Avatar billede skwizie Nybegynder
13. december 2006 - 10:28 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Kapitel forside

Kan man på en eller anden måde gøre sådan i word at når man ønsker at oprette nyt kapitel at den så selv sætter en forside ind, f.eks. fra en skabelon??
13. december 2006 - 10:43 #1
Der er ikke nogen standardfunktion i Word, der kan gøre det for dig.

Men du kan optage en makro, der udfører de handlinger, du gerne vil have udført i forbindelse med start af et nyt kapitel. Makroen kan desuden tilknyttes en knap i en værktøjslinie og/eller tilknyttes en genvejstast.
Avatar billede skwizie Nybegynder
13. december 2006 - 12:05 #2
Hvis jeg har en dokumentskabelon med sidefod og sidehoved og gerne vil have indsat et side hvor sidefod og sidehoved ikke bliver vist, hvordan gør man det?? Det jeg skal bruge alt dette til, er at når jeg laver projekter vil jeg have sidefod og sidehoved på, men når jeg starter et nyt kapitel, ønsker jeg en side UDEN sidefo/hoved og med et design jeg har liggende i en anden skabelon...
Avatar billede jkrons Professor
13. december 2006 - 15:00 #3
Det er en større proces.

Indsæt et sektionsskifte fortløbende (Infsæt - Sideskift mm). nederst på den side, hvor der SKAL være sidehoved/fod. På den næste side åbner dyu sidehovedet/fodfen of vælger Ikke samme som forrige. Slet sidehoved/fod. Nederst på denne side indsætter du igen sektionsskift fortløbende, på næste side bestemmer du igen at sidehovedet ikek skal være samme som forrige. Indsæt nu dit sidehoved igen.

Denne procedure gentager du hver gang, du har en side, der skal "springes over". Husk at du skal processen igennem for både sidehoved og -fod.
Avatar billede skwizie Nybegynder
14. december 2006 - 10:40 #4
Er der ikke en nemmere metode til denne handling?
14. december 2006 - 10:44 #5
Et alternativ kunne være at oprette som hoveddokument med underdokumenter.
Hvert kapitel kunne være et underdokument med en forside, og det hele samles i et hoveddokument.

Det er en meget brugt fremgangsmåde ved store dokumenter, da man undgår mange af de problemer som Word har med at håndtere meget store dokumenter.
14. december 2006 - 10:47 #6
.... men det ændrer i pricippet ikke ved at der skal være de sektionsskift, som jkrons nævner. Det bliver dog lidt lettere at håndtere at der ikke skal sidehoved/-fod på kapitlernes forside, i det du kan benytte funktionen "Speciel første side" under Sideopsætning, Layout.
Avatar billede skwizie Nybegynder
14. december 2006 - 12:18 #7
OK! Det hjalp mig videre til en løsning, så hvis erikjuul og jkrons vil lægge et svar hver deler jeg pointene!
14. december 2006 - 12:28 #8
OK!
15. januar 2007 - 12:14 #9
Lukketid?