Avatar billede optical Nybegynder
28. november 2006 - 02:45 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Temperatur ved GPU

Hej
Jeg sad her og spillede Oblivion, og synes min computer larmede rimelig meget.

Jeg åbnede everest, og erfarede at min ene GPU var 73 grader og min anden var 64 grader varm. er det meget? jeg overclocker ikke!

mvh Optical
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 02:55 #1
Har du to grafikkort? Uha! :)

Nå, men meget afhænger af hvilken GPU grafikkortet er baseret på. Sådan som tommelfingerregel kan man sige at i "idle" tilstand (når man er på Windows desktoppen og ellers ikke gør noget "grafisk") ligger temperaturen for mange grafikkort omkr. 50 grader. Så umiddelbart synes jeg ikke, at de temperaturer du beskriver virker særligt voldsomme, når de lige har været under "full load". Og Oblivion presser virkeligt citronen.
Avatar billede jacla Nybegynder
28. november 2006 - 03:02 #2
http://forums.hardwarezone.com/showthread.php?s=&threadid=1459522

Men du kan finde ud af det på linket ovenfor, du skal kende model (C2D, C3D) Men 73 grader lyder som overkanten.

64 max.

vh Jan C
Avatar billede jacla Nybegynder
28. november 2006 - 03:07 #3
Kan du høre om det er CPU eller PSU der larmer ?
Avatar billede optical Nybegynder
28. november 2006 - 03:24 #4
Jeg har et nVIDIA GeForce 7950 GX2, så to kort i ét.
Synes blot det er ret mærkeligt, at nu hvor jeg ikke har spillet i ca. time, ligger temperaturen for "GPU2 Diode" stadig på 71?
Avatar billede optical Nybegynder
28. november 2006 - 03:25 #5
Jacla, det link du sendte mig omhandler da cpu temperaturer?
Avatar billede azrael Nybegynder
28. november 2006 - 03:33 #6
Ja ok... Efter en time burde temperaturen være faldet meget mere. Hvis jeg var dig, ville jeg holde nøje øje med temperaturerne over et par dage. Man kan argumentere for at den ene kerne altid vil have en højere temperatur, da den sidder bag den anden (7950 GX2 er jo sådan set to kort i "sandwich" :)), men 71 grader efter en times idling er for højt efter min mening.
Avatar billede jacla Nybegynder
29. november 2006 - 02:44 #7
Avatar billede optical Nybegynder
30. november 2006 - 21:35 #8
Nu jeg har kigget lidt hist og her, og har fundet vej indtil mit korts konfiguration, hvor der står at "Decelerationstærsklen er 122 grader" betyder det, at temperaturen må blive så høj, eller hvad. for så er 71 i idle efter spil, da ingenting. Har lagt mærke til at min temp er 65, når kortet ikke har været igang med noget 3d.
Avatar billede azrael Nybegynder
30. november 2006 - 22:22 #9
Nu er jeg desværre ikke nogen ekspert mht. 7950 GX2, så tag alt hvad jeg skriver med et (eller to! :) gran salt. Jeg har før skrevet noget ang. "sandwich" opbygningen af kortet og potentielle varmeproblemer, og artiklen her understøtter lidt min teori: http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/nvidia-gf7950gx2_6.html

Jeg går også stærkt ud fra, at det er det "nederste" kort, der bliver varmest. 65 grader i idle synes jeg dog stadig er lidt for meget. Jeg ville have antaget ca. 55 grader som mere sandsynligt, men 7950GX2 er på mange måder et usædvanligt kort.
Avatar billede jacla Nybegynder
20. januar 2007 - 07:30 #10
Tak herfra ;)