Avatar billede homemade Nybegynder
13. december 2006 - 13:21 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Comodo Firewall - testvinder

Hej :-)

Comodo er testvinder jvf. nedenstående test:

http://www.matousec.com/projects/windows-personal-firewall-analysis/leak-tests-results.php

Jeg bruger Zonealarm (gratis version) i dag, og kunne da nu godt finde på at skifte til Comodo. Men som jeg kan se i testen (hvis jeg vel at mærke har tolket det korrekt, så er Comodo kun testvinder når den er konfigureret til "optimal" sikkerhed - altså ikke med standardinstillingerne.

Hvis jeg har ret i min antagelse, så kunne jeg godt tænke mig at høre fra brugere af Comodo, som ved hvordan og hvorledes jeg skal indstille firewall'en, så den kører på den optimale måde, som testen viser.

Og meget gerne også om hvilke erfaringer I har med firewall'en. Findes der fx nogen danske sites, som har lavet en lille guide til Comodo, eller er der nogen andre steder som kan guide lidt med opsætningen?
Avatar billede c-skau Nybegynder
13. december 2006 - 13:42 #1
Jeg er Comodo bruger men har tidligere brugt ZoneAlarm (ZA).

Efter længere tid at have været nogenlunde tilfreds med ZA, blev jeg tilgengæld så træt af manglen på indstillings-muligheder at jeg begyndte at lede efter et alternativ.
Jeg surfede nettet tyndt og prøvede lidt forskelligt. Før jeg nåede til Comodo kom jeg bl.a. forbi Ashampoo, hvilken tilgengæld ikke kan anbefales.
Som sagt endte jeg med at vælge Comodo, hvilken jeg har været godt tilfreds med lige siden.

Comodo tilbyder den avancerede kontrol på en enkel, overskuelig og flot måde. Der er masser af mulighed for at indstille og overskue hvad der foregår på ens netværkskort.
En af de bedste ting Comodo har at tilbyde er muligheden for at overvåge alle forbindelser hver process og alle deres moduler og 'parent'-processer har.
Comodo har indbygget en funktion til at holde styr hvilke processer der 'parenter' andre for at få forbindelse til nettet. Dette betyder at selvom du har givet eks. Firefox adgang til nettet så bliver du spurgt en ekstra gang før 'virus.exe' prøver at forbinde FF til nettet. Denne funktion er genial, men kan desværre også være lidt trættende i længden. På trods af den meget kontrol du får, giver det dig også lidt mere arbejde. ( Alternativt kan denne funktion også deaktiveres )
I sidste ende kommer det vel nok ned til en smagssag, men personlig er jeg glad for den store grad af kontrol man får presenteret på et sølvfad.

Håber du kan bruge mit lille mini-review til noget :)

/C-Skau
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
13. december 2006 - 14:25 #2
Nu skal man lige være opmærksom på, at den test kun omhandler leaktests, men der er andre ting der betyder noget mht en firewalls kvaliteter. Men okay, når man går Comodos andre funktioner igennem, så har jeg unægteligt også svært ved at finde nogen firewall der alt i alt er bedre.

De leaktests er "proof of concept" programmer, og fortæller ikke hvordan alle Comodos funktioner er i stand til at beskytte i praksis. De fortæller kun om Comodo vil være i stand til opfange en potentiel malware i at connecte ud af maskinen. I praksis kan Comodos programkontrol sagtens have opfanget noget suspekt aktivitet på maskinen, så du på den måde kan få stoppet skidtet. Disse forskellige beskyttelseslag fortæller testen ikke noget om.

Hvis du bruger Comodo med standard indstillingerne får du temmelig mange advarsler, og hvis du sætter niveauet op, så bliver du tæppebombet med advarsler. Jeg mener at man sagtens kan sætte sikkerhedsniveauet lidt ned, og stadigvæk have en særdeles god beskyttelse. Jeg har lavet en lille vejledning til mine egne indstillinger:

--------------------------------

Comodo kender en masse programmer i forvejen, og hvis du scanner efter dem, vil du ikke få flere advarsler om dem. Jeg anbefaler disse indstillinger, som jeg syntes giver et godt kompromis imellem sikkerhed, og ikke for mange advarsler:

Scan efter kendte filer og programmer:

http://www.peecee.dk/index.php?id=7396

Denne funktion er ikke strengt nødvendig, og kan med fordel slåes fra (færre advarsler):

http://www.peecee.dk/index.php?id=7397

Indstilling af advarsler. Læg mærke til at skyderen er i bund:

http://www.peecee.dk/index.php?id=7398

Component monitor er i lære mode ved installationen, og skal slåes til efter nogle få dage:

http://www.peecee.dk/index.php?id=7399

Så skulle det køre fornuftigt.

Hvis der er filer du er i tvivl om, så kan du søge på filnavnet i din favorit søgemaskine. Sæt filnavnet ind, f,eks ukendtfil.exe og søg på det, så kommer der for det meste den nødvendige info op.
Avatar billede homemade Nybegynder
14. december 2006 - 11:54 #3
@forevernewbie

Vil du anbefale at jeg skifter fra Zonealarm (gratisversionen) til Comodo? - Er der egentlig den store forskel ved at skifte?
Avatar billede homemade Nybegynder
14. december 2006 - 11:59 #4
@c-skau

Tak for godt beskrevet synspunkt :-)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
14. december 2006 - 16:28 #5
Om jeg vil anbefale at du skifter til Comodo, kommer lidt an på dine netvaner. Hører du til dem som kommer i de mere risikable dele af nettet og downloader meget, vil jeg foreslå at du skifter til Comodo, idet den har en væsentligt bedre beskyttelse imod malware. Ellers er Zonealarm stadigvæk en fin firewall til hverdagsbrug.
Avatar billede homemade Nybegynder
14. december 2006 - 19:43 #6
@forevernewbie

Okay :-)

...et sidste spørgsmål...hvis jeg installerer Comodo, og laver den opsætning som du har beskrevet ... - vil Comodo så være lige så enkel at bruge som Zonealarm, og samtidig give en bedre beskyttelse?

- Jeg er nemlig ikke lige så interesseret i at blive "tæppebombet" da vi er 6 brugere på min PC, hvor de 5 af dem ikke ved særligt meget om hvad der foregår i en computer.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
14. december 2006 - 20:03 #7
Jeg mener nok at Comodo i det daglige vil være lige så enkel som Zonealarm, men det kommer lidt an på hvad du skal konfigurere den til. Er det almindeligt hjemmebrug, hvor man bare skal tillade sine programmer, er der ikke nogen videre forskel.

Jeg mener at Comodo, selv i den opsætning jeg foreslår, stadigvæk vil have flere alarmere end Zonealarm, hvoraf flere kan være lidt svære at gennemskue for almindelige brugere. Men antallet af alarmer kan svinge fra maskine til maskine. Nogle har ikke så mange.
Avatar billede jacla Nybegynder
14. december 2006 - 20:33 #8
Et liine PS. Har hørt den snart kommer på dansk :)
Vh

Jan C
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
14. december 2006 - 21:40 #9
Avatar billede gratis Nybegynder
15. december 2006 - 03:30 #10
mht. netværks regler i Comodo ska' man lige lære lidt da den ikke fungere som de gængse firewalls, her er et godt forum hvor mange gerne vil hjælpe http://forums.comodo.com/

en lille tutorial i netværks regler, http://forums.comodo.com/index.php?topic=1125.msg13271
Avatar billede gratis Nybegynder
15. december 2006 - 03:31 #11
hhhmmm... må sq være søvnig zzz... der er jo allerede linket til forummet :|
Avatar billede homemade Nybegynder
15. december 2006 - 19:52 #12
@forevernewbie og @c-skau

Kan I ikke smide et svar herind så jeg kan give Jer nogle point og få lukket tråden.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. december 2006 - 20:00 #13
Svar her, men vil du løfte sløret for hvad du besluttede dig for ? :-)
Avatar billede homemade Nybegynder
15. december 2006 - 22:40 #14
@forevernewbie

Ja, jeg er temmelig sikker på at jeg vil afprøve Comodo inden længe for at se hvordan den er at arbejde med for de øvrige brugere. Tak for din hjælp og rigtig god jul :-)
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
15. december 2006 - 23:13 #15
Velbekomme, og også rigtigt god jul til dig :-)