Avatar billede julle.p Nybegynder
19. december 2006 - 22:38 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Trådløst net

Hej alle.

Når man benytter et trådløse net, hvor det ikke kræver kode at logge på, hvor udsat er man så? Kan alle gå ind og se hvad man laver?

Jeg har desuden erfaret at en i nærheden har trådløst net. Kan jeg på nogen måde opsøge hvem ejeren er så jeg kan spørge om jeg må bruge det for ham?
Avatar billede jacla Nybegynder
19. december 2006 - 22:56 #1
Her finder du sikkert svar på nogle af dine spørgsmål, men der er flere ting du skal tage højde for. WEP kryptering / har din Router/AP indbygget firewall.

Hvor høj sikkerhed vil du have (I forhold til prisen) CISCO dyrt men meget sikkert, når det er sat rigtigt op. Linksys billiger men stadig med god sikkerhed osv.

http://www.ruc.dk/humbas/humbas-it/Trin-for-trin_opsaetning_af_traadloest_netvaerk/

http://www.spywarezone.dk/traadloes_sikkerhed.asp

vh

Jan
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. december 2006 - 22:58 #2
Du skal ALTID kryptere dit trådløse netværk. Et ikke-krypteret er ikke blot udsat for wardriving (folk der snylter på din forbindelse) men er også udsat for hackerangreb. Tænk på et ukrypteret netværk som et hus med ulåst hoveddør, enhver kan komme ind og potentielt ind i din computer og opsnappe kodeord, netbankoplysninger, chatsamtaler, mails osv.

Mht. en andens netværk, kan du evt. prøve at bruge et program som netstumbler til at se hvor styrken er stærkest (ved at gå rundt med computeren) for at finde frem til ejeren. Hvis du er venlig, vil du også anbefale vedkommende at kryptere deres netværk.
Avatar billede julle.p Nybegynder
19. december 2006 - 23:05 #3
Hvis man har virus-program og firewall vil det så være "mere" okay at gå på et ukrypteret net?

Hvor nemt er det at opsnappe kodeord osv...?
Avatar billede jacla Nybegynder
19. december 2006 - 23:08 #4
Det kan du læse om i denne artikel

http://www.eksperten.dk/artikler/117
Avatar billede old-faithful Praktikant
19. december 2006 - 23:31 #5
Nej, selv om du også bør have en firewall, bør du altid kryptere det trådløse netværk. Det ville ikke kræve voldsomt meget at opsnappe ukrypteret data.
Avatar billede jacla Nybegynder
19. december 2006 - 23:54 #6
Som old-faithful rigtig skriver er det relativt let.

Man bruger meget et udtryk der hedder "Man In the Middle" = en hacker der sidder mellem det du sender og den du sender til. Hvis dine data ikke har en kryptering (som gerne må ændre krypterings-nøgle så hurtigt at hackeren ikke kan nå at dekrypterer din data før de bliver krypteret på en ny måde)er det relativt let.
Avatar billede julle.p Nybegynder
20. december 2006 - 00:42 #7
Ja det lyder jo ikke rart :-/

Kan jeg kryptere de data fra min computer selvom jeg ikke har adgnag til router'en?
Avatar billede nva Praktikant
20. december 2006 - 08:54 #8
Hvis du ikke broadcaster din SSID, så skal man vel kende den for at kunne komme på dit net - for jeg går ud fra at man så ikke ser nettet overhovedet og kun kan komme på dit net , hvis man kender SSID of selv skriver det. Dette være sagt uden at jeg er ekspert på området - så jeg modtager gerne korrektioner ;)
Avatar billede nva Praktikant
20. december 2006 - 08:58 #9
Så jeg mener indtil andet er bevist, at hvis du slår broadcast af SSID fra, så er du ikke ret udsat for noget som helst. Det må være den mest simple form for beskyttelse når ingen kan se at der overhovedet er et trådløst net.
Avatar billede julle.p Nybegynder
20. december 2006 - 09:55 #10
Kan jeg også gøre det når jeg kun sidder med en bærbar pc og ikke har kontakt til routeren?
Avatar billede old-faithful Praktikant
20. december 2006 - 10:03 #11
SSID broadcast skal i givet fald ændres via selve routeren. Men hvorfor skulle du ikke have adgang til din egen router? Hvis du er forbundet til den, er det jo bare at skrive dens IP-adresse i Internet Explorers adressebar.
Avatar billede jacla Nybegynder
20. december 2006 - 20:09 #12
I dosprompten skriver du ipconfig Se hvad din Gatway hedder og tast den IP-Adresse in i din Internet Explorer, så skulle du være i kontakt med din router
Avatar billede plx Nybegynder
24. december 2006 - 13:35 #13
Det at "skjule" SSID har ingen effekt mod en som har det rigtige værktøj installeret. Den kan sniffes lige så let som enhver anden datapakke
Avatar billede lundorff-net Nybegynder
24. december 2006 - 13:49 #14
Læs lige hvad der bliver skrevet, det er jo ikke julle.p's egen router, men en anden der ikke er krypteret, så at snakke om ændring SSID er fuldstændig irelavant!!
Avatar billede old-faithful Praktikant
10. februar 2007 - 17:48 #15
Takker.