Avatar billede jdybro Nybegynder
28. november 2006 - 21:14 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Giver Limewire uhindret adgang til pc

Hej eksperter

Min 12 årige datter har (tilsyneladende) installeret Limewire <http://www.limewire.com> og jeg har her til aften konstateret at det er et fil-delingsprogram. (og ja, måske jeg lever i stenalderen...:-)Det opdagede jeg ved at hun skulle ha hjælp og samtidig kunne jeg se, at én var ved at hente en fil på hendes pc. Der er installeret sygate firewall - hvordan kan det være at den tillader det? Og giver Limewire dermed "uhindret" adgang til hendes pc og hjemmenetværket?

Vh
jdybro
Avatar billede team-temp Nybegynder
28. november 2006 - 21:25 #1
Den giver kun adgang til mappen "Share" som de downloade filer ligger i.

Og dette er heller ikke uhindret.. Du giver den adgang til det når du sætter limewire op.

Du kan forhindre det ved at gå til options - Deling, og så fjerner du alle de mapper der er
Avatar billede jdybro Nybegynder
28. november 2006 - 22:41 #2
team-temp> ja, det er jeg faktsik klar over. Det der egentligt bekymrer mig er om det virkelig kun er mappen share der er adgang til. Nu er det jo ikke mig der har sat programmet op, og dermed er jeg jo ikke sikker på det. Det næste er, hvordan kan firewal'en give lov til adgang? For share er vel, at en anden forespørger på netop den maskine, og så er vedkomne jo inde på maskinen eller hva'?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
29. november 2006 - 04:12 #3
Prøv at se i min vejledning til Sygate her, under REGLER http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9706

Sygate er (desværre) lavet sådan, at når man giver et program tilladelse i den, så får programmet automatisk serverretigheder. Hvilket betyder at der er udefrakommende adgang til den pågældende applikation. Hvis du selv retter det til "act as client", er der lukket for adgang udefra, men der kan stadigvæk downloades med programmet.
Avatar billede langbein Nybegynder
30. november 2006 - 17:24 #4
Har ikke rede på Limevire overhodet, men helt generelt: Det kan vel i prinsipp godt være mulig å gå inn på din PC utenfra også selv om den er satt opp til å kunne kjøre som "klient only". Mange IP telefoni løsninger fungerer vel for eksempel slik. Det kan gå fint å ringe inn til deg selv om du bare er logget på som "klient".

Mener at når man kjører i gang et program som tar kontakt ut mot internett så vil man alltid i større eller mindre grad løpe en risiko. Prinsippet bak en del spyware, trojanere og slikt det er jo at de setter opp trafikken innefra, slik at firewall oppfatter dette som en forbindelse innefra og ut. Samtidig så gir den etablerte forbindelse innefra og ut også mulighet for datatransport den motsatte vei, utenfra og inn. (Og for enkelte programmer, for eksempel ip telefoni, så ønsker vi jo nettop dette.)

Tviler i grunnen på at det er noen slike personal firewalls som er sikre når det gjelder slike forbindelser satt opp fra innsiden og ut. (!!??)

Mener at datatransporten i prinsipp kan kjøre begge veier i et slikt oppsett, til tross for to stk personal firewalls som skal hindre dette:

klient ----- server i mellom ----- klient.

(Fordi begge klientenes firewalls oppfatter at det dreier seg om en forbindelse innefra og ut, som dog er åpen for returtrafikk slik at klientene reelt sett har direkte kontakt med hverandre, begge veier.)
Avatar billede langbein Nybegynder
30. november 2006 - 17:28 #5
Dette prinsippet brukes i en del sammenhenger til å penertrere forholdsvis avanserte firewalls. Det medfører for eksempel at man kan sitte bak en forholdsvis avansert firewall og fortsatt snakke i Skype.
Avatar billede jdybro Nybegynder
30. november 2006 - 21:11 #6
hej alle - tak for jeres input - jeg dykker dybere ind i det efter weekenden -
Avatar billede langbein Nybegynder
17. december 2006 - 01:35 #7
Har endelig funnet en gratis personal firewall som kan håndtere bla akkurat slike situasjoner på en brukbar måte:

http://www.personalfirewall.comodo.com/
Avatar billede jdybro Nybegynder
17. december 2006 - 12:36 #8
Hej alle - tak for jeres hjælp - jeg ved ikke om i selv synes det er rimeligt med fordeling af point, men i har alle 3 hjulpet.
God jul
jdybro