Avatar billede fastpoint Nybegynder
24. maj 2001 - 10:27 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Besked sending

er det muligt at lave noget i delphi hvor jeg kan skrive en besked i en edit box eller lignende hvorefter at den bliver sendt ud til alle der kører mit program?

dvs. skrive beskeden og den hopper op i en popup hos brugeren..

Avatar billede torbenmelander Nybegynder
24. maj 2001 - 10:31 #1
ja det kan du godt, prøv dette eksempel ...
http://delphi.about.com/library/bluc/apps/micromsg.zip
Avatar billede kaspikov Nybegynder
24. maj 2001 - 10:46 #2
Jeg har et kørende eksempel, sned en mail til etencaspers@oure.dk så sender jeg det til dig. 360KB

Casper
Avatar billede kaspikov Nybegynder
24. maj 2001 - 10:47 #3
Dog uden popup...
Avatar billede martinlind Nybegynder
24. maj 2001 - 11:31 #4
Du kan evt. bruge en UDP comp. den er velegnet til dette formål. og nem at få til at køre, der ligger nogle eks. i delphi\\demos

/Martin
Avatar billede fastpoint Nybegynder
27. maj 2001 - 23:42 #5
Det fint kaspikov:) kan folk også svarer tilbage?
Avatar billede kaspikov Nybegynder
28. maj 2001 - 14:11 #6
De svarer jo tilbage, men det blir til alle! Jeg kan da godt lave noget hvor du sende beskeder til kun éen ip eller computernavn!

Jeg er bare ikke hjemme før Lørdag aften, så du kommer til at vente.

Casper
Avatar billede palle_hansen Nybegynder
28. maj 2001 - 14:31 #7
Prøv..

\\Demos\\Fastnet\\Msg

Den er perfekt til at sende beskeder ud til en eller pc\'er. Brugere kan sende en besked tilbage hvis det er nødvendig.

mvh.
palle
Avatar billede fastpoint Nybegynder
28. maj 2001 - 14:34 #8
nej tak palle:) Jeg kan godt lide kaspikov\'s eksempel:)

Jeg kan godt vente:) Glæder mig..
Avatar billede kaspikov Nybegynder
29. maj 2001 - 11:11 #9
Fastpoint>> Desværre er der ændringer i planen, det blir først mandag. det er jeg ked af :(

Casper
Avatar billede cms Nybegynder
29. maj 2001 - 11:32 #10
lytter...

Hmm, fastpoint, når du siger, at beskeden skal nå alle, der kører dit program - mener du så på et lokalt netværk? Eller over hele verden?
Hvis det sidste er meningen skal du jo registrere de computere, som kører programmet, på en eller anden måde.
Hvis du bruger den første er mailslots velegnede til formålet. Se www.djernaes.dk/martin

---
cms
Avatar billede fastpoint Nybegynder
29. maj 2001 - 14:14 #11
Det er ud til hele verdenen:)
tror nu, at kaspikovs eksempel kan klare det:=)
Avatar billede cms Nybegynder
29. maj 2001 - 14:33 #12
nåmen okaysåda.
kaspikov> så vil jeg osse gerne be\' om det.
Avatar billede kaspikov Nybegynder
31. maj 2001 - 21:21 #13
Til hele verdenen? den bliver svær, jeg har ikke mulighed for at teste det. desuden så kræver det jo en W2k server eller større eller en linuxserver med DNS opslag hvis folk sidder på en router etc, og her kommer problemet... Jeg har ikke win2k server.

hvis jeg skal lave noget og det skal testes, så bliver det ikke før i sommerferien, jeg har kun 1,5 time derhjemme til at nå det med at sende direkte (det tager 10 min at lave). Det ender jo med at blive ICQ eller msn messanger om igen. (bare en yderst simpel udgave). desuden så har jeg en fætter der kan køre serveren for mig.

Hvis f.eks dem der har programmet sidder i et firma, så skal jeg jo både gennem en firewall og andet knas.

Svært bliver det, måske lykkedes det, måske ikke. oprindeligt troede jeg et det kun var til lokalnetværk, men der kan man bare se.

Casper
Avatar billede fastpoint Nybegynder
31. maj 2001 - 21:37 #14
Hvis det kan gøre det letterer så bare lav en login... sådan at man skal skrive et navn før man kan chatte
Avatar billede fastpoint Nybegynder
05. juni 2001 - 09:53 #15
Før jeg accepterer og gør dig sur vil jeg lige sikre mig om det er okay, at du kun får 150Point.
Grunden til dette er fordi den ikke blev lavet færdig, men mere fordi hvis jeg ikke selv kan lave den færdig så skal jeg sikkert bruge pointene til fremtide spørgsmål omkrind senderen:)

Hvis der bliver givet et godt grundlag for, at du skal have alle pointene så får du dem:)
Avatar billede fastpoint Nybegynder
05. juni 2001 - 09:55 #16
Avatar billede fastpoint Nybegynder
05. juni 2001 - 09:55 #17
Jeg kom til,  at tage alle pointene:)
Avatar billede djernaes Nybegynder
11. juli 2001 - 22:02 #18
Hvis du vil sende til alle fra hele verden, saa brug en TCP Server komponent. Lad folk logge ind paa din (faste) IP adresse og send saa din besked til alle der er logget ind. Du kan variere det med en mulighed for at alle \"kunder\" kan sende ogsaa.

TCP boer vaelges pga. firewall og NAT implementationer frem for UDP.

Hilsen,
  Martin
Avatar billede cms Nybegynder
11. juli 2001 - 22:17 #19
hej martin. tak for en genial mailslot komponent :-)
Avatar billede djernaes Nybegynder
12. juli 2001 - 18:10 #20
Du er velkommen ;)

(hvis en af jeg bruger den med D6, saa sige lige til)