Avatar billede cost Nybegynder
21. november 2006 - 12:13 Der er 1 løsning

Opløsning på skærm, billedet bliver for stort

Jeg har lige købt en HP f2105 lcd skærm som det er meningen jeg skal bruge til sekundær skærm (DVI). Jeg har i forvejen en suveræn Sony 19" CRT skærm som kører i 1600*1200 ved 75 HZ(DSUB), ingen problemer med den.

HP skærmen skal køre 1650*1080 ved 60hz

Grafikkortet disse kører på er et Nvidia Gforce 7600GT AGP grafikkort med den seneste driver installeret..

Problemet opstår når jeg skal have billedet korrekt på HP Skærmen. Windows fandt først denne skærm som en "standard Plug & play skærm", dette problem fik jeg dog løst ved at opdatere driveren med den medfølgende cd.

Under Guiden i Nvidia driveren lader det til at skærmen skal vælges som et HDTV, hvilket jo ikke lige er tilfældet. Herefter skal man vælge hvilken mode man vil køre. Her er der mulighed for at vælge 720p og 1080p. Her virker det bedst hvis jeg vælger 720p, da 1080p giver et blinkende pixel mønster på skærmen, hvilket er klart nok, idet det jo er en højere opløsning end skærmen kan klare!

Når jeg så manuelt vil definere indstillingen bagefter og jeg vælger 1600*1080 laver skærmen billedet så det fylder langt mere end skærmarealet. Dette betyder at når musen rykker ud til kanten eller flytter skærmbilledet sig, somom arealet er dobbelt så stort som det synlige areal!

Jeg har forsøgt at sætte opløsningen til 1600*900 hvilket virker fint, og skrivebordet fylder det som det skal. Dette er til at eve med, men samtidigt ved man jo at skærmen giver det bedste billede ved maksimal opløsning.  Hvis man sætter opløsningen højere end 1650*1080 er arealet af skrivebordet rigtigt. Dog giver den højere opløsning jo det føromtalte mønster, så det kan kke bruges..

Spørgsmålet er så, hvad kan det skyldes at lige nøjagtigt ved den rigtige opløsning blive windowsskrivebordet alt for stort og man derfor bliver nød til at scrolle for at se det hele???????
Avatar billede cost Nybegynder
22. november 2006 - 08:56 #1
Lukker...

Problemet rettede sig selv ved at skifte kabel og starte computeren igen... hvorfor kan jeg sgu ikke lige forklare