Avatar billede newbie.dk Praktikant
20. november 2006 - 09:10 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan ser jeg hvilken DPI et foto er taget i?

Hvordan ser jeg hvilken DPI et billede er i?

Jeg er lidt usikker på egenskaber/dokumentinfo i windows. Jeg er usikker på om jeg kan stole på de infomationer.
Hvis jeg tager billeder med et Canon EOS 20D fortæller den mig at billedet er taget i 72 DPI. Med andre kameraer ser jeg både 180 og 300 DPI.

Er der andre måder hvor jeg kan se det på?
Avatar billede bufferzone Praktikant
20. november 2006 - 09:51 #1
Mig bekendt har DPI kun relevans når vi taler udprintning eller visning på en skærm, billeder bliver, mig bekendt ikke taget i en DPI, de bliver taget i en opløsning, f.eks. på 5 Mpixels, der så kan udskrives i 72 dpi, så kommer billedet til at fylde meget på papiret, eller i 300 dpi, så bliver billedet lille på papiret.

Men måske har jeg slet ikke forstået noget som heldst
Avatar billede uffesteenberg Novice
20. november 2006 - 10:40 #2
Du kan roligt stole på det der står i "Egenskaber" eller "Exif-data"... ellers kan du f.eks. åbne det med Photoshop, Irfanview etc. og gå ind i Image - Resize... der står DPI-tallet også...

Se evt disse tråde om DPI...prøver selv at forstå det bedre --->
http://www.eksperten.dk/spm/745767

http://www.eksperten.dk/spm/745767 (under debatforum - Photoshoppen - "Tvivl om..")
Avatar billede newbie.dk Praktikant
20. november 2006 - 11:10 #3
Jeg skal sende nogle billeder afsted til et trykkeri, de vil have bilederne i 300 DPI.

Uffe, hvad mener du med denne:
http://www.eksperten.dk/spm/745767 (under debatforum - Photoshoppen - "Tvivl om..")
Avatar billede uffesteenberg Novice
20. november 2006 - 12:12 #4
Det spørgsmål jeg linker til i eksperten har jeg også stillet der (gå ind i debatforum og så Photoshoppen... spørgsmålet hedder "Tvivl om...")

Mit spørgsmål omhandler netop det med fremkaldelse og DPI på 300 ;-)
Avatar billede milter Ekspert
20. november 2006 - 21:38 #5
Avatar billede milter Ekspert
21. november 2006 - 14:20 #6
Prøv også at kigge på linket herunder.

Begreberne DPI og PPI bliver tit brugt i flæng, og det har været med til at skabe en del forvirring. Linket herunder forklarer sammenhængen på en meget pædagogisk måde, så der ikke burde være nogen forvirring:

http://www.fotostart.dk/index.php?p=401&v=3
Avatar billede uffesteenberg Novice
08. januar 2007 - 12:37 #7
PS: Hvis det er online-fremkaldelse af alm. billeder så er det FULDSTÆNDIG ligegyldigt om de er 72 eller 300 dpi.. det har folk forklaret mig i andre tråde herinde, men jeg testede selv og sendte nogle ens billeder ind i både 72 og 300 dpi - ingen forskel overhovedet :-)
Avatar billede uffesteenberg Novice
08. januar 2007 - 12:37 #8