Avatar billede jobestar Nybegynder
29. november 2006 - 13:52 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

parknet 10/10Mbit really?

Hejsa!

min ejendom ryger på parknet her om et par uger.

Ifølge kontrakten står der:

internetabonnement 10/10Mbit pr. abn. 50kr.

Det lyder næsten for godt til at være sandt. Og når jeg nævner det for venner er der flere der har sagt at det nok er til opgangen/blokken osv.

men der står jo 10/10 pr. abn.

Nogen herinde der har erfaringer med parknet eller lignende ejendomsløsninger. Får man virkelig så vilde forbindelser for så lidt penge?

For så kan tdc webspeed godt nok rende mig et vis sted..
Avatar billede fixxxer Nybegynder
29. november 2006 - 14:45 #1
I teorien er det jo ikke noget problem med at levere 10/10 mbps linjer, eller for den sags skyld 100/100 mbps linjer, sagen er blot hvor langt man leverer 10 mbps.

Hvis du har 10 mbps ned til en switch, der kobler sig på en 2 mbps linje ud til resten af verden, så er det selvsagt ikke noget at råbe hurra for.

Et eksempel fra virkeligheden:

Jeg bor i en bebyggelse der har fået etableret internet i samtlige 1500 lejemål. Heraf er ca. 900 tilsluttet.

Alle er koblet op mod en switch (dem er der ca. 90 af i hele bebyggelsen), og har 100/100 mbps herimellem.

Routingen ud til resten af verden er gennem en fiber der er termineret i en 100 mbps ethernet tilslutning - derfor har vi til deling 100 mbps ud til internettet.

Og her er det derfor vigtig at pointere, at man ikke blot siger "jamen det er jo kun 100 mbps til 900 brugere, dvs ca. 110 kbps på hver tilslutning".
Nej, man regner med samtidsfaktorer, ganske som med telefoner.
Derfor oplever vi typisk en tilgangshastighed på mellem 2 - 10 mbps ud til internettet - på de sene morgentimer kan man peeke 3-4 MB/s

Hastighed på internettet er en ganske triviel størrelse - og hvis ellers kvaliteten af forbindelsen er god, så er det en ganske fin linje.
Avatar billede jobestar Nybegynder
30. november 2006 - 14:06 #2
Mange tak for den udførlige forklaring! Nu er jeg da lidt mere med på hvordan det fungerer.

Så det er altså lidt afhængigt af hvor mange der er på og suger.

Tak for det!

du kan bare ligge et "svar" og så er det point.

Mvh Oscar
Avatar billede fixxxer Nybegynder
30. november 2006 - 14:28 #3
Nu kender jeg ikke specifikationerne på det netværk i for sat op, men prøvede blot at give dig en generel forståelse for hvordan sådan et netværk kan være skruet sammen.

Balladen i dit tilfælde er at de siger til dig at du har en 10/10 mbps linje, hvor de regner det på en masse faktorer, som fx samtidsfaktoren, og udfra det mener at de kan levere dig 10/10 mbps til en hver tid.

Gå evt. udbyderen lidt på klingen: Er der tale om udlandstrafik, eller bare hen til det nærmeste knudepunkt i deres eget coresystem?
Det værste der kan ske er at de lyver over for dig, og dine chancer for nogensinde at kunne bevise om de ikke leverer 10/10 mbps til dig, er meget små, da det som sagt er et hyper trivielt.

Man skal være vågen når man snakker internetforbindelser.
Avatar billede jobestar Nybegynder
01. december 2006 - 03:02 #4
ja okay.

Jeg kan jo lige prøve det ud og så se hvad det dur til. Der er gratis oprettelse så ingen risiko..

Men tak for det ihvertfald!