Avatar billede phpzer0 Nybegynder
26. november 2006 - 21:07 Der er 7 kommentarer

Ubuntu sudo command?

Hej,

Jeg har endelig fået installeret ubuntu på min bærbar, og den kommer frem og spørger om hvilket styresystem jeg vil starte fra (grub boot loader), og jeg vælger den øverste UBUNTU_6.01 (tror jeg), efter jeg har valgt dette beder den om mit brugernavn og password (sort skærm, hvid tekst :-)) og det skriver jeg så, og så beder den om en sudo kommando men hvad skal jeg skrive DÈR?

På forhånd tak.
Avatar billede nicklasw Nybegynder
26. november 2006 - 21:42 #1
man plejer at bruge sudo til f eks. "sudo apt-get install et-eller-andet"
den giver root adgang til en enkel komando...
så prøver du at starte et eller andet der kræver root adgang?
man bruge den sådan her (uden " tegnet)
"sudo komando" trykker du enter.

hvor du så bytter "komando" ud med den komando du vil kalde.
Avatar billede phpzer0 Nybegynder
26. november 2006 - 21:48 #2
"så prøver du at starte et eller andet der kræver root adgang?"

- Jeg kan vælge i mellem at starte Windows XP & ubuntu, jeg vælger ubuntu og så beder den om en sudo command.
Avatar billede nicklasw Nybegynder
27. november 2006 - 14:20 #3
kan du komme med helt pricis med hvad den skriver?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2006 - 21:05 #4
Jeg har installeret Ubuntu masser af gange, og det du beskriver der har jeg godt nok aldrig oplevet. Er du sikker på, at din installation forløb helt korrekt. Normalt skal du ved opstart ende ved en log-in, præcis som man gør ved XP eller lign.
Avatar billede langbein Nybegynder
29. november 2006 - 18:29 #5
Tja .. høres det ikke ut som om den starter opp i text mode ?
Eventuelt: tast brukerkonto og passord og så "startx" ville jeg tro.
Avatar billede harpocrates Nybegynder
22. december 2006 - 19:07 #6
som nicklasw siger ville det være smart hvis du lige skrev alt ud, som den rent faktisk skriver! - så ville du temmelig sikkert få det rigtige svar rimelig hurtigt!
Avatar billede mcardle Nybegynder
15. januar 2007 - 20:02 #7
Hvis du ikke har installeret et desktop, så gør det ved at skrive:

sudo apt-get install ubuntu-desktop

//mcardle