Avatar billede homemade Nybegynder
04. december 2006 - 13:31 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

PC'en lukker ned/genstarter når jeg tænder for den.

Hey.

Min PC er begyndt at lukke ned og genstarte allerede inden jeg når til at indtaste brugernavn og password (PC med flere brugere). - D.v.s. at jeg når ikke engang ind i windows før den lukker og genstarter (har XP).

Har ikke oplevet problemet imens man "bruger" PC'en, og er logget ind.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være?

Vh
Allan
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. december 2006 - 13:49 #1
Ikke umiddelbart.

Du kan trykke F8 under opstarten, og vælge Deaktiver Automatisk Genstart Ved Systemfejl. Så vil den ikke genstarte, men komme med en blå skærm, som fortæller om hvad der er galt. Der er også en stopkode, og af og til også et navn på en fil som genererer fejlen.

Prøv dette.

Du kan også prøve at starte den i fejlsikker tilstand. Også F8, men vælg fejlsikker tilstand.
Avatar billede haverslev Novice
04. december 2006 - 14:14 #2
Prøv at se om ikke denne artikel kan hjælpe dig:
http://www.eksperten.dk/artikler/651
Avatar billede homemade Nybegynder
04. december 2006 - 15:08 #3
@dragonknight

Jeg har prøvet at trykke F8 under opstarten, men kunne ikke se mig ud af hvordan det er muligt at deaktivere automatisk genstart ved systemfejl. Problemet er at jeg er ikke "nørdet" nok til at se hvad jeg videre skal foretage mig :-)

Kan du guide mig lidt videre?

@haverslev

Jeg har prøvet at kaste et blik på artiklen, men det er nok en for stor mundfuld for mig (forstår ikke det halve af hvad der bliver skrevet)at gå i gang med, da jeg synes at det lader til at man skal have lidt flere forudsætninger end jeg har, for at give sig i kast med en af de oprerationer der er beskrevet.
Avatar billede dragonknight Juniormester
04. december 2006 - 15:15 #4
Når du trykker F8 skal der komme en sort skærm med hvidt tekst frem,
og der er en menu hvor du kan vælge forskellige måder at starte maskinen på. F.eks kan du starte i fejlsikker tilstand. Du anvender piletasterne til at markere menu punktet og trykker så på enter knappen.
Avatar billede haverslev Novice
04. december 2006 - 16:57 #5
Hvis du ikke har mod på det første jeg skrev, så kunne du prøve nedenstående forslag,  hvis du har din XP cd:

Prøv at smide din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

der vil også komme nogle spørgsmål, som du skal svare på, f.eks med Y osv.
Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  fixboot            (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  bootcfg /rebuild  (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS >    Skriver du:  chkdsk c: /p /r    (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter

Se forklaringen til bootcfg /rebuild her:
http://support.microsoft.com/kb/291980

Eller en repair af Windows XP:

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.
Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;

2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede homemade Nybegynder
05. december 2006 - 10:14 #6
@dragonknight

På min PC (Medion)sker der ikke det du beskriver. Jeg får i stedet en Boot Menu, hvor jeg kan vælge at boote på harddisken eller CDRom.

@haverslev

Jeg har haft talt med Medion's supportafd., som hjalp mig med at installere installationsfilerne påny, via en "applications & support-CD" der fulgte med da jeg købte PC'en. Ved endnu ikke om dette har hjulpet, så det vil vise sig i løbet af den kommende tid. Hvis problemet ikke er løst nu, vil jeg afprøve dine forslag.

Mange tak for hjælpen begge to! :-)
Avatar billede prebas Nybegynder
06. december 2006 - 15:31 #7
det er for tideligt du har trykket på F8.... det er føst efter den første skærm hvor den finder HDD du skal tappe F8 ind til menuen kommer... så ved du det til næste gang
Avatar billede homemade Nybegynder
06. december 2006 - 22:09 #8
@prebas

OK. Det prøver jeg :-)
Avatar billede homemade Nybegynder
15. december 2006 - 19:34 #9
@dragonknight og @haverslev

Kan I ikke poste et svar så jeg kan give Jer nogle point, så tråden kan lukkes !!
Avatar billede haverslev Novice
15. december 2006 - 19:38 #10
Går udfra at du er blevet kørende igen, siden du ønske svar - god jul ;o)