Avatar billede zero1 Nybegynder
17. november 2006 - 11:49 Der er 3 kommentarer

Anbefaling af printer?

Hej alle,
jeg skal købe ny printer i prisklassen 2000-5000 kr, og synes det er en jungle. Har I nogle anbefalinger?
Printeren skal bruges til print af fotos + layout mm og samtidig til udskrift af tekst.

Er blevet anbefalet at købe en Oki-laserprinter til tekst og en Canon pixma pro9000 til billeder, kender nogen til disse printere?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
17. november 2006 - 13:14 #1
Hvis du ønsker en farvelaser, synes jeg du skal gå en tur i byen først, og prøve at få printet et par fotos ud på dem.

Fotos på en farvelaser står meget skarpe, og det er bestemt ikke altid det smarteste med et foto.
Traditionelt er blækprintere fortsat meget bedre til at printe fotos, vel at mærke på fotopapir.

Men skal der komme en nærmere anbefaling, skal vi nok høre lidt mere om dit printbehov (hvor mange sider om ugen), om der skal ekstra udstyr (Duplex(print på begge sider af papiret), ekstra papirbakke), om den skal kunne sættes på netværk, o.s.v....
Avatar billede zero1 Nybegynder
17. november 2006 - 15:35 #2
Hej, og tak for svaret. Jeg printer en del "kladdesider" inden det endelige layout, og jeg printer mange tekstdokumenter i perioder, men i gns ca. 100 sider om ugen for hver af disse typer print.
Der er naturligvis stor forskel på hvor meget printet fylder/kræver afhængig af om det er en brochure med fuldside-fotos eller et simpelt visitkort.
Det endelige layout er et lille antal, da jeg anvender trykkeri, ønsker blot mulighed for at se resultatet, mens der er mulighed for ændringer og ligeledes at kunne printe noget "flot" i få eksemplarer.

Har indtil nu haft Samsung clp500, som har opfyldt mine behov. Dens tromle er nu i stykker, og jeg har ikke været så glad for den, at jeg ønsker den samme model. Det er dog svært at finde en anden printer, der automatisk kan printe duplex, hvad jeg også har behov for.
Ekstraudstyr eller netværk er ikke et must.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
04. december 2006 - 12:28 #3
Sorry - jeg kom fra denne....

Men et bud fra mig kunne være http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=250586

Det er ikke den mindste farvelaser fra Lexmark, så de findes bestemt billigere. Men du har et lidt større printbehov end de fleste "småbrugere", og derfor vil den i længden være et billigere bekendskab, end en mindre printer.

Den har både duplex og netværk, samt 128MB ram, hvilket er minimum med 1200dpi og farver. Visse producenter sparer lidt her, hvilket du først opdager når du skriver lidt mere avancerede dokumenter ud - men her skulle du altså være dækket ind.

Da du i forvejen har haft en Samsung, ved du også nogenlunde hvordan fotos ser ud, når de bliver printet på en laserprinter, så der er ikke længere til at "gå en tur i byen" og kigge på printere :-)