Avatar billede jpi Mester
21. november 2006 - 18:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Få fat i property fra klasse "ovenover"

Jeg ved ikkel lige hvordan jeg skal formulere spørgsmålet, så her er lidt facts.

2 klasser en faktura-klasse og en fakturalinie-klasse.
Klassen faktura indeholder en liste med flere fakturalinier-objekter
Under gem i database skal fakturalinierne vide hvilket fakturanummer de tilhører, så det kan stå i database-tabellen. Hvordan får fakturalinie fat i fakturas' faktranummer ?
Jeg går ud fra at der en måde at få fai i de på uden at faktura skal parapeteroverføre det til fakturalinie ved f.eks. instantieringen.
Avatar billede jpi Mester
21. november 2006 - 18:05 #1
Glemte at sige at det er VB :-)
Avatar billede davidfossil Nybegynder
21. november 2006 - 19:53 #2
Jeg er ked at sige det, men der tager du vist fejl. Dine fakturalinjer har ingen mulighed for at vide hvilke andre objekter (heriblandt fakturaer) der måtte holder referencer til dem.

Løsningen er nok, som du selv er inde på, at give en reference til selve fakturaen med når du opretter nye fakturalinjer - fx gennem en constructor.
Avatar billede jpi Mester
22. november 2006 - 21:44 #3
Øv øv. Men nu jeg tænker mig om er det vel forståeligt nok, for man kan vel godt lade det samme objekt være en "underdel" af flere andre objekter... Og dermed er det ikke entydigt hvemn der er "overover"