Avatar billede jcr Nybegynder
17. december 2006 - 16:42 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

laserprinter hvilken?

Ønsker at skifter min ringe OKI laserprinter ud til et mere proffessionelt mærke. Da jeg daglig skriver mange sider ud ønsker jeg en maskine som er billig i drift men som gerne må koste omkring 6000-8000 kr i anskaffelsesværdi. Farve er ikke et must men på et tidspunkt skal jeg også have anskaffet mig en sådan, så måske alligevel skal det være nu?

Udførlig forslag honoreres med alle point. Har I nogle personlige erfaring med bestemte mærker som er meget driftsikre?
Avatar billede hasmi Nybegynder
17. december 2006 - 16:55 #1
"Da jeg daglig skriver mange sider ud ..."
Det er ikke lige til at vide, hvad ordet "mange" dækker over.

På min arbejdsplads - en skole - har vi gode erfaringer med Brother. Vi har 3 stk af Brother HL-5250DN (ca. 2200 kr) og de kører bare.
Vi har tidligere haft HP-printere, men vores erfaringer er, at de holder ikke så længe.
Ifølge specifikationerne på denne Brother-printer skulle den også kunne udskrive rigtig mange sider pr. måned:
http://commercial.brother.com/ProdDetMod_AREA=PRINTER_1&PRODUCTID=HL5250DN.aspx#spec
Avatar billede jcr Nybegynder
17. december 2006 - 17:38 #2
Mange skal dække over ca. 100 s/h a4 størrelse, og ca. 20 med farve også a4 størrelser.
Jeg tror heller ikke på HP, men jeg har på et tidspunkt læst en artikel hvor lexmark printeren bliver fremhævet som en af de bedste omkostningerne pr. side taget i betragtning. Husker desværre ikke lige model nummeret?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2006 - 20:31 #3
:-) 100 s/h og 20 farve... - om dagen, ugen eller måneden?
Og så mangler vi også specifiktioner som duplex print? - Flere papirbakker? - Netkort?

Generelt hænger anskaffelsesprisen sammen med driftomkostningerne. Jo dyrere printer, jo billigere i drift. Men omvendt har fru Jensen jo købt sin 12000 kr´s printer for dyrt, hvis hun kun skriver 5000 sider ud over de næste 3 år...

Farvelasere er bestemt stadig ikke billige, men priserne begynder da at komme ned i et fornuftigt leje.

Brother og Samsung laver traditionelt lavprismodeller, hvor enkelte har store fejl, men det store flertal heldigvis kører uden de store problemer.

HP og Lexmark er de to helt store spillere inden for laserprintermarkedet. HP har været markedsførende i rigtig mange år - siden start 90´erne, og indtil for få år siden.
Men for nogle år siden, lykkedes det Lexmark at komme med nogle rigtig robuste maskiner til en meget fornuftig pris. Lexmark leverer iøvrigt indmaden til bl.a. Dell og Samsung. Nogen har også påstået de leverer til HP - men det har jeg ikke hørt bekræftet andre steder. Så generelt er Lexmark i hvert fald storproducent af selve hardwaren.

Et budget på 6-8000,- ville give dig en rigtig fornuftig S/H printer. En farvelaser kan også sagtens fås, men i længden vil det være rimelig dyrt.

To umiddelbare forslag:

S/H: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=168866
Farve: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250583

Begge er med netkort, men kun farveprinteren med duplex modul.

Erfaringsmæssigt og holdbarhedsmæssigt, så har jeg primært haft med netop HP og Lexmark at gøre (Alle går efterhånden over til kopimaskiner de steder jeg kommer...)

Det er umuligt at kende alle modeller til bunds - men HP´s ældre printere er umulige at slå ihjel. Hvis man kæler lidt for dem, og evt. giver dem lidt sliddele, kører de fint igen.

Jeg har aldrig kasseret en Lexmark eller nyere HP printer. Selv ikke efter de modelklasser vi har med at gøre her, har rundet 5-600.000 print.

Begge printere - men den sort/hvide især, er altså printere du kan have om 10 år også... - og det er så spørgsmålet om det er værd at regne i.

Brother printere på en skole lyder f.eks. helt fornuftigt - ingen grund til at købe store dyre printere, der formentlig alligevel vil være udtjente om 2-3 år, p.g.a. "mange fremmede hænder", mens en printer til personligt brug, eller til stordrift i en virksomhed måske gerne må køre en 5-8 år...

For lige at nævne nogle af de sidste producenter, så er der selvfølgelig Canon, Epson, Oki, Xerox og Konica-Minolta der har lidt af det danske marked også. Disse har jeg så godt som ingen erfaring med, men udbredelsen er også yderst beskeden på erhvervsmarkedet (Så længe vi altså kun snakker dette segment af laserprintere)
Avatar billede jcr Nybegynder
17. december 2006 - 22:03 #4
Jeg mener ca. 100 sider daglig. Jeg stiller faktisk ingen specielle krav m.h.t. papirbakker osv, duplex begrebet ved jeg ikke lige hvad der menes med og ja netkort bør være tilstede.
Dit indlæg lyder vældig interessant og jeg vil prøve at undersøge dine links nærmere.
Jeg melder tilbage.

Læg venligst et svar.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2006 - 22:22 #5
Duplex dækker over print på begge sider af papiret. I stedet for at du skal vende papiret og lægge det i printeren igen, klarer den det selv.

Skriver du mange manualer/tekster er det nærmest uundværeligt, da man både sparer papir og plads i de store produktioner (100 sider fylder pludselig kun 50 ark...)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2006 - 22:22 #6
Og det skulle have været et svar :-)
Avatar billede jcr Nybegynder
17. december 2006 - 23:21 #7
Jeg kan fornemme på din profil og også ud af dit indlæg at du ved hvad du snakker om og derfor har jeg også fuld tillid til dine forslag.
Har kikket på dine links og prismæssigt ligger de på næsten samme niveau blot er 642`eren en sort/hvid, så den må da være mega "stærk" i forhold til farveprinteren som endda er billige.

Jeg er mest bekymret for investeringen i kr og øre pr. udskrift og hvad der ellers hører til, men mon ikke du har taget hensyn til det i dine links. Son nævnt har jeg brug for en farveprinter men mest sort/hvid. På lidt længere sigt vil jeg sandsynligvis på et lige så stort behov for farve som jeg har det med sort/hvid i dag.

Hvad ville du vælge såfremt det var dig som skulle foretage investeringen her?
Avatar billede jcr Nybegynder
17. december 2006 - 23:24 #8
Og hasmi ikke fordi jeg ikke tror på dit indlæg men jeg kender et par tilfælde hvor man har været uheldig med brother modellerne. Selvfølgelig også point til dig for dit udmærkede link til prisklassen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2006 - 23:44 #9
Det har jeg meget svært ved at svare på, da jeg jo ikke kender dit nøjagtige behov.

Men som skrevet vil farvelaseren i længden være et dyrt bekendskab. Sideprisen for en A4 farveside vil ligge på ca. 75 øre pr. stk.

Men jeg må indrømme at jeg ikke fik peget på den helt rette. Du kan faktisk få denne i samme budget: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=218442

Den er noget billigere i drift - "nede" omkring 55 øre pr. side, uden at tage højde for strøm, anskaffelsespris og udskift af større reservedele.
Er det en ren sort/hvid side der skrives ud, kan det gøres for ca. 15 øre pr. side.

Til sammenligning vil s/h printeren ligge nede på 10 øre pr. side.

Så i virkeligheden er det nok mest et spørgsmål om, hvor let du har ved at bruge penge på toner (og andre sliddele), i forhold til dine farvemuligheder i dag. Men umiddelbart virker C770 som det mest fornuftige valg, hvis du ønsker farvemuligheden med. Vær dog igen opmærksom på at farveprintere har flere sliddele end en s/h printer har, og at der derfor løbende kommer lidt ekstra omkostninger oveni (er løseligt regnet med i priserne ovenfor).
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. december 2006 - 23:47 #10
Og slutteligt - farvelasermarkedet har de sidste 5 år bevæget sig utrolig stærkt. Personligt klarer jeg mig med en ældre s/h laserprinter, og en "blæksprutte" til farverne. Det giver den suværent bedste dækning hos mig. Men jeg printer også forholdsvis lidt.

Men jeg venter 1-2 år på at købe en farvelaser. I øjeblikket kommer der en ny model fra hver producent ca. 1 gang om året - og hver gang er den blevet endnu stærker, hurtigere og mere økonomisk (det er ikke mere end 1½-2 år siden at sideprisen lå over 1 krone pr. A4 ark).

Så KAN du vente med farverne, tror jeg der er meget sparet. Men omvendt er det jo heller ikke lige så behageligt - eller sjovt ;-)
Avatar billede jcr Nybegynder
01. januar 2007 - 13:28 #11
Hej ole madsen. Valget faldt på lexmark T642, valgt ud fra dine indlæg. Farvelaseren får så lov at vente en rum tid endnu.

T642`eren fløjter bare der ud af!! Det eneste jeg lige har svært ved at gennemskue er om man kan se hvor mange udskrifter der er tilbage på toneren. Men ellers er den ret nem at arbejde med.

Godt nytår.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. januar 2007 - 14:23 #12
Hvis det er T642n du fik købt, går du bare ind i en webbrowser, skriver IP adressen - og på en af statussiderne får du en løbende oversigt over resttoner.

Er den lokalopkoblet (Parallel eller USB) kan du vist ikke se det i driveren, men må gå ind i menusystemet på printeren, hvor du kan se alle oplysninger (det kan du selvfølgelig også på den netværksopkoblede model).

Takker for points - og godt nytår til dig også.