Avatar billede davidfossil Nybegynder
07. december 2006 - 22:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Valg af telefon - Nokia E60 vs SE M600i

Well, overskriften siger næsten det hele. Jeg er interesseret i såvel argumenter for og imod de to nævnte modeller, som forslag til alternative telefoner inden for samme kategori. Hovedsageligt har jeg brug for en pålidelig telefon, med en brugbar kalender, enkel sykronisering med Outlook el. lign., e-mail klient (helst IMAP) og fornuftig internetbrowser der kan vise "rigtige" hjemmesider på en nogenlunde læslig skærm. Kamera vil jeg helst være foruden - man har vel lov at være en smule idealistisk :o)

Jeg håber at der er nogen med forstand på emnet - og evt. erfaring med nogle af de omtalte telefoner - som kan give mig nogle fornuftige bud. Min nuværende telefon blev produceret et par år før Jesu fødsel, og mit kendskab til mobilmarkedet er generelt meget tyndt.

På forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede komputerdk Mester
08. december 2006 - 08:34 #1
jeg er SE fan.. men M600i har en graverende fejl.. den har ikke Wifi (trådløs forbindelse).. og det har E60.

Begge har Symbian styresystem.. E60 er dog "kun" S60, men da der er rigtigt meget software til s60 (f.eks. navigation med en bluetooth GPS modtager), så vil jeg ikke bekymre mig om det (næsten alle nokias "store" modeller har S60). Ellers så er der kun at e60 ikke har qwery tastatur, men da den har symbian, kan du købe et klapbart keyboard der kan bruges via bluetooth..

det eneste jeg umiddelbart taler imod nokia er at den ikke umiddelbart har A2DP (stereo bluetooth profil) og ingen radio

http://www.mobilbladet.dk/index.php?name=News&file=article&sid=807

http://www.mobilbladet.dk/index.php?name=News&file=article&sid=876

hvis du vil have kamera, så er N80 også en mulighed.. (i know du skrev det, men det er nu meget rart)..

ang. browser, så er de indbygget, men via Symbian eller JAVA (jeg vil KLART anbefale Mini.opera.com)

Men det kræver altså ikke nødvendigvis en super avanceret fon at sync med outlook/Google Calender (via scheduleworld.com) og surfe.. jeg har en Z800 (alm. fon) med Opera mini browseren og den indbygget emailklient (er ikke super, da den ikke kan vise vedhæftet filer som e60/m600) til min imapserver..
Avatar billede komputerdk Mester
08. december 2006 - 08:35 #2
ups, min anbefaling E60
Avatar billede davidfossil Nybegynder
08. december 2006 - 09:39 #3
Tak for info! At M600i ikke har WLAN var en overraskelse for mig - det havde jeg ikke selv lagt mærke til. Som computernørd vurderer jeg denne feature som temmelig vigtig, og den ellers lækre SE telefon er derfor strøget fra listen nu.

Inden jeg lukker vil jeg meget gerne se alternative bud (fra komputerdk såvel som alle andre) på telefoner med WLAN og alt det andet jeg beskrev herover. Jeg har kigget en smule på Qtek, men kan ikke rigtig finde op og ned i deres modeller. Er deres telefoner noget værd, og hvordan er Windows ift. Symbian?