA ikke ?

Håber virkelig i kan hjælpe.

Med Venlig Hilsen
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 13:32 #1
Jeg gør opmærksom på at det er en hitachi der sidder i iforvejen !

Udover og det er jeg også i tvivl om min bærbar har 44 pin stik ?
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 13:40 #2
Du kan roligt gå ud fra at den har 44-pin P-ATA  tilslutning, at den sagtens kan skiftes og at der ikke vil være problemer med diske større end 60Gb.
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 13:43 #3
Oki ! noget forslag til mærke af harddisk ?
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 13:44 #4
umiddelbart vil jeg købe en seagate, grundet støjniveauet !
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 13:59 #5
Ja, denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=177141
2db mindre end de andre - det er ikke sikkert at du overhovedet vil kunne høre forskellen, men Seagate er helt ok.
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 14:00 #6
Jeg ville tage en Hitachi

Seagate:
Denne producent kender de fleste nok fra desktop computerne. Indenfor laptop området vil jeg vurdere dem til en middel disk når vi snakker om ren performance. I generel ydelse og stabilitet har Seagates drev en kølig afviklings temperatur, og Deres garanti på 5 år er tiltrækkende. Størrelsen går op til 120GB. (hvis produktet har understøttelse)

Hitachi:
Denne producent er meget populær, og også en producent jeg kun selv har gode erfaringer med. Selv Deres 5400rpm harddiske har vist i test, at de i visse tilfælde kan tilbyde performance i nærhed af 7200rpm diske. Her til kommer en pris som alle kan være med til. Et problem med Hitachi er relativt stort. De producere en stor mængde varme, og sammenlignet med f. eks Seagate bliver de faktisk en del varmere.

Som standard sælges hovedparten af laptops med en 4200rpm harddisk, og den er for mange langsom. 1.8” diske leveres altid som 4200rom diske, men disse diske er mindre, og Deres drive head har på denne måde en mindre distance at skulle dække. Når vi kommer til performance og nærmere 4200 vs. 5400rpm diske, så viser mange test, at vi rundt regnet snakker om ca. 33% forøgelse i favør til 5400 disken. Forskellen generelt må siges at være relativ stor, og hvis det er muligt vil jeg klart anbefale at vælge en 5400rpm disk.

Set ud fra, hvor kompliceret valg af harddisk kan være, er der dog ganske få ting man kan sikre sig, og så glemme resten medmindre man er nørd af natur.
Sørg for, at erhverve dig en harddisk med 5400rpm som intern harddisk, og skal der vælges en stabil og solid producent, så stil efter enten Seagate eller Hitachi. Personligt ville jeg stile efter Hitachi.
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 14:05 #7
loppehund-> Sikke et godt svar :)

Men, men, men du skriver at mange laptops leveres med 4200 rpm og de ofte er 1,8", jeg ved at min harddisk, den jeg har nu, er med en 4200 rpm, vil det så sige at det er en 1,8" og jeg så slet ikke kan købe en 2,5" ?
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 14:08 #8
Den Hitachi 60Gb som min Acer var født med, støjer mere end den Seagate (samme str./hastighed) som sidder i computeren nu.
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 14:10 #9
Du kan godt bruge et 2.5" jo

Den jeg testede af samme model, havde en 100GB 2.5" disk.
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 14:11 #10
Hehe, nu bliver jeg jo i tvivl om hvilket mærke jeg skal vælge !
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 14:13 #11
Du måler bare dækslet som skjuler harddisken - Holder 10 stegte rødspætter på, at det er 8x12 cm, hvilket betyder 2,5"
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 14:14 #12
Thov - strøjgrænsen varriere meget - faktisk fra disk og til disk. Men mange af de målinger jeg har foretaget viser klar fordel til Hitachi, som også er klart den førende indenfor HDD til laptops.

Ws laver oså fine diske samt flere andre.

Western Digital:
Denne producent er kendt for Deres desktop harddiske ved navn Raptor. Deres virken indenfor laptops er dog relativt. Udover Deres kendte Raptor serie ville jeg betegne Western Digital til et middelt produkt.

Fujitsu Siemens:
Der er ikke det store ar kommentere med her. Deres harddiske ligger i den sløve ende sammenlignet med drev i samme klasse.

Toshiba:
Denne producent er igen en lidt under middel producent. Toshibas produkter sidder ofte i billigere laptops. Dog skal det nævnes, at Toshiba var de første på markedet til at fremvise en 120GB harddisk

Harddisken er på ingenmåde et overflødighedshorn af forvirrende begreber på samme måde som når vi snakker om RAM eller processor, men de er trods alt nogle basale ting man bør tage højde for. En vigtig faktor er dog, at langt hovedparten af harddiske kan skiftes eller opgraderes på langt de fleste modeller. Dog er der visse undtagelser når man skal foretage dette på en Ultralight laptop.

Den første og mærkeligste skelnen jeg vil gøre er, at dit systems opmagasineringsplads ikke kun er begrænset af størrelsen på harddisken inden i. Eksterne harddiske har ikke mange af de begrænsninger, som en intern harddisk har. Jeg ofrer en hel sektion til ekstern opmagasinering. Jeg har været nødt til at gøre brug af så meget som muligt, især med digital video redigering (som har en bekendt båndbredde) og det er virkelig en god mulighed for brugere som ikke er tilfredse med selv op til 120 GB intern opmagasineringsplads.

En anden væsentlig faktor er den fysiske størrelse på harddisken. Desktop konkurrenten har harddiske på 3.5 tommer målt cirkulært. Disse diske kan også benyttes i eksterne kasser så en ekstern harddisk er muligt. Men mere om dette senere.

Harddiske til laptops kommer i to størrelser. En 2.5 tommer samt en 1.8 tommer. Langt de fleste behøver ikke tænke på 1.8 versionen, da disse sjældent ses på forbruger orienteret maskiner. Disse benyttes ofte i Ultralight maskinerne, og er ofte ikke mulige at opgradere eller ofte mere besværlige at opgradere.

2.5 tommer disken er den mest gængse vi ser i dag
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 14:15 #13
Kommentar: thov

LOL!! - sårn kan man også skrive det :D
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 14:15 #14
Jah, har lige målt ! og det er 8x12 cm :)
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 14:18 #15
Kostede lige 10 stegte spætter :D
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 14:21 #16
Hehe, jeg tror det bliver en hitachi ! men hvordan finder jeg ud af, om min computer overhovedet kan genkende alle 160 gb !?
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 14:22 #17
Hmm.. Viser sig at det er en Toshiba disk som sad i Acer'en (nu i et USB kabinet), og ikke en Hitachi - ikke et ondt ord om Hitachi.
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 14:25 #18
XP med sp2, så finder den alle 160Gb.
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 14:25 #19
thov -> jeg mente nu mere, om computeren hardware mæssigt understøtter alle 160gb, og at jeg ikke skal til at bios opdaterer !
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 14:26 #20
Kommentar: trivial

Kræver en BIOS som understøtter SÅ stor en harddisk. Hvorfor ikke tage en 100GB og smide en i en ekstern disk som Thov også benytter sig af.

Er målet en ekstern harddisk, sidder man som forbruger med to valg.
Byg dit eget drev, eller køb en klargjort.
Disse eksperten harddiske har to muligheder for at forbinde til systemet. Enten via USB 2.0 eller via Firewire (IEEE1394). Visse modeller tilbyder kun USB 2.0, visse kun Firewire, og nogle begge dele. Tag højde for dette inden du vælger. Mine personlige erfaringer siger udfra udnyttelse af begge produkter, at Firewire tilbyder 3 gange så hurtig overførsel kontra USB 2.0 og dette på baggrund af mindre krav til CPU styrken. Er Firewire ikke en option på brugeren laptop er USB 2.0 altid muligt.
Rent faktisk har et ekstern drev forbundet via Firewire en mere pålidelig gennemgang af data end en intern harddisk. En god Firewire kan være ligeså hurtig som en intern 5400rpm harddisk. Alene af den grund kan trickes med en ekstern harddisk være en ting at skrive sig bag øret, hvis man er stor forbruger af digital video.

Ønsker man derimod at bygge sin egen kan man købe en kasse beregnet til at huse en 2.5” ekstern harddisk. Så ønskes en opgradering, er det måske en idé at købe en ekstern kasse. Og benytter den gamle disk som en ekstern harddisk. Desktop konkurrenten tilbyder også denne form for ekstern lager, men disse kræver altid separat strømtilførsel via en USB port.
Montering af disse eksterne drev er generelt ganske enkelte, og langt de fleste opbevaringskasser til disse drev kommer som regel med en ganske forståelig instruktion. Udvalget af disse opbevaringskasser er relativt stort. Siger budgettet god for handlen, så prøv så vidt muligt, at finde en med en blæser påmonteret, så varme kan være en ubehagelig faktor.
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 14:33 #21
loppehunden-> Det er fordi jeg helst vil have alle 160gb i min computer, og ikke vil have andre ting stående. Hvis du forstår :)
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 15:12 #22
Forstår jeg fint, men størrelserne er bestemt af BIOS
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 15:24 #23
Loppehunden-> men tror du ikke min asus w3v understøtter 160 gb ?
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 15:29 #24
Puha det mener jeg faktisk ikke den gør, men det bør du kunne tjekke på Deres hjemmeside

Står dog lidt her om den evt. kunne understøtte det
http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=24093&sid=a4461cc71a7abcebe13ce7d2b227da24
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 15:32 #25
Ja, udfra det der ser det jo ud som om den gør !
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 15:36 #26
akaidiot (hmmm... besynderligt alias) har en 160Gb disk kørende, så der burde ikke være nogen is på den ko.
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 15:40 #27
Ser det ikke ud til nej :D
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 16:04 #28
thov-> er din en w3v bærbar ? og du har en 160gb intern i den ?
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 16:05 #29
Nu har jeg bestilt en hitachi 160gb samt 512 ddr2 ram. Håber fandme jeg kan finde ud af at sætte den harddisk i :)
Avatar billede loppehund Nybegynder
06. januar 2007 - 16:09 #30
Mega nemt at skifte både RAM og HDD
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 16:10 #31
jeg har haft lågen af til harddisken, og syntes faktisk at det så lidt kompliceret ud. men kan være jeg ikke har haft kigget ordentligt efter. Kunne bare ikke umiddelbart se hvordan man tog den ud :)
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 16:25 #32
Jeg har fordelt point med 90 til thov og 110 til loppehunden. Da loppehunden har givet længere svar. Håber det er ok, ellers må I sige til :)
Avatar billede thov Forsker
06. januar 2007 - 16:31 #33
Disken sidder sandsynligvis i et skjold som er skruet fast i den ene ende.
Når skruen er fjernet, trækker du forsigtigt i plaststrippen, og disk+skjold glider nogle mm tilbage og ud af 44pin stikket.

Min Acer er en Travelmate 4100 med 60Gb harddisk - men mon ikke Acer bruger samme 2,5" montering i alle laptops ?
Avatar billede trivial Nybegynder
06. januar 2007 - 17:19 #34
Men nu har jeg jo en Asus w3v, så ved ikke om det er det samme her.

Men jeg kan dog godt genkende noget med en plastrippe, synes bare det hele ser så følsomt ud !
Avatar billede loppehund Nybegynder
07. januar 2007 - 09:48 #35
Bare tag det stille og roligt