Avatar billede jdybro Nybegynder
17. december 2006 - 12:47 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Nogle der har erfaring/kommentar til comodofirewall

Hej alle

nogle der har erfaring/kommentar til http://www.personalfirewall.comodo.com/ ?

(Er fra http://www.eksperten.dk/spm/747690)

Vh
jdybro
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
17. december 2006 - 13:16 #1
Der er lidt om den her http://www.eksperten.dk/spm/750531
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2006 - 14:06 #2
Hvis problemstillingen fortsatt er hvordan man begrenser Limewire's tilgang til PC, nå ved hjelp av Comodo firewall, så kan i prinsipp dette gjøres på et par-tre forskjellige måter (ettersom Comodo har langt fler konfigureringsmuligheter enn de fleste andre gratis personal firewalls.)

En måte å forså problemstillingen på, det er å hindre Limewire (og tilsvarende programmer) å komme på nett. Dette kan man gjøre på to måter enten i den delen av Comodo som har med pakkefiltrering å gjøre eller i den delen som har med de ulike programmene sin tilgang til nettet. Dette er forholdsvis nemt.

Hvis problemstillingen der i mot er at PC og Limewire skal ha tilgang til nett, samtidig som det skal være begrensninger i hvordan Limewire har tilgang til nett, så vil problemstillingen være noe mer komplisert.

Hvis problemstillingen fortsatt gjelder Limewire så må det presiseres litt mer nøyaktig.

Testet ellers Comodo nesten en hel dag, i går.

Konklusjonen er den at den fungerer annerledes og at den har langt flere konfigureringsmuligheter enn alle andre personal firewalls som jeg har prøvd.

Man kan for eksempel konfigurere den slik at man til daglig ikke merker at den er der, og helt uten disse stadige popups som ellers er vanlig for personal firewalls.

Videre så er det også mulig å konfigurere inn nærmest det som nærmest likner på en "policy" som vil overstyrer brukerens input, slik at hvis for eksempel et barn klikker "ja dette vil jeg tillate", så vil den prekonfigurerte "policy" kunne overstyre dette med en forhåndsbestemt beslutning: "nei dette får du allikevell ikke lov til". (Dette prinsippet medfører etter min mening at Comodo i motsetning til de fleste andre personal firewalls kan brukes til noe fornuftig.)

Ellers så heter det nok egentlig ikke "policy", det var bare det eneste ordet jeg kunne komme på for å beskrive et prinsipp noe i retning av en "prekonfigurert sikkerhetsbegrensning.".

Den har ellers en ganske brukbar helpfunksjon, riktig nok på engelsk og også et brukerforum der man kan stille spørsmål.

User guide: http://www.personalfirewall.comodo.com/Comodo_Firewall_2.3_User_Guide.pdf

Forum: http://forums.comodo.com/
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2006 - 15:39 #3
For å stenge en bestemt applikasjon ute fra internett, for eksempel Limewire, en måte å gjøre det på, se Comodo help funksjon:

Help -> Firewall security -> Tasks -> Common tasks -> Define a banned application.
Avatar billede langbein Nybegynder
18. december 2006 - 15:16 #4
.. og en annen måte å gjøre det på er å gå inn i "network monitor" og lukke for de porter og/eller de protokoller som er asosiert med Limewire eller en annen applikasjon.
Avatar billede jdybro Nybegynder
21. december 2006 - 20:04 #5
forevernewbie> put et svar - jeg deler point mellem jer
go jul
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
21. december 2006 - 21:46 #6
Og også god jul til dig