Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 15:50 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

Netværkspg: computere kan ikke finde hinanden.

Okay, jeg har et problem, problemet er ikke direkte at computerende ikke kan finde hinanden. Her er min situation:

Jeg har fået en ny stationær computer med SP2, den er helt renset og virker 100%, så har jeg en bærbar med SP1, den er fyldt med fejl og jeg vil gerne formatere den, men først vil jeg gerne lægge nogle filer over på den stationære så jeg har prøvet at sætte fildeling op. Jeg har et hjemme netværk med en router hvor der pt er 4 computere sat til. På den stationær kan jeg godt se de andre computere bare ikke den bærbar, og på den bærbar kan jeg slet ikke se nogle af de andre computere.

Jeg har kørt hjemmenetværk guiden på begge computere, og jeg har sat NWLink på begge computere derudover så kan jeg fra min stationær ikke gå ind på de andre computere og se filerne den siger at jeg ikke har tilladelse og skal kontakte serverens administrator. På begge computere er jeg logget ind som administrator.

Jeg bør dog lige nævne at på den bærbar er jeg logget ind på fejlsikrettilstand fordi den elllers laver den fejl med hele tiden at genstarte. Det lykkedes mig på et tidspunkt så jeg kunne se den bærbar på min stationær men det kan jeg ikke længere, og firewall er slået af.

Det blev et langt indlæg men håber på hjælp :) tak på forhånd.
Avatar billede michaelkaas Nybegynder
03. januar 2007 - 15:53 #1
Er det fejlsikret tilstand med netværkssupport? eller?
hvis ja: så prøv at tilgå dine maskiner pr IP adresse istedet for..
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 15:53 #2
nwlink har du intet at bruge til, tilgå maskinen med \\ipadresse/c$ så burde du få adgang.
Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 16:18 #3
michaelkass: Ja.

niels_hansen: jeg læste et sted man bare skulle sætte det til hvis man havde et hjemmenetværk og så skulle det virke. Men jeg er temmelig nybegynder hvad angår de ting.

Jeg prøvede at tilgå med IP, det virkede ikke og jeg opdagede og noget underligt, her er IP'erne:

bærbar: 86.52.177.219
stationær: 86.52.176.255

så vidt jeg har forstået så er det kun det sidste tal der må være forskelligt, jeg har sat begge til bare at hente IP automatisk. og begge kan gå på nettet.

Tak for de hurtige svar.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 16:21 #4
de ip adresser er offenlige ip adresser, så du har forhåbenligt firewall på begge maskiner, og derfor vil du ikke få adgang (før du har tilladt den anden maskines ipadresse i tilladt traffik)
Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 16:33 #5
Hmm på den bærbar er SP 1 så der ved jeg ikke lige hvor man kan se om firewallen er på, men jeg tror ikke der er sat nogen op. Jeg har prøvet at slå firewallen af på den stationær for at se om det virkede, det gjorde det ikke, og den burde os være sat op så det virkede.

Forresten så har jeg XP pro på den bærbar og home på den stationær gør det nogen forskel? men jeg har sat så alle har adgang på den bærbar da jeg helst ville ind på den fra min stationær. Jeg ved ikke hvordan jeg kan tillade en speciel ip? der er forresten os koder på begge computere.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
03. januar 2007 - 16:34 #6
Hvor har du fundet de ip adresser?? Prøv at gå i start - kør - skriv cmd - skriv ipconfig /all og kig på de ipadresser du får der, jeg er ret sikker på at de ser noget anderledes ud!!
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 16:38 #7
det er jeg ikke, manden har stofanet, viser et reverse dns opslag på de ip adreser.
Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 16:42 #8
de er fra netværkforbindelse > lan forbindelse og fanbladet support. forresten så var den stationær 86.52.176.225 (men det gør vel ingen forskel de andet sidste tal er stadig 176) har lige tjekket dem igen også ved at skrive cmd og ipconfig/all der er stadig de samme.
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
03. januar 2007 - 16:43 #9
Det kan da godt værer, men hvis manden bruger en router som han siger, så vil jeg da antage at den kører DHCP, så pc'erne får ip fra den!!
Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 16:47 #10
skal jeg angive IP manuelt så? kan det være den fejlsikret tilstand der gør det? jeg kunne evt. formatere den bærbar og lægge de filer jeg ville gemme over på D drevet og kun formatere C, men vil det virke? jeg er desperat efter en løsning :)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 16:50 #11
har du stofanet ? er du 100% sikker på det er en router og ikke bare et modem ? (sikkert et motorola SB4XXX)
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
03. januar 2007 - 16:53 #12
Er der 4 porte i Stofa's modem??
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 17:04 #13
næ men det er der i en switch eller hub, og ingen steder står der om det er sådan de er tilsluttet
Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 17:07 #14
Ja jeg har stofanet, sry det er en switch 5 ports.
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 17:11 #15
så har du ikke en router hvis det er en standard opsætning med modem og flere ip adresser.
Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 18:19 #16
Nej havde taget fejl. Det er en switch som alle computerne går hen til som går videre til et modem? er der nogle der har en løsning på mit problem?
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
03. januar 2007 - 18:21 #17
Køb en router i stedet for, det er meget nemmere :-)
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 18:22 #18
ja men det tillades kun hvis man køber den igennem stofa, ellers lukkes forbindelsen...
Avatar billede medievil Nybegynder
03. januar 2007 - 19:45 #19
Er det ikke ligemeget om jeg har stofanet ? computerne skal bare forbindes på det lokale netværk? og der burde da ikke være den store forskel :S
Avatar billede niels_hansen Praktikant
03. januar 2007 - 19:52 #20
nej helt ligemeget er det ikke, det er ALTID nemmere at lave fildeling på maksiner der er bag en router, da man der sagtens kan tillade al traffik på LAN (indersiden) af nettet, du sidder med begge maskiner direkte på nettet, og derfor er du alene pga mere udsat, men du skal tillade traffik fra den ip på den andne computer i hver deres firewall.
Avatar billede plx Nybegynder
03. januar 2007 - 22:31 #21
Stofa har lukket for de porte som bruges til fildeling, så tcp/ip vil slet ikke virke, hvis computerne er på hvert sit netværk. Så skal du enten bruge ipx/spx (nwlink) eller sætte dem op med nogle midlertige faste adresser
Avatar billede medievil Nybegynder
04. januar 2007 - 17:34 #22
niels_hansen: okay, jeg kan bare ikke lige finde nogle steder hvor jeg kan give en IP adgang?

plx: Tja jeg har prøvet at oprette nwlink på begge men det virkede ikke, jeg har lige prøvet at give faste adresser men jeg aner ikke hvad jeg skal sætte de forskellige ting til, fx. DNS !

Jeg er begyndt at overføre filerne via en USB på 1 gb har ca. 20 gb i alt så det vil tage lidt tid, men gider ikke bruge mere tid på at løse dette problem. Jeg vil gerne give jer nogle points for at have forsøgte at hjælpe ;)